Metakök?

Efter att ha läst diverse amerikanska sidor där de lovordar det gamla hederliga Esbit-köket så blir man ju lite fundersam.
Köket är extremt litet, kostar nästan ingenting och kokar upp 0,5 liter vatten på 7-8 minuter (om jag minns rätt). Det låter ju ok om man inte har för stora krav på matlagning.

Frågan är nu, finns det någon som har provat detta kök i fjällen? Vore intressant att veta om det över huvud taget är värt att fundera på.

/Richard
 
Metatabletter är bra ibland

Jag har inte använt metakök i fjällen man jag har ett som jag har använt en del i lågland, så du får ta mina synpunkter för vad de är värda. Mitt metakök tappar färfärligt mycket i effekt så fort det blåser rejält, precis som man kan förvänta sig av ett kök utan egentligt vindskydd. Men det är å anda sidan inte hela världen eftersom man kan lyxa lite genom att bränna flera tabletter åt gången när man känner för det. Dyrt, men vattnet blir varmt. Man kan ju också vara lite mer petig med var man ställer köket. Visst blåser det som sjutton i fjällen, men det är också påfallande hur många ställen det finns där man kan finna lä, bara man letar lite.
.
Själv använder jag gas i fjällen, men om jag skulle få för mig att gå en stugtur på några dagar så skulle jag förmodligen lämna gasköket hemma med baktanken att jag kan laga mat på riktigt i stugorna och nöja mig med att koka lite vatten till frystorkat och sådant på leden. Den typen av användning skulle metaköket definitivt duga till.

På motsvarand sätt skulle jag definitivt ta med mig metaköket som ett komplement till gasköket om jag gjorde en baslägertur. Det är trots allt inte så dumt med ett kök som får rum i fickan under dagsturerna.
 
Metatabelttskök.

Har ingen praktisk erfarenhet av dessa kök, men har sett en del som har använt dylika, dock ej i fjällen. Små och kompakta? Ja, men ett Trangia-kök tar inte så stor plats det heller. Kokkärl behövs ju ändå. Och när jag jämförde hur det gick tidsmässigt att fixa maten så nog verkade mitt gasdrivna Trangia vara ett par snäpp vassare.
 
Tack för åsikterna

Gas är bättre, självklart!
Jag borde dock ha nämnt att jag funderade på att ha med det på just en stugtur.
Några frågor till dig, Rydstedt.
Du har aldrig provat att använda vindskydd (typ aluminumfolie)? Använder du de små eller stora tabletterna? Och hur lång tid tar det egentligen för att värma en 1/2 liter vatten?

/Richard Sallstedt
 
Metatabletter mest leksak.

Jag har inte haft ett metakök själv och bara sett det användas en enstaka gång för mer än 20 år sedan av ett par polska tjejer i Lofoten.
Köket kan värma en tekopp med vätska men inte så mycket mer. I de flesta fall torde det vara minst lika smidigt att laga sin mat över öppen eld om det är viktbesparingen man är ute efter.

Se http://www.outsidemag.com/gear/gearguy/200008/20000812.html

för mera synpunkter.

Thure
 
Jag har bara använt tillfälliga vindskydd, typ ryggsäck, kängor och stenar på platsen så jag vet inte hur folie o.d. skulle fungera.

Jag har bara prövat små tabletter, förmodligen för att det var sådana som följde med när jag köpte köket.

Jag har ingen exakt tid på hur länge det tar att koka upp t.ex. en halvliter vatten, men om jag minns rätt tar det ofta löjligt lång tid med bara en liten tablett medan två små tabletter inte kändes märkbart sämre än en spritbrännare. Men tänk på att det bara är mitt subjektiva intryck och att det är drygt ett år sedan jag använde metatabletter senast.
 
rökgaser

Hej,
jag har inte använt metatabletter men tänkte pröva
och undrar nu om någon vet om avgaserna som alstras äro
giftiga, bara ohälosamma eller möjligen ofarliga!!?
 
kan det bli bättre?

I recently returned from a 4-day trip into the Grand Canyon, using the Esbit Pocket Stove as my only cooking source, and here is a summary of my experiences with it.

I loved it. Flat out loved it. And my backpacking partner was so impressed, she kept talking about calling Campmor as soon as she got home.
I won’t bore you with the details of the stove’s design and weight, which have been provided elsewhere. But I will say that the fact that there are no parts to break, clog, clean, or malfunction provided a level of confidence that I enjoyed.
It was quite cool where I used the stove. Night time temperatures were below freezing each night, and the temps at dinner time (when the stove was used) were probably in the mid-30’s. The temperature of the water I was cooking with had to be close to that. I haven’t tried the stove at altitude, but I can’t imagine its performance would be affected at all, except to the extent that lower boiling temps at altitude require longer cooking times.
Before taking the stove on this trip, I experimented with it on cool mornings (mid-forties) at home, trying to cook Lipton dinners. I had heard that one pellet was not enough to cook a dinner on, so I tried two. Way too much. I tried 1 and ½. More than enough. I tried 1 pellet. It worked fine. In the field, I never found the need for more than one pellet per meal, even though it was pretty cold. I cooked three dinners with three pellets. As always, YMMV, but I’m not sure why people are using more than one pellet per dinner. It was plenty for me. I just put everything into the pot, covered the pot, put it on the stove, and waited 20 minutes, stirring about every 5 minutes. By that time, the pellet had burned out, the food was cooked, and the "let stand" period had elapsed. This was true of a Lipton dinner, a home-made Minute Rice concoction, and a home-made vermicelli concoction. Since I don’t cook in the mornings while backpacking, the total weight of my stove and fuel for a 4-day trip was about 5 ounces. Amazing. If you need a longer cooking time, don’t put more pellets in the stove to start with. Rather, add another half or full pellet after 10 minutes. 1/2 pellet would be enough to heat water for coffee in the morning.
The fuel pellets do blacken the bottom of the pot a little, but not much. The pellets also have a slightly unpleasant odor, as do the fumes. But the fumes are not toxic. And since there is no flare-up, you can cook in a well-ventilated tent tent or vestibule.
Important Caveat: This little stove gets hot (the pellet burns at 1400 degrees Fahrenheit). DO NOT use it while it is sitting on a tent floor, a book, anything plastic, the back of your dog, a photograph of a loved one, or a piece of wood about whose appearance you care.
Some kind of windscreen is important. But I designed a nifty windscreen as follows: Fold two pieces of aluminum foil into rectangles approximately 2.25" by 1.75". Then curl one of the long ends of each piece into a little hook shape. You can then hang each of the pieces of foil over the exposed sides of the stove, thereby protecting the flame from any wind and also concentrating the heat. The two pieces of foil weigh nothing and take up no space because they can be stored inside the folded stove. An MSR foil-type will work too.
I tried using an inexpensive substitute for the Esbit pellets as fuel: U.S. Military-issue trioxane pellets, used to heat MRE’s. Forget it. They burn too quickly to be useful on a backpacking trip. Stick with the Esbit tabs. Buy them in bulk. I haven't tried hexamine tabs, so they may provide an alternative.
The stove is not indestructible. If you beat it up enough, it gets hard to open and close. But at $9.99, you can afford a replacement if you get careless.
The stove, fuel, windscreen, lighter, spoon, and cleaning-bandanna all fit in my 1.3 L pot.
Forget about simmering. This is a one-temperature stove. But I never had anything boil over the way it would with a white-gas stove on "Hi".
Lucian ("Bristlecone")
 
Meta i tävlingssammanhang??

Låter ju som om det är bra med sådana här "leksaker" själv är jag dock lite osäker. Men i tävlingsammanhang typ FEM/BAAM/CMM så borde det väl vara mycket bra. Någon som vågar testa???

MVH
Cristoffer
 
Om metaköket

Efter det långa inlägget till Metakökets lov, tänkte jag bifoga ett annat omdöme för balansens skull.

Innan jag skrider till verket, vill jag påpeka att jag personligen använt Metakök på tre turer under vårvinter-, vår- och sommarförhållanden. Under dessa turer hade jag rikliga möjligheter att i tillämpade försök jämföra mitt kök med Trangia 25 och Optimus No. 88 (jägarköket), vilka användes av andra deltagare (med T-röd som bränsle).

Min erfarenhet från dessa komparativa studier kan sammanfattas i följande mening:

Metakök är ett taskigt skämt i jämförelse med ett vanligt spritkök eller i princip vilket kök som helst.


Hoppas ingen Metaköksfantast tog allt för illa upp.

Köksdebatten rasar vidare.

:)

Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Metakök typ Meta 71 Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.