Kajaksits

Inför Paddelvarvet i Göteborg fick jag för mig att tillverka en kajaksits I tvåkomponents polyuretanskum. Jag har sedan tidigare goda erfarenheter av skummet efter att ha tillverkat bl.a. skottväggar till ett stripbygge. Materialet är lätt att bearbeta, det är stryktåligt och väger högst 50 gram per liter. (Detta under förutsättning att det får expandera obehindrat)
Skummet är också helt vattenbeständigt och godkänt av Det Norske Veritas för användning i livräddningsflottar.

Jag tyckte det var enklast att portionera ut skummet med tyngdlagens hjälp. Dvs. palla upp skrovet i lämplig position före varje applicering. En böjlig brödkniv och sliprondell (se bild) var effektiva verktyg för att forma sitsen.
På denna limmade jag sedan vanligt 10 mm liggunderlag med PU-skum som bindemedel. Arbetet avslutades med att försegla alla kanter med svart fogmassa.
Provpaddlingar med finslipning av sitsens form fick dock göras innan liggunderlaget limmades på.

Den nya sitsen gör kajaken betydligt enklare att tömma och ger med sin stora volym (ca 8 liter) en betydande flytkraft. Efter att ha vägt kajaken före arbetet, kunde jag konstatera att sitsens totala vikt blev knappt ett halvt kilo.

OBS, Ej uthärdat PU-skum är starkt allergiframkallande så arbetet bör helst utföras utomhus.
2K PU-skum kan beställas online från exempelvis Kinn i Höganäs
 

Bilagor

  • Sits 1.jpg
    Sits 1.jpg
    75.3 KB · Visningar: 4,837
  • Sits 2.jpg
    Sits 2.jpg
    74.5 KB · Visningar: 4,611
  • Sits 3.jpg
    Sits 3.jpg
    65.7 KB · Visningar: 4,336
Intressant ide Rune.
Ska själv snart bygga sits i bygge nr 2 och har varit inne på att bygga skott/ryggstöd sits i blå cellplast (vad den nu kan ha för namn) avsedd för grundisolering. Din ide ger bättre anpassning till kajakformen och troligen snabbare bearbetning. Men, en fråga kring att du använt 2-komponents skum. Är det vattenbeständigheten som är skillnaden och därmed orsak till valet av 2-komponent?

Micke
 
Det enkla förfarandet med metoden jag har använt har varit avgörande för min del.
Jag har tidigare karvat till sitsar av lösa skumblock men tycker det har varit svårt att få en god passning mot skrovet. Sedan har problemet kvarstått hur man ska sitsen att ligga stadigt och ändå vara löstagbar. 2K-skummets goda vidhäftning mot skrovet gör att ingen fukt kan krypa under sitsen och orsaka dålig lukt eller röta.

Såvitt jag vet är enkomponentsskum (byggskum) inte helt vattenbeständigt. Det blir inte heller lika hårt och tåligt mot tryckbelastningar som 2K-skum

Jag tycker att det har varit roligt projekt! Man får dock vara snabb när man blandar komponenterna eftersom det börjar skumma inom 20 sekunder.

Rune
 
Hej,
Tänkte göra en liknande sitsoperation på min Nelo Inuk. Blev du nöjd med resultatet? Skulle du göra på samma sätt om du gjorde det en gång till?
 
Sitsen fungerar till full belåtenhet. Så ägnade jag också ett par dagar åt provpaddlingar med noggranna justeringar av formen innan liggunderlaget limmades på.
Jag skulle nog gå tillväga på samma vis om jag byggde en ny sits. Man får räkna med att blanda till lite småportioner efterhand för att fylla i håligheter som uppstår. Försöker man fördela skummet medan det expanderar så faller det samman och blir svårbearbetat.
Förpackningen på 2x1 kg från Kinn räcker till med råge. Det som blev över skänkte jag bort eftersom lagringstiden är begränsad.
 
En senkommen uppdatering: 10mm liggunderlag är inte lätt att forma snyggt efter en kraftigt konkav yta och jag var inte helt nöjd med resultatet. Lösningen blev ett 2mm slitstarkt skumgummi som limmades ovanpå det gamla. De skarvar som syns på bilden är nog svåra att undvika.
Svart universal limfog fungerar bra att limma med. Ex:
http://www.essve.com/se/Retail/Media/Nyheter/Elements/
 

Bilagor

  • Skumsits.jpg
    Skumsits.jpg
    69.6 KB · Visningar: 3,544
Missade denna tråd när den började, men tänker använda Runes metod så snart jag får tag i skum. En fråga: Vilket av de två sorters skum som Kinn säljer använde du? Det hårda eller det extra hårda?
 
Tro oxå mer på neopren eller tunnt liggunderlag.. vatten och skumgummi e mindre trevlig mix..
Jag skrev skumgummi för att jag inte vet bättre;-). Blankt på ena sidan och skumgummiaktigt på den andra. Slitstarkt är det i alla fall och tycks inte absorbera nämnvärt med vatten. Jag hittade en bit som blåste omkring i ett industriområde under en cykeltur.

Polyskummet jag har använt är det "normalhårda"
http://www.kinn.com/product.html/hart-polyskum?category_id=32
Det extra hårda har jag ingen erfarenhet av
.
 
Jag sydde en kudde av avnligt tyg. Fyllde den med styrolitkulor som finns att köpa hos möbelhandlare. Används i "sittsäckar".Kudden hålls fast med kardborreband i kajakbotten. Kudden formar sig efter baken och blir inte varm som en plastsits. Har suttit och paddlat i sex timmar utan att få träsmak i baken, som jag fick av plastsitsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gangleri Kajaksits Bygga egen kajak 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.