Salewa !?!

Nu har jag bara ägt en lavinsond av det märket en gång i tiden men det var bra kvalitet/finish på den iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Salewa är ett gammalt märke som av någon anledning inte är så stort i Sverige. De grejerna jag har använt av dem har varit är "förväntad" kvalitet. Inga konstigheter alltså!

Om jag inte minns fel är det Salewa som är distributör för Dynafit i didär staterna över atlanten också :p
 
Åtminstonne för några år sedan var produkterna ok. Jag har ett par.
Ligger i mitt tycke något under kavaliteten jämfört med de store märkena men då de är billigare så stämmer pris prestanda bra.
 
För 10 år sedan då jag pluggade på Svalbard hade de italienska och polska studenterna en hel del prylar från Salewa. De verkade helt ok och funkade lika bra som mina grejer från Haglöfs, Marmot etc.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har ett par damasker av Salewa och de har hållit riktigt bra.
 
Salewa är ett gammalt märke, som funnits länge. De har haft gott ryckte men haft på senare år stora kvalitets problem med deras klätterutrustning. Tror till och med att det skedde en dödsolycka som härledes till att en karbin gick sönder.. Jag vet med säkerhet att det skett minns två olyckor orsakade av salewas utrustning..

Anledningen till deras låga priser på klätterutrusning är att de köper in billig östeuropeisk utrusning som de sätter sitt namn på..

Om man tittar noga på salewas reklambilder använder deras sponsrade klättrare Camalots istället för salewas kammar, kanske finns en hint i det..

Synd att gamla tillverkare, sjunker så i kvalitet.

Men vem vet, de kanske har blivit bättre, de händelser jag tänker på är 4-5 år sedan.

Personligen skulle jag inte köpa Salewas klätterutrustning.
 
Salewa är ett gammalt märke, som funnits länge. De har haft gott ryckte men haft på senare år stora kvalitets problem med deras klätterutrustning. Tror till och med att det skedde en dödsolycka som härledes till att en karbin gick sönder.. Jag vet med säkerhet att det skett minns två olyckor orsakade av salewas utrustning..

Anledningen till deras låga priser på klätterutrusning är att de köper in billig östeuropeisk utrusning som de sätter sitt namn på..

Om man tittar noga på salewas reklambilder använder deras sponsrade klättrare Camalots istället för salewas kammar, kanske finns en hint i det..

Synd att gamla tillverkare, sjunker så i kvalitet.

Men vem vet, de kanske har blivit bättre, de händelser jag tänker på är 4-5 år sedan.

Personligen skulle jag inte köpa Salewas klätterutrustning.

Eftersom det är relativt ovanligt med olyckor som orsakats av eller kunnat ske just för att utrustning går sönder i lägen när den borde hålla vore det väldigt intressant med en referens (länk)!
 
finns säkert någon rapport på CAS hemsida, jag har hört det via en schweizisk guidebekant som deltog i "räddningen" av en av de inblandade.

Han vägrade för övrigt klättra med de Salewa karbiner jag hade..
 
Nere i Europa är Salewa en betydligt vanligare syn så de är onekligen etablerade på outdoor-marknaden. De är nog mest kända för sina tidiga stegjärn men nu är det mer kläder man stöter på.

Det känns som att deras klättergrejer är det som går sämst trots att de har ett ganska komplett utbud. Vet att jag läst mkt väldigt missnöjda kommentarer om deras kammar bla. Själv har jag ett set med 10 kortslingor från Salewa, jag är helt nöjd med finishen och tvekar inte alls på att de håller för de nuffror som står på dem*. Prylar som är mer avancerade än karbiner känner jag mig dock skeptisk till.

Vad som däremot verkar gå bra är deras skor av approach och vandringstyp. Inte svårt att hitta bra reviews på nätet. Har ett par "Pro Guide" storskor som jag är väldigt nöjd med, kvalitetsmässigt är de absolut i klass med de vanliga spelarna på storsko-marknaden.


*Vanliga, olåsbara, karbiner är den enda typ av Salewa-utrustning som är UIAA-certad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
reachjohn salewa friends Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.