Försäkring

Hur är ni försäkrade? Har försökt kolla gamla inlägg.
Jag undrar vilken försäkring som ersätter olyckor under fjällvandring i Sverige?
 
Det gör väl (eventuellt) den försäkring man har tecknat.

Beror nog lite på vad du avser med ”ersätter olyckor”.
Finns ju ingen generell olycksfallifjällen-försäkring.
Kolla din ev. olycksfallsförsäkring och/eller din hemförsäkrings reseskydd.
Stay safe!
 

avslutad210712

Gäst
Hemförsäkring MEN insåg att mitt försäkringsbolag, Folksam, ändrat i sina villkor när vår hemresa från Gran Canaria blev ordentlig försenad i januari.

Det som ingick förut var numer en tilläggsförsäkring, Visst borde ha läst genom deras 150-sidiga tillägg som de skickade ut i samband med förnyelse men vem gör det?
 
Läs noga igenom villkoren på olycksfallsförsäkringen så att den täcker det som ni vill göra. Det kryllar av undantag för olika aktiviteter och sporter och olika för varje bolag.
 
Det är just de raderna, som vi har hittat!
( fjällvandring är en riskfylld aktivitet som försäkringen inte täcker)
 
Min gode vän som med glidskärm smakade på en alptopp och fick långlig sjukhusvistelse som han fick betala ur egen ficka för hans hoppförsäkring täckte inte glidskärmflygning.
Lär det finstilta och våga fråga före!
Dykning och fjällvandring täcker många hem/olycksförsäkringar inte längre.
go tur
 
Många gånger är gruppolycksfallsförsäkring via facket bättre än en privat. Lägre pris och färre undantag, min täcker t.ex. träning och tävling med motorcykel vilket ofta är undantaget i de man tecknar själv.
 
Helikopterräddning ingår inte alltid. Jag var tvungen att kolla med mitt försäkringsbolag hur högt det gällde. Min försäkring funkade upp till 6000 meter över havet men jag tror försäkringsbolagen tänker olika och att det kanske krävs tilläggsförsäkring om transport krävs.

//Johan
 
Då frågan gällde Sverige och svenska fjällen så har EU-medborgare rätt till sjukvård enligt samma regler som svenskar. Vi svenskar betalar inte per utryckning för helikopterrräddning i fjällen om SOS alarm (eller vem som tar emot larmet) bedömer att sådan behövs. Bedömer SOS att det inte behövs så kommer ingen räddningshelikopter. Detta betalar vi för via skattsedeln.

Utomlands kan helikopterräddning och sjukvård mycket väl kosta dyra pengar. Det gäller såväl lokalbor som svenska turister. Försäkring med kända villkor är bra.

Skadar man sig allvarligt och vill försäkra sig mot inkomstbortfall mm är det en ytterligare annan sak, oavsett Sverige eller utrikes.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.