Dyraste 1-personstältet

Så kallade Singel-Wall-tents i diverse membranmaterial har dykt upp och försvunnit igen från marknaden under många år. Jag tror första gången jag hörde talas om ett dylikt tält var runt 1997, då var det ett North Face tält. Jag har inte koll på om bristen i kontinuitet beror på dålig funktion eller att folk helt enkelt inte vill ha sådana tält. Jag personligen skulle iaf tänka mig för både en och två gånger innan jag köpte membrantält.

Priset i detta fall gissar jag beror på både exklusiva material, invecklad tillverkningsprocess, små serier och att specialstyrkorna kan betala.
 
Black diamond/bibler har sållt single wall tält i ganska många år nu. Som jag förstår det är den största fördelen att fotavtrycket blir mycket mindre med bibehållet innerutrymme och bra inomhusklimat med torra väggar. Jag är ganska säker på att det var någon här som hade och gillade sitt black dimond tält när diskussionen var uppe för några år sedan.
Till skillnad från tältet i youtubeklippet så har ju dessutom black diamond tält genomgående ganska låg vikt. Dock dyra så testa ett har aldrig varit aktuellt för mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.