8-gramsbrännare m. ställ

Det finns nog hundratals varianter på "Pepsi Can Stoves", med olika detaljlösningar och påstådd effektivitetsgrad. Den här verkar rätt bra i alla fall, vikt ca 8 gram, inbyggt ställ för en liten gryta eller kopp, kan göras med 1 läskburk + en sax som enda material och verktyg. T-röd bör fungera som bränsle?

http://www.garlington.biz/Ray/YACCS/index.htm

"This is the best stove so far two cups to full boil on 3/4 ounce of fuel, no pot stand only need aluminum foil to make a windscreen. Fantastic!!!"

Jag ska nog göra ett försök, perfekt TV-pyssel..
 
Ja, en matsked skriver han ju (det är 15 ml, eller 20 i Australien). Tror dock att den rymmer mer, han skriver att den fungerar FINT med så mycket inte att den inte fungerar med mer.
 

avslutad210712

Gäst
Skall testa att göra en sån här manick men håller verkligen aluminium för värmen
 
Hållare/ställ behöver du inte, man ställer grytan direkt på burktoppen. Förutsätter förstås att grytan är liten och att man stöttar den om det är ojämnt underlag eller blåser. Som vindskydd tar jag nog bara dubbelvikt ugnsfolie som böjs runt grytan, enklast möjliga.
 
Jo förresten, om någon här fixar en sån här spis och har möjlighet att lägga upp några bilder vore det skoj. Särskilt intressant att se den tänd, hur lågorna ser ut, med kastrull på etc.
 
jamo; sa:
Hållare/ställ behöver du inte, man ställer grytan direkt på burktoppen. Förutsätter förstås att grytan är liten och att man stöttar den om det är ojämnt underlag eller blåser. Som vindskydd tar jag nog bara dubbelvikt ugnsfolie som böjs runt grytan, enklast möjliga.

Jag har inte sett någon modell där man kan ställa grytan direkt på, hur skulle den då få tillräckligt med syre?

Se tex:

Fig_18a.jpg


screen.jpg


sstove25.JPG


image61.jpg


Alla har separat stöd ovanför själva brännaren eller så håller de helt enkelt grytan.
 
Tja, det är "uppfinnarens" egna ord:

"It is easy to make, and uses only one can, which acts not only as the stove body, but also as the pot stand...Flames should exit the side of the stove in about 15 to 30 seconds. When that happens, immediately position the pot on the stove..."

"If you like easy to make soda can stoves, try this design and tell me what you think. It is a semi-pressurized stove with integral pot stand made with one can in about 5 minutes. Just add an aluminum foil windscreen & your good to go."
 
...Jag antar att när brännaren blir varm och förgasningen av alkoholen kommit igång bildas ett tryck som skjuter ut gasen, som syressätts och antänds längs sidorna utanför själva koppen. Typ.. Här finns folk som kan spekulera kring sånt mycket bättre än jag.
 
Jag har inte sett någon modell där man kan ställa grytan direkt på, hur skulle den då få tillräckligt med syre?

________________________________

Du ska ställa grytan direkt på. Annars brinner brännaren fel. Dom brännbara gaserna ska väl pressar ut genom skarven mellan överdelen och underdelen och då måste grytan täta brännaren. Förvärm brännaren genom att tända på och när lågor bildas vid skarven sätt på grytan direkt.
[Ändrat av olarantala 2004-04-21 kl 14:42]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.