Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kniven i fråga. Står i bastufönstret för fotografering medans jag tänder upp i bastun. Köpt för en billig peng på Tradera. Tålde en hel del linolja och terpentin för att få lyster. Sliret var oxo torrt men fixades med vax. Mer fix med sliret vart att skära av hänget. Jag har numera vant mig med att ha kniven med eggen bakåt trots att jag är vänsterhänt. Planerar att sy slire själv men modifierar med snöre och gorillatejp så länge. Ser på kniven som en häng och släng arbetskniv så användbarheten är viktigare än utseendet. Jag anser för övrigt att sliret är bra men tyvärr fult. Kniven är faktiskt riktigt bra.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3787.jpg
    IMG_3787.jpg
    37.5 KB · Visningar: 863
Fiskad på en sträcka av en halv mil i ett av Sveriges stora vattenmagasin. Ruskigt bra med fisk i mina trakter. Fast just detta får väl betraktas som en skrytbild då sån här fångst är bättre än en normaldag.

Bosse.
 
Fiskad på en sträcka av en halv mil i ett av Sveriges stora vattenmagasin. Ruskigt bra med fisk i mina trakter. Fast just detta får väl betraktas som en skrytbild då sån här fångst är bättre än en normaldag.

Bosse.

3:e öringen från vänster är så mörkt tecknad.Trodde därför att den var fångad i nån bäck.
.
 
Det finns den ursprungliga öringen från kultsjön. Sedan finns det inplanterad Öring sedan något tjugotal år tillbaka som etablerat sig. Dessutom följer det med Öring och röding när man tappar vatten från ransaren. Det är det översta vattenmagasinet i Ångermanälven. Ransaren har botten tappning och ingen turbin varför fisk följer med. Just nu tappar man mycket vatten ur ransaren då den är helt full. Jag fiskar också en hel del i ransarån men när jag fiskar i strömt vatten släpper jag tillbaka fisken. Svårt att förvara fisk då så att den blir till fullo den fantastiska råvara den kan vara. Det är ännu större skillnad på rödingars utseende i mellan kultsjön, gikasjön och ransaren.
 
Rötad björk

Masur i all ära, men naturligt rötad björk är väldigt givande att skafta med. Det blir helt tredimensionellt.
 

Bilagor

  • IMG_0807.jpg
    IMG_0807.jpg
    41.7 KB · Visningar: 834
Elmax eller RWL34

Jag ämnar låta tillverka två knivar enligt bild och har äntligen hittat en svensk smed som kan hjälpa mig. Tyvärr har han inte tillgång till ELMAX som jag önskar utan RWL 34 som jag upplever som ett enklare stål. Är RWL 34 ett någorlunda bra stål att satsa på? (Knivarna blir ganska dyra). Hoppas på svar från någon. (dePaul?)
// Gustav
 

Bilagor

  • 250-mm-Nessmukvariant.jpg
    250-mm-Nessmukvariant.jpg
    58.6 KB · Visningar: 634
  • 250-mm-Nessmukvariant-mått.jpg
    250-mm-Nessmukvariant-mått.jpg
    23.4 KB · Visningar: 621
Knivslip för långa knivar

Min nya knivslip för långa knivar, vändbar för samma vinkel på bägge sidor!
Egen design plus Tormeks jigg.
// Gustav
 

Bilagor

  • IMG_5466_edited.jpg
    IMG_5466_edited.jpg
    74.5 KB · Visningar: 660
Jag ämnar låta tillverka två knivar enligt bild och har äntligen hittat en svensk smed som kan hjälpa mig. Tyvärr har han inte tillgång till ELMAX som jag önskar utan RWL 34 som jag upplever som ett enklare stål. Är RWL 34 ett någorlunda bra stål att satsa på? (Knivarna blir ganska dyra). Hoppas på svar från någon. (dePaul?)
// Gustav
IRL tror jag inte att du skulle märka någon större skillnad. Båda ståltyperna är ju i klassen strax under de s k superstålen. Personligen skulle jag gå efter det stål som har det mest fördelaktiga priset.

~Paul~
 
Tack för ditt svar.

IRL tror jag inte att du skulle märka någon större skillnad. Båda ståltyperna är ju i klassen strax under de s k superstålen. Personligen skulle jag gå efter det stål som har det mest fördelaktiga priset.

~Paul~

Tack för ditt svar, det är det som är trist när man vill ha någon egen modell av kniv, Smederna kan inte få fram det stål man önskar. ( Det blir nog samma pris oavsett stål).
// Gustav
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.