Projektarbete: En friluftsbil!

Hej, jag heter Anton och går tredje året på Thorildsplansgymnasium i Stockholm. Som alla andra treor i Sverige så ska jag göra ett stort projektarbete på 100 poäng. Arbetet ska ha koppling till programmet som man går på, i mitt fall industridesign.

Eftersom jag själv är friluftsmänniska så har jag lagt märke till hur mycket som fattas när man är ute i skog å mark med sin bil. Antingen är det för lite packutrymme eller så får inte metspöt plats. Den varma chokladen har kanske hunnit kallna innan man kommer fram eller så tar vattendunkarna för stor plats.
Jag skulle själv kunna rabbla upp en hel del som jag skulle vilja ändra på men det är här som NI kommer in i bilden. Eftersom projektet ska fungera lite som en marknadsundersökning så kan jag inte sitta och hitta på alla ideér själv. Jag skulle gärna vilja få era synpunkter och ideér på saker som behövs för att underlätta för oss friluftsmänniskor. Förenklat kan man säga att jag vill ha förslag till den ultimata friluftsbilen Det spelar ingen roll hur knasiga eller overkliga förslagen är. Det spelar inte heller någon roll om ni är friluftsmänniskor på heltid eller bara bärplockare lite då och då. Alla ideér är välkommna!


Tack på förhand/
Anton B
 
min första tanke var att bilen ska vara lätt att städa ur med tanke på alla leriga kängor som kläggar ner...med andra ord, ta bort alla säten i tyg och ersätt dom med...galon?
Ordentligt bagageutrymme (typ volvo....) för att få in stora ryggsäckar, bra med plats i baksätet (eftersom när jag är ute och frilufts-bil-åker så är det sällan tre barn där bak utan mer fullvuxna människor och de gnäller alltid så våldsamt om stjärterummet som inte finns trots hjärterummet).
 
Lång, låg och bra belysning

Min ideala Friluftsbil är lång, låg och har bra belysning åt alla möjliga håll. Friluftsar man mycket på platser långt från bostaden så blir det mycket bilåkning. En minibuss/Pick up/SUV etc drar för mycket bränsle. Därför bör ju det ideala fordonet om man vill få med sig folk vara långt och lågt. En volvikombi i limousineutförande bör vara i det närmaste optimalt. Låg bränslekostnad per person, tyst och bra på landsväg(99,9% av resorna tillbringas på helt ok vägar), och ett långt tak för taklast. Lägg därtill ett kylskåp, gaskök, torktumlare och bra belysning så är jag ganska nöjd.

Ovanstående bygger såklart på att man gärna friluftsar i grupp. Åker man solo så duger självklart en mindre kärra.
//David
 
Haha, underbart att backa 7 km eftersom det inte går att vända på den smala grusvägen som ledde till en stängd bom...

Långa bilar har sina begränsningar i skogen.
 
Hmm, alltid är det nåt!

Det gäller att passa sig. Motorn hade jag inte gått in på. Självklart bör motorn vara nåt bättre än den klassiska bensinmotorn. Känner att detta lätt kan bli att ge sig ut på djupt vatten så jag ger mig inte in på att ge några förslag(ännu). Aerodynamiken bör såklart vara optimerad så 245an duger inte som kaross utan här krävs något mer slimmat.

Helt klart en nackdel med långt fordon i skogen men jag åker mest på väg och backar gärna några meter för att spara på fordonets höjd(avs bränsleförbrukningen). Det här kan såklart diskuteras, med en effektiv och miljövänlig motor bygger man såklart på höjden eftersom man då kan skippa bränslefrågan.

Jag skulle vilja att trådskaparen tog fram en budget och en tidsplan för projektet. Snackar vi futuristiska terrängfordon med solceller och autopilot eller hemmasnickrade 245:eek:r med B20 och overdrive?
 
Ingen som har nämnt något om markfrigång, tycker jag är viktigt. Alla spoilers och lågprofildäck tar bort dom sista centimetrarna.

/Ulf
 
M. Hs skapelse finns att beskåda i filmen Traffic...
Citroen har ett elegant luftfjädringssystem som kan ställas i olika höjdlägen. Det är tekniskt intressant.
Ur Cw synpunkt var gamla Ur SAABen riktigt bra, skala upp den till mindre R4-förvuxen.
Angående mattor och inredning, givetvis gummimattor och galon. 2 reservhjul inuti bagageutrymmet, vattendunk, kylskåp. Yttre vridbara strålkastare bak, för arbete. Sträckmetall stripes ifall man kör fast.
Det är ju ingen buss utan ett fordon för max 4-5(6-7) vi talar om.

Go tur
 
Med tanke på det tämligen omfattande utbud som finns idag, men även historiskt så är ju frågan vilka egenskaper som eftersöks - eller snarare i vilka sammanhang bilen ska användas.

Har själv en bil med 4-hjulsdrift osv, som stundom är mycket nyttig, men samtidigt företar jag mig en hel del resor till klippor eller stränder i min gamla skruttiga Saab som bl a är lägre och bättre att lägga kajaker på. Så länge det är "sommar" och det är normala vägar, saknar man ju inte så mycket som inte finns i en vanlig personbil. Möjligen är det en poäng med en gammal oöm bil där man kan strunta i inredning och ev småbucklor. Att kunna sitta eller stå på bilen kan ju vara praktiskt ibland.

En sån där lite modern variant typ Citron Berlingo Family, VW Caddy i nåt Family-utföreande eller nåt annat skåpaktigt med oöm inredning skulle antagligen funka bra på många sätt, men för kanotister är det ingen fördel med höga bilar...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.