Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Inte riktigt, ska du välja kolstål för att "det går att göra upp eld tillsammans med flinta" förutsätter det givetvis på att det finns flinta.

För de flesta norr om Skåne är det inte värt besväret att leta efter den flinta som "exporterades" utan man får anpassa sig efter förutsättningarna och välja andra metoder för att göra upp eld än kolstålsknivblad och flinta.

Om man händelsevis råkar besöka trakter med flinta, kan man ju lämpligen plocka med sig ett stycke för framtida bruk.

Ja, det finns andra metoder att få fyr på något. T. ex. eldstål, tändstickor, tändare, förstoringsglas, bågdrill. Två av dessa - de moderna lösningarna - är påfallande ändliga och ömtåliga. Vissa kräver mer eller mindre torr väderlek och molnfri himmel.

Det är trevligt att man kan göra upp eld med kniv och primitiva verktyg. En bortglömd kunskap.
 
Nu har jag såklart ändå blivit sugen på en ny kniv och har snubblat över Norska Helle Utvær:
En väldigt fin fulltångekniv med Sandviks 12C27, björkhandtag, läderslida för strax över 1000-lappen.
http://www.helle.no/products/knives/utvaer/

Någon som har erfarenhet med Norska Helle?
Deras Temagami CA verkar också lite intressant med kolstål och lite längre blad.

Annars har jag sneglat på de lite vanligare knivarna:
Mora Garberg och Fällkniven F1 (XXL har bra pris på VG10-versionen)
Någon mer kniv man bör ta i beaktning när man letar för runt 1000 kronor?

Helle har jag ingen erfarenhet, däremot har jag både F1 och Garberg (den senare i kolstål). Båda dessa är bra knivar med i stort sett likvärdiga funktioner. F1 har märkvärdigare stål (VG10), och bredare blad - på höjden och bredden. Garberg finns både i rostfritt och i kolstål, den senare med svärtat blad. F1 finns inte i kolstål men med svärtat blad som dyrare alternativ. Båda har slipad knivrygg.

Garberg har, tycker jag, ett bättre, stadigare och skönare grepp än F1 som är ganska obehaglig och lite tunn att hålla i. Men F1 har bättre fingerskydd.

Standardfodralet i plast till Garberg är bättre än motsvarande till F1, som är påfallande skrangligt och har ett störande snäpplås som kompensation för den dåliga passformen. De standardiserade läderalternativen för båda är av typen hölster, som jag upplever som smått löjliga. Till F1 finns en dangler som separat tillbehör.

Garberg har modifierad scandi-egg, under det att F1 har konvex egg, som är ganska svår att slipa på ett korrekt sätt.

Hade jag tvingats välja hade jag nog tagit Garberg framför F1, med Moras standardiserade plastfodral. Jag upplever den som mest prisvärd. F1 är dyrare och ger inte riktigt valuta för pengarna.
 
Angående flinta och kolstål.

Även om man har en rostfri kniv så finns det inget som säger att du inte kan ta med en bit kolstål och en bit flinta på färden.

Då behöver man inte leta.
 
Jag vill ha något nytt och mer spännande som går att modda. Jag kan inte montera isär en finsk kniv för den är för gediget ihoplimmad och för bra hantverk att ens vilja fingra på. Den är perfekt som den är.

Du kan ju alltid köpa ett blad och så kan du fixa den som du vill ha den.

Inte särskilt ofta. Ändå är chansen, som jag skrev, större "för de flesta i Sverige" (dvs de som inte ägnar sig åt "överlevnad" på skånska leråkrar) att hitta en BIC tändare än att hitta flinta.

Jag håller självklart med om chansen och att välja kniv för att kunna göra eld med flinta kände inte är man bör fokusera på ur överlevnadsynpunkt. Vill man öva på konsten så vill i alla fall inte jag slå min kniv mot någon sorts sten.
När det är sagt aå när jag vittnade fickorna efter en tur på stan med dottern så upptäckte jag ett antal bitar flinta i stensamlingen. Innan någon drar för stora växlar på det så har jag ingen som helst aning om var hon hittade dem och Linköping är ganska stort att leta igenom.
 
Jag håller självklart med om chansen och att välja kniv för att kunna göra eld med flinta kände inte är man bör fokusera på ur överlevnadsynpunkt. Vill man öva på konsten så vill i alla fall inte jag slå min kniv mot någon sorts sten.

Jag ser inte argumentet för varför man ska bortse från en viss möjlig funktion, även om den kanske inte är primär, när man väljer kniv.

Rimligen borde funktioner och handhavande vara primära frågor, om man nu inte bara ska lägga kniven i vitrinskåpet.

Det finns en massa diskussioner om avancerade ståltyper som rent praktiskt sett har väldigt lite med funktion att göra. Ändå kan folk vara helt fixerade vid om det är den ena eller andra typen av rostfritt som ska gälla.

Men dessa diskussioner gäller knappast grundläggande dilemman om vilka funktioner i en kniv som kan anses vara mest angelägna, under olika omständigheter.
 
Ja, det finns knivar och knivar och yxor och yxor...
Jag hade nog dragit mig för att ta med verktyg med exceptionella skönhetsvärden ut i fält.

Eller så gör man dem extra fina när de har varit med ett bra tag. 20 år+ så får de lite skönhetsdetaljer av sig själva tycker jag.
Saltrost och oljebrands patina på blad samt slitage patina på handtag. De brukar vara sönderslipade när de är så gamla, men om stålet varit bra och hårt så brukar de fortfarande vara fullt funktionsdugliga.

Eller så förfinar man sina urgamla verktyg själv:
https://www.youtube.com/watch?v=MkWBhDX9HqU
 
bic

Flinta och lavasten "exporterades" flitigt från stenåldern ända fram till vikingatiden, från Halland och Skåne norrut. Sannolikt är det enklare att hitta flinta i Norrland än BIC-tändare som funkar.

Tändaren behöver inte fungera, den behöver bara ge gnista.
Jag hittar nog mer än tre tändare i veckan, ofta helt fungerande med gas, på hundpromenader.
Jag plockar upp saker jag inte tycker hundarna ska bita i. Tex tändare, batterier etc.
Detta är dock i tätort.
Ger man sig ut i skogen blir det nog avsevärt svårare.

/John
 
Jag ser inte argumentet för varför man ska bortse från en viss möjlig funktion, även om den kanske inte är primär, när man väljer kniv.

Rimligen borde funktioner och handhavande vara primära frågor, om man nu inte bara ska lägga kniven i vitrinskåpet.

Det finns en massa diskussioner om avancerade ståltyper som rent praktiskt sett har väldigt lite med funktion att göra. Ändå kan folk vara helt fixerade vid om det är den ena eller andra typen av rostfritt som ska gälla.

Men dessa diskussioner gäller knappast grundläggande dilemman om vilka funktioner i en kniv som kan anses vara mest angelägna, under olika omständigheter.

Ur överlevnadssynvinkel skulle jag prioritera rosttröghet eftersom kniven blir lättare att sköta. En rostig kniv är mycket svårare att få ren vilket kan vara helt avgörande, både ur ev sårsynpunkt och vid hantering av livsmedel.
Om jag lyckas ha en kniv med mig så är det så enkelt att också få med mig ett mer modernt oanvänt alt ommålat sk eldstål. Enklast är att tejpa fast det på slidan till kniven men det finns massor av lösningar.

Gäller det en kniv för generellt friluftsliv så välj något du trivs med. Jag väljer fortfarande rosttröga varianter men det handlar om mitt personliga val.
 
Helle har jag ingen erfarenhet, däremot har jag både F1 och Garberg (den senare i kolstål). Båda dessa är bra knivar med i stort sett likvärdiga funktioner. F1 har märkvärdigare stål (VG10), och bredare blad - på höjden och bredden. Garberg finns både i rostfritt och i kolstål, den senare med svärtat blad. F1 finns inte i kolstål men med svärtat blad som dyrare alternativ. Båda har slipad knivrygg.

Garberg har, tycker jag, ett bättre, stadigare och skönare grepp än F1 som är ganska obehaglig och lite tunn att hålla i. Men F1 har bättre fingerskydd.

Standardfodralet i plast till Garberg är bättre än motsvarande till F1, som är påfallande skrangligt och har ett störande snäpplås som kompensation för den dåliga passformen. De standardiserade läderalternativen för båda är av typen hölster, som jag upplever som smått löjliga. Till F1 finns en dangler som separat tillbehör.

Garberg har modifierad scandi-egg, under det att F1 har konvex egg, som är ganska svår att slipa på ett korrekt sätt.

Hade jag tvingats välja hade jag nog tagit Garberg framför F1, med Moras standardiserade plastfodral. Jag upplever den som mest prisvärd. F1 är dyrare och ger inte riktigt valuta för pengarna.

Tack så mycket för din jämförelse. Jag har fått bilden av att Garberg är den mest prisvärda kniven av dessa två men trots det så beställde jag en Fällkniven F1 imorse. XXL hade det fina erbjudandet "20% på alla knivar" så jag kunde inte låta bli.

Valde bort Garberg eftersom den är lite för lik min Bushcraft Black och Helles Utvaer har inte 90° slipning på ryggen, istället har den en liten "svans" på andra sidan skaftet som är skarpslipad för att dra mot tändstål etc vilket jag inte gillade jättemycket i teorin, den är fortfarande lite intressant och ifall jag inte blir nöjd med F1 så ska jag prova en Utvaer.

Jag är lite orolig att bladet ska kännas lite kort och att slidan ska föra oväsen - jag har läst att kniven är lite "lös" i slidan PGA att den inte ska frysa fast lika lätt ifall man kryper runt i snön och får in is där - inget jag kommer göra men ändå.

Återkommer med synpunkter när jag fått hem kniven och testat den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.