Vad menas med campingförbud

Vad säger man då om att sova i bilen? Jag vet att det finns några ställen där man inte får ställa upp en husbil, men om det är en vanlig bil? Om förbudet innefattar övernattning så gäller det väll även i bilen, men om jag skulle parkera bilen där och knata runt på en liten natt prommenad, då får bilen stå, bara det inte är någon i den? Om jag kör dit, parkerar under dagen, mina kompisar är ute och rör på sig men jag sitter kvar och sover i passagerarsätet? Då är det inte övernattning då jag är där på dagen, men samma scenario är föbjudet om det skulle råka vara under natten?

Ofta gör man ju annat i samband med övernattning, man går ju och gör sitt i skogen (under en sten eller gräver ned), lagar mat osv, men allt detta får man ju göra hur som, bara det inte är i samband med övernattning?

Jag är inte ute efter att hitta hål i regler utan fick bara lite funderingar när jag läste tråden. Jag sover en hel del i bilen i samband med klättring men väljer ofta att göra det på annat håll enbart för att ev problem ska inte förknippas med klättrare. Det tänker jag fortsätta med, jag bara undrar lite.
 
På hängmattor som säljs i friluftsbutiker är det på lapparna till den samma en bild på en hängmatta som är fäst mellan ett träd och en "camping förbjudet-skylt". Så hängmatta blir ju uppenbart marknadsfört som att man får slå upp dom där man inte får campa.
 
Den som absolut vill ha ett korrekt svar på dylika hårklyverier har nog bara ett alternativ; att ge sig ut och testa, och se till att bli polisanmäld och åtalad. En domstol kan sedan berätta om det var ett brott mot föreskrifterna eller inte.

Övriga får använda sitt sunda förnuft i stället.

Medför 50 personer som övernattar en helg i bilar och hängmattor ett mindre slitage eller störning än vad lika många personer i traditionellt tält skulle göra? Jag skulle tippa på 'nej', förutsatt att de har ungefär lika stort behov av att grilla bratwurst, tömma tarmen och kasta ölburkar efter fågelungar.
 
Jag tror det här är en regel som också innebär ett bra exempel på "sunt förnuft".

Man vill alltså undvika att folk uppehåller sig under längre tider, med allt det negativa som det innebär. Toalettbesök etc. förekommer ganska sällan under dagsturer, medan det mer eller mindre alltid förekommer vid övernattning.
Även om det finns kryphål så innebär ju ett övernattningsförbud i praktiken att "campingslitaget" minskar avsevärt.

Jag tror inte förbudet har som avsikt att "ta fast" de som sover i bivy-säck och städar efter sig.
De är de som syns, hörs och sliter på naturen som man vill åt.
 
Smygarna brukar klara sig fint överallt, medan grillare, röda tält och dito bilar bruka åka dit. Klart som korvspad.
Så syns o hörs inte, lämna inga spår och ta inget mer än intryck brukar funka.
På den tiden det var vägavgift in till reservatet, räknades bilarna in och ut. Numera löser man dylikt med magnetslinga i backen. Kamrater som försökte sova i bilen blev iväkörda medan vi med vanlig indiantaktik fick ett tidigt morgondopp på en helt öde halvö. Hjortarna brölade och det var rätt fint.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norell Lokala föreskrifter om campingförbud? Allmänt om friluftsliv 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.