Bada naken

Jag har svår att se problemet. Om folk vill titta får de väl göra det och om de inte vill är det väl rätt enkelt för dem att vrida huvudet 180°?
 
Tycker att det är lite oroväckande att den här frågan ens behöver väckas. Självklart ska man kunna bada naken ute i naturen om man så vill och inte är alldeles inpå någon annan.

Jag har en stuga vid en sjö där en större kanotled passerar och brukar hoppa i naken om det inte är någon precis i närheten. Om det skulle vara någon kanot eller båt längst bort vid andra stranden (där de flesta passerar) brukar jag inte bry mig om. Tror inte man kan se så väldigt mycket på ca 300m avstånd (och på den halva sekunden det tar från jag lägger handduken tills jag hoppat i vattnet). Och även om någon skulle notera på det avståndet att jag inte har några badkläder på mig så har jag väldigt svårt att förstå att detta på något vis skulle kunna vara ofredande.

Jag tycker nog att vi har mycket allvarligare saker att oroa oss för här i världen än om man skulle råka se någon naken eller om någon skulle råka se en naken...
 
Att bada näck var helt naturligt när man var liten, man brydde sig ju inte om andra tittade... Men så kom den där gången när man vuxit till sig lite. Jag och några tjejkompisar badade näck i en skogstjärn där vi badat säkert hundra gånger tidigare. Då upptäckte vi en gubbe med hund som stod bland träden och mastruberade och tittade på oss. Det var otäckt! Vi vågade inte gå upp trots att han försvann när han såg att vi sett honom. Vi berättade för våra föräldrar men de kunde ju inte göra så mycket. Men det minnet från tidiga tonåren sitter ganska så hårt. Numera badar jag bara näck från båt (med långt till närmsta ö eller båt) och i fjällen där det känns som att "fula gubbar" inte finns...

Så, klart alla ska få bada nakna om de vill, så länge de inte beter sig "olämpligt". Den badande måste dock också få vara ifred från nyfikna blickar...
 
Håller med som dom flesta säger här att det är helt ok att bada naken där det inte stör. Sunt förnuft kommer man långt på. Om man skulle se någon bada naken när man är ute och går i skogen så är det ju bara att titta åt andra hållet. Och behöver nån kikare för att se en så säger det ju mer om den kikar än den som badar ;). Att klä av sig naken och hoppa i vattnet kan ju inte vara förargelse väckande så länge det inte är på offentliga platser men kanske det som händer där imellan hehe.
 
Anser detta vara ett stort ickeproblem. Om man tex under varm vandring hittar ett plats att tvaga sig vore väl motsatsen motbjudande dvs lukta svett. Jag tar i princip alltid ett dopp eller ställer mig i bäcken med en kastrull för tvätta sig varje kväll håller ju sovsäcken i hyfsat skick. Lättare så än tvätta so säcken. Har under alla mina vandringar ofta sett nakna vandrare som badar men tror vi alla förstår behovet och inte ser nåt sexuellt eller annat i det. Hoppas jag !
 
På Vasaloppet är det förvisso några som kliver ut i skogen men de allra flesta står precis utanför spåret eller t.o.m I spåret... Inte så kul att komma ikapp dessa herrar. Den dan en tjej kissar i spåret skulle jag tro att de kissande herrarna inte uppskattar det nåt vidare...

Jag har svart att se varfor de kissande herrerna skulle tycka det var konstigt att en kvinna satt och kissade bredvid sparet. Det ar val inte storande pa ett annat satt an om en herre stallt sig dar?

Forra veckan stod jag och koade nagra timmar till ett evenemang inne och efter nagra timmars koande behovde jag och en kompis ga till en skogsdunge och sla en drill. Da satt det en tjej em bit bort och kissade hon ocksa men det reagerade varken jag eller min kompis pa.

Har som sagt svart att se vad det gor for skillnad om en kille eller tjej loser problemet med en tryckande blasa. Men det kanske bara ar jag?
 
Har som sagt svart att se vad det gor for skillnad om en kille eller tjej loser problemet med en tryckande blasa. Men det kanske bara ar jag?

Tjejer behöver ju faktiskt blotta sig mer. Det känns som ett problem för mig att jag behöver göra det, särskilt vid skidåkning på kalfjället, men det är bara bra om det inte är ett problem för andra.
 
Att bada näck var helt naturligt när man var liten, man brydde sig ju inte om andra tittade... Men så kom den där gången när man vuxit till sig lite. Jag och några tjejkompisar badade näck i en skogstjärn där vi badat säkert hundra gånger tidigare. Då upptäckte vi en gubbe med hund som stod bland träden och mastruberade och tittade på oss. Det var otäckt! Vi vågade inte gå upp trots att han försvann när han såg att vi sett honom. Vi berättade för våra föräldrar men de kunde ju inte göra så mycket. Men det minnet från tidiga tonåren sitter ganska så hårt. Numera badar jag bara näck från båt (med långt till närmsta ö eller båt) och i fjällen där det känns som att "fula gubbar" inte finns...

Så, klart alla ska få bada nakna om de vill, så länge de inte beter sig "olämpligt". Den badande måste dock också få vara ifred från nyfikna blickar...

Usch, vad otäckt!

Men där var det ju han som var ofredande och inte ni! Hade det varit en normal man hade han nog inte lagt märke till er särskilt mycket.
 
Jag hittade ett forum backpacking.com som jag ställde frågan på. Det första svaret tyckte att det var helt ok att svenska kvinnor badade nakna i skogen :) det andra svaret skrev att det var en tradition värd att bevara att bada naken i vildmarken.

Skall se hur det utvecklar sig. Min gissning är att vi inte är så olika ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sonesson Bada i havet Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.