Åland orginal

Är lycklig innehavare av en Åland tvåmanskajak, byggd i mitten av 50-talet på ett kanotvarv i Västerås. En verklig klassiker, ritad av legendariske Sven Thorell 1917. Fungerar utmärkt men är tyvärr reparerad med tvåkomponentplast efter flera större skador i mahognyfanéret och övermålad med täckande båtfärg. Kompisar tjatar om att jag ska återställa klenoden i orginalskick, dvs slipa bort den täckande färgen, ersätta plastlagningarna (stora som A4-ark) med nytt under- och ytterfanér samt fernissa hela kajaken med linoljebaserad båtfernissa.
Jag misstänker att man svårligen kan foga in nytt mahognyfanér över skadorna på ett snyggt sätt. Kanske möjligt genom limning med epoxi. Måhända kan man göra en kompromiss och behålla plastlagningen, som faktiskt är stark och bra, och nöja sig med att lappa i mahognyfanér över.
PS. Till kajaken hör en rigg med segel enligt Sven Thorells orginalritning. Förr skilde man inte så petnoga mellan paddel-och segelkajak.
 
Prata med Schelins Båtvav i Kungsör. De kan säkert förse dig med fanér som matchar och lämpligt lim.
http://www.kbvarv.se
Gissar att Vituddens Kanotvarv VKV också kan ordna det men det är mycket längre för dig.
http://www.vitudden.com/

Sätt gärna in några bilder! Min pappa byggde en Åland K1 på 30-talet fast den var dukad. Spanten köpte man på postorder men resten löste man lokalt då.
 
Fanérproblem

Tack Erik för mycket goda råd. Upptäckte emellertid att skrovets yttersta fanérskikt under målarfärgen är illa medfaret överhuvudtaget. Rent tekniskt sett är trots allt det bästa att slipa hela skrovet trärent och sedan göra en inplastning med tunn glasfibermatta. Kajaken förblir då användbar.
Tror Du att det är möjligt att istället för inplastning epoxilimma på ett helt nytt ytterskikt med mahognyfanér, vilket vore snyggast och mest stilriktigt? Jag misstänker att det är näst intill omöjligt att få fanéret att följa skrovets form om hela flytetyget ska täckas.
 
Vad är rimligt

De här bakade Max Anderssonkajakerna är fina. Men när de fått stora skavanker i faneret kan man fundera på om det är vettigt att lägga ned stor möda på en låda som aldrg blir den möbel kajaken en gång var.

Inplastning verkar rimlig. Eller att acceptera att kajaken kasseras.

Thure
 
Bra forum om träbåtar

Tack Erik, Träbåtsaktuten hade många mycket intressanta tips, men inte riktigt vad jag söker den här gången. Kände inte till forumet tidigare.
 
Tål att fundera på

Bakade faner kajaker är lite luriga att få bra. Den jobbiga vägen är att slipa/renskrapa och lägga på ett nytt lager faner, då blir den som ny men lite mer vikt. Epoxi baka rubbet är en annan väg som kan funka efter slipning och lagning, kan bli skapligt fint så att man kan ha den klarlackad. Lite fula märken mm kan bara vara snyggt ibland. Man bör epoxi behandla även insidan om man gör det på utsidan. feneret är mycket tunt och går lätt sönder vid slipning mm.Vanlig fernissa kan funka bra det med i vissa fall, Vi är några som håller på med liknande och delar erfarenheter på denna adress:

http://veterankanoten.ning.com/

Mvh Bengt
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.