Rappelering

Hoppas stavningen är ok.

Jag har lärt mig att rapplera via broms och sedan ned till en prusik som fästes i benslingar i selen. Prusiken känns lite som "ja vi tar vad vi vi har" för att låsa och försöker få den så långt bort ifrån bromsen som möjligt. Måste finnas andra sätt ?

Brukar ni ha bromsen direkt i selens fäste via karbin eller förlänger ni från selen så att bromsen hänger i ansiktshöjd / bröst ?
 
Firning brukar jag kalla det.

Tidigare firade jag bara i åttan fäst direkt i selen utan prusik men på äldre dar är jag försiktigare och har nyligen skaffat en reverso 3 som jag förlänger ca 20cm med en slinga. En fransk prusik i benslingan känns som en enkel lösning. Det finns ju självlåsande firningsbromsar men en prusik är en enkel och funktionabel lösning tycker jag.
 
Hoppas stavningen är ok.

Jag har lärt mig att rapplera via broms och sedan ned till en prusik som fästes i benslingar i selen. Prusiken känns lite som "ja vi tar vad vi vi har" för att låsa och försöker få den så långt bort ifrån bromsen som möjligt. Måste finnas andra sätt ?

Brukar ni ha bromsen direkt i selens fäste via karbin eller förlänger ni från selen så att bromsen hänger i ansiktshöjd / bröst ?

Vill inte vara hård, Men du skriver att du just lärt dig...
Innan jag svara undrar jag var du lär dig, privat eller kurs, för klättring eller endast just för att fira sig ner i typ grottor och dyligt?

Att anväda sig av en prusik är väl beprövat och funkar. Alltså inget man liksom slänger dit.
Därför undrar jag var du lärt dig och från vem?
Karbinen till bromsen sitter i selen och eftersom en prusikslinga är lite av standard mått på, och om den läggs på rätt sätt fungerar perfekt.
Men visst finns det olika bromsar att använda med egen lås funktion. men det du har lär dig är grunden. Du kan tillexempel bygga en broms av karbiner och prusiken som backup.
Och backupen har ifall jag tappar taget av någon anledning.

Varför förlänga med en slinga mellan broms och sele???
 
Varför förlänga med en slinga mellan broms och sele???

Håller med dig, men vill påpeka att detta också är något som lärs ut. När jag började klättra runt 1990 så lärde jag mig fira med åttan inkopplad direkt i selen. På en glaciärkurs jag gick nyligen fick jag dock lära mig att förlänga med slinga. Det är även hur det avbildas i Petzls video för reverso 3, ca 1:30 in i filmen. Jag kan inte svara på varför men personligen tycker jag det är bekvämt i alla fall.

http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=653
 
Håller med dig, men vill påpeka att detta också är något som lärs ut. När jag började klättra runt 1990 så lärde jag mig fira med åttan inkopplad direkt i selen. På en glaciärkurs jag gick nyligen fick jag dock lära mig att förlänga med slinga. Det är även hur det avbildas i Petzls video för reverso 3, ca 1:30 in i filmen. Jag kan inte svara på varför men personligen tycker jag det är bekvämt i alla fall.

http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=653

Jag förstod nästan att det fanns med på petzel instruktionerna. Men jag har missat detta och kan inte fatta varför.
Dels en till punkt som kan gå sönder och del känns det som om det blir lättare att fastna.
Ser framför mig hur olyckorna med hårdrockare som fastnat med håret i bromsen ökar.

Bättre svar om någon vet?
 
Man förlänger avståndet mellan bromsen och selen för att undvika att prusikknuten fastar i bromsen. Det finns inga egentliga standardmått på prusikslingor. Utan man får göra sin egen slinga, förslagsvis av 7 mm repsnöre. Det är om man tänkt använda en vanlig prusik, ska man istället använda en fransk prusik, vilket är en annan knut, går det bra att använda en sydd slinga.
 
Om man tycker att prusiksnöret är för billigt kan man använda en Petzl Shunt på samma ställe.

Den är dyrare och tyngre, och självklart fungerar den lika bra som en prusik. En sak till att ha i racket.

Beträffande hur man sätter backupen och om man ska ha nån förlängning till bromsen finns det väl lite olika skolor om, och det kan ibland vara motiverat att ha en förlängning - det kan möjligen vara lättare att få bättre vinkel ned till bromsrepet (om man vill ha bättre friktion och kontroll t ex).
Självklart minskar det också risken för att backupen ska hamna i bromsen.
 
Man förlänger avståndet mellan bromsen och selen för att undvika att prusikknuten fastar i bromsen. Det finns inga egentliga standardmått på prusikslingor. Utan man får göra sin egen slinga, förslagsvis av 7 mm repsnöre. Det är om man tänkt använda en vanlig prusik, ska man istället använda en fransk prusik, vilket är en annan knut, går det bra att använda en sydd slinga.

Jag skulle verkligen inte rekomendera 7mm till prusik eftersom 7mm låser radikalt mycket sämre än 6 mm. På tunnare rep använder jag gärna 5mm för att prusiken ska låsa på ett tillfredsställande sätt. Belastningen på en firningsprusik i benslingan är inte så hög att det skulle motivera 7mm ur hållfasthetsperspektiv, då vill jag hellre att prusiken låser som den ska än att jag har ett starkare snöre som inte låser.
 
7 mm tycker jag är bättre eftersom det då blir lättare att lossa knuten. Valet av tjocklek på prusikslingan beror också på repets tjocklek. Det måste vara ett par mm skillnad för att prusiken ska låsa. Dock bör tjockleken inte vara mindre än repets tjocklek, då är risken stor att knuten låser sig för mycket.

På blöta rep kan en prusik låsa sig och vara svår/omöjlig att få upp. Använd då istället en fransk prusik. Ett tips är att slå fler varv ifall du använder en prusik, alltså fler än de vanliga 2-3.

För längre firningar bör du alltid ha med dig en backup, ifall du blir hängande. En del kör med en tibloc (en mycket liten ascender), med det går också bra att ha med sig extra slingor (vilket du ju alltid ska ha med dig). En liten kniv är också bra att ha med sig ifall du hamnar i en knivig sits.
 
Om man tycker att prusiksnöret är för billigt kan man använda en Petzl Shunt på samma ställe.

Den är dyrare och tyngre, och självklart fungerar den lika bra som en prusik. En sak till att ha i racket.

Jag brukar ofta använda Shunten eftersom den är lätt och bekväm att anvánda (bâde att lâsa och att "lâsa upp"), känns sáker, samt passar de flesta rep (enkelrep 10-11 och dubbla 8-10)

Nackdelen jämfört med en slinga, som Mezzner antyder, ár mer vikt (188 gr) och bulk samt högre kostnad (ca 40 Euro tror jag). Plus att den är rátt ful ;-)

Jag brukar även använda shunten som självsákring (eller vad det kan heta pâ svenska) när jag utför reperationer pà huset pà hög höjd ;-)

http://en.petzl.com/ProduitsServices/B03_SHUNT_B03200-07-1.pdf
 
Japp, som det antagligen står på länken så är det godkänd för backup, samt för repklättring, men inte för fall.
Det är möjligen en "samvetsfråga" om man kan clogga med den. Frågan är ju då hur duktig man är att minimera slacket. Håller med om att den är smidig att reglera, och den kan inte heller gärna fastna ihop med bromsen, enda möjliga felet är nog ifall man inte släpper den när man borde.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.