Girjásjohka?

Hej, är det någon som vet något om Girjásjohka som ligger på x163800 y752300 till x165000 y751970 (BD 8 kartan). Koordinaterna är höftade kombinerat med dålig kartkunskap så ta dem med en nypa salt. Men vattnet ligger mellan nikaluokta och tjuonajåkk.
Funderar på att fara dit för några dagars fiske och enligt gällivares fiskekarta så är det bestämmelsemässigt ok och går under gällivarekortet.
Tipps kring detta mottages glatt!
mvh/samme
 
Var där förra året runt 10:e augusti på min väg till Tjuonajåkk. Gick nerströms på norra sidan ca 5km.
Ok att gå om än lite sankigt. Lite kors o tvärs, fram o tillbaka blev det allt på sina ställen. Tror att det kan bli ganska besvärligt en bit längre nerströms. Fisket då?
Tja, en öring i skaplig storlek blev det. Kan inte påstå att jag slet ut fiskegrejerna förstås.
Däruppe höll väl jokken en bredd på ett tiotal meter och var ganska grund. På ett flertal ställen hade man nog kunnat vada över i vandrarkängorna. Tror dock att jokken gick ovanligt låg när jag var där. Fisket kan nog bli bättre ju längre ner mot kaitumälven man kommer, med reservation vad det gäller framkomlighet.
Fisket i Taivek/Kaitumälven var å andra sidan lysande.
Lite tråkigt kanske man kan tycka det är att gå såpass långt för att behöva trängas med folk (om än mycket trevliga) som skuttat dit på 20 min i helikopter. Men som sagt, mycket bra fiske.
Skitfiske på dig!
/m
 
Sankmark säger du? Just my luck... Ja vi får väl se. Jag åker ensam på fiskeexpedition så jag har all möjlighet att utsforska, men det där med sankmark låter oroväckande. Det lär ju vara mer vatten nu men d innebär ju i sådant fall också värre marker runt om vattnet... Jag rapporterar när jag kommer tillbaka, kanske blir en liten artikel, vem vet.

tighta linor/samme
 
Nåväl, jag vill ju inte skrämmas i onödan. Det var inte 5km obruten sankmark. Men skulle jag gå dit igen skulle jag nog fortsätta leden från nikka mot favrratcohkka och försöka ta mig ner mot jokken efter det stora skogsbältet. Tilläggas kan göras att jag bara hade halvhöga kängor, med stövlar har man ju lite mera marginal. Kan också påpeka att om du skulle fortsätta över bron och söderöver mot tjuonnajåkk, så fattades(eller om dom åkt åt sidan) några spänger över den första sankmarken. Och där fanns det ingen botten som tog emot om man trampade utanför. Sådär kul med full packning.
Ännu mera skitfiske!
/m
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.