Intervjuundersökning av darriga skyttar

Skillnad

Jag håller med om att stockholmare är minst lika NIMBY-fierade som några andra, men det är faktiskt en viss skillnad på hur landskapet ser ut idag jämfört med 1600-talet. I synnerhet i de tätbefolkade landsändarna.

Ja, det är stor skillnad på hur det är i Sverige nu jämfört med för några hundra år sedan och trots det finns det människor, varav många finns i storstäderna, som tycker att vi ska ha ett viltliv som vi hade det tidigare. Hur går det ihop?
 
Var?

De kanske tycker att vi skall ha det som tidigare där det går att ha det som tidigare... Men inte där det inte går... Kan det gå ihop så? ;)

Var går det att gå tillbaks till hur det var tidigare utan att det påverkar just de människor som bor där väldigt mycket?
Varför ska människor som bor ute i landet inte kunna ha sina djur lösa eller röra sig i skog och mark utan oro, på samma sätt som de som bor i den övriga delen av vårt land, på grund av att de rovdjur som stadsborna tycker att vi ska ha i vårt land? Är inte alla i Sverige lika mycket värda?
 
Ja, det är stor skillnad på hur det är i Sverige nu jämfört med för några hundra år sedan och trots det finns det människor, varav många finns i storstäderna, som tycker att vi ska ha ett viltliv som vi hade det tidigare. Hur går det ihop?
Som vi hade det tidigare...Var har du fått det ifrån? Låter mest som en väderkvarnsjakt. Jag har aldrig hört någon människa, varken i storstad eller på landsbygd vurma för att viltlivet ska bli som "förr". Riksdagsbeslut säger 200 vargar, genetiker säger 500 för att trygga genetisk variation. 2000-3000 björnar. 1500-2000 lodjur. 600 järvar. Det är läget idag.

Själv tycker jag vi ska försöka ha ett så väl fungerande ekosystem som möjligt, givet den restriktion industrialisering och sk. civilisation har inneburit . Det betyder inte att jag vare sig är "varghatare" eller "vargkramare".

Den här diskussionen har varit uppe otaliga gånger. Föreslår att du dels läser lite om vad som skrivits, dels läser på lite om exempelvis vargen, övriga rovdjur, andra djurs beroende och interaktion med rovdjur osv. hur, var, varför vargen väljer viss biotop, anledningen till att vargen inte är jämt spridd från Skåne till Norbotten etc. Här finns både tidigare diskussioner, länkar till tidigare diskussioner och länkar där du kan inhämta information:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48391&page=4

Raskesven
 
Är inte alla i Sverige lika mycket värda?

Så så. Lugn o fin nu va.
Läs vad jag skrev: "... där det går att ha det som tidigare... Men inte där det inte går..."

Jag upplever att du läser in mycket mer av vad som verkligen står i inläggen... den sortens generalisering eller extrapoleringar gynnar inte alltid resonerandet. Men fortsätt gärna om det roar dig, och om du tror att det hjälper dig och dina argument.

[Sen, rent filosofiskt, kan man ju verkligen fundera över hur man konstaterar människors lika värde. Men nu är vi off topic så det skriker om det... ;) ]
 
Jag håller med om att stockholmare är minst lika NIMBY-fierade som några andra, men det är faktiskt en viss skillnad på hur landskapet ser ut idag jämfört med 1600-talet. I synnerhet i de tätbefolkade landsändarna.

och varg och björn är inte djur som anpassar sig tror du ;)
Varg och Björn skulle mycket väl kunna etablera sig med fast stam i södra Sverige trots att landskapet har förändrats en del. Rådjur, räv och vildsvin har inga problem att leva båda nära och i stadsbebyggelse. Räven letar i våra sopor, vildsvin röjer i våra odlingar och rådjur finner faktiskt skydd i våra (människans närhet) trädgårdar och har lärt sig att överleva med biltrafik i närheten . De är inte mindre vilda för det utan man kan tänka sig att individerna har lärt sig en del (anpassning) samt att det skett ett visst naturligt urval som kan hantera den nya livsstilen. Varg och Björn är än mer läraktiga och skulle mycket väl kunna klara sig i de växlande landskapen i söder (fast ok det är ju skillnad på svensk björn och varg NOT). Problemet grundas nog inte på vad varg och björn kan eller inte utan på att... folk i landsbygd kan offras för ideal men inte i söder för där går det åt för mycket ersättningar för rivna boskap och då blir det bättre att utöva skyddsjakt med en gång (för björnen är ju inte farlig). Rädslan för varg och björn skall vi inte tala om i söder, för där är rovdjuren sagofigurer som man inte har levt med på flera hundra år. Att sedan tro att björn känner skillnad på en jägare med bössa och en bärplockare med frigående hund kan vi också glömma. Jag väntar bara på att en bärplockare som rör sig tyst i skogen (helst lite regn och motvind) skrämmer upp en björn och björnen attackerar. Mängden björn och varg lokalt i vissa områden ökar helt klart risken för överraskningar eftersom både björn och varg kräver rätt stora revir.
Min högst pesonliga slutsats är att svenskarna inte är villiga att betala (livsstilsmässigt eller ekonomiskt) för varg och björn i deras omedelbara närhet men det går bra, någonannanstans.
 
Jag väntar bara på att en bärplockare som rör sig tyst i skogen (helst lite regn och motvind) skrämmer upp en björn och björnen attackerar.

jag håller med om att det nog inte dröjer så länge. Det är ju inte så länge sen som en skogsarbetare blev attackerad av en björn när han var ute och röjde ett hygge.
Det är sånt som vi får leva med när rovdjurstätheterna blir för stora i vissa områden, och att då stoppa jakten eller inte tillåta tillräckligt stor avskjutning gör ju inte att de som bor och verkar i det området känner att de får nån förståelse direkt.
 
Jordbrukare

Jahapp.... så beslutet att det inte ska finnas varg i renbetesområdet är bara en chimär då?

Du har rätt, varför ska vissa jordbrukare ha fördelar som andra jordbrukare inte har?
Varför ska vissa jordbrukare kunna ha sina djur lösa när inte andra kan det?
Det är många som hade små jordbruk och som hade frigående djur på somrarna som har varit tvungen att sluta på grund av rovdjurskoncentrationerna i deras region.
 
Jag tror nog att jag talar för de flesta jägare och andra som bor och verkar i norra landsänden när jag säger att vi tycker att Sverige ska ha de stora rovdjuren, men det ska vara HELA Sverige som bär upp stammen, inte delar av Sverige som fallet är idag.
Jag förstår inte varför vi ska ändra våra liv, och vissa till och med sluta med sin djurhållning, för att de områden där vi bor och/eller jagar har blivit centrum för ett helt lands rovdjursbestånd.

De mål som är satta av Sveriges riksdag är helt OK, men de måste delas av alla delar i landet från Norrbotten till Skåne för att det ska fungera!

Håller med till 100 %

Tycker även att det är olustigt att gå i skog och mark utan bössa... Men, då bor jag ju i VÄRLDENS(!) björntätaste område också... ;)
 
Samerna är en stark intressegrupp som låter mycket och Sverige gör allt för att tysta sitt dåliga samvete när det gäller deras rättigheter.
 
Tycker däremot att traditionen med frisläpp hund vid jakt går att slopa, det är ett otyg både vid jakt och promenader.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.