FLYTRINGSFISKE=RÅFINT.....

Fiske från FLYTRING!!

Det vakar mindre än 5 meter ifrån mig, jag hinner se Harren.. Jag vispar till och torrflugan landar ljudlöst och innan jag hinner blinka till är flugan borta i en smackande virvel...
Fy f-n vad härligt det är ibland....
1.1 vägde den och var en fin Harr i min premiärtur med min Fish-Cat.... Det är ett skönt sätt att fiska med flytring i mindre vatten om man gillar närheten till naturen, man kommer så nära, och kan komma åt svåra ställen då man ljudlöst flyter omkring...

Om du har tankar på att köpa en sådan så tänk inget mer utan slå till och jag lovar att du aldrig blir besviken...

Vi var 3 st med flytring i en liten undangömd Harrsjö i Ljusdal, 1.3 1.1 0.9 0.8 0.8 0.7 samt en del mindre fina harrar blev resultatet, vi tog vara på en för kvällens njutning och resten simmar där till nästa gång..

Hoppas ni testar, det är GRYMT... Jag lovar...
 
flytring...

har aldrig provat flytring, hur är det att kasta i en sådan? Man är ju så nära ytan, är det inte svårt att få till bra kast? Förresten, trevligt med lite flugfiskande hälsingar på utsidan, är själv en sådan :)
 
Vissen teknik..

Jag kastar nästan bättre i flytring!! (även om jag har en mycket tvivelaktig teknik överhuvudtaget!!) Men jag vet inte om det beror på att man koncentrerar sig bättre, eller varför det är så...
 
Re: Voffe de då?

esoxlucius74; sa:
Har du testat?? (nu blev jag nyfiken i en strut över varför du är skeptisk!!)

Inte en enda gång.. Jag vet inte varför jag inte gillar dom men det e väl något precis som att jag aldrig använder tub-flugor.. Det verkar mekkigt med transport och hantering, men det gäller väl vardagsfisket, skall man iväg på fiskesemester så kanske det kan vara värt det extra besväret!?!
 
Jag har ingen direkt uppfattning om flytringsfiske, men tänkte låna en av fiskeklubben här och testa. Kan dock tänka mig att det kan vara rätt härligt att glida omkring på en spegelblank harrsjö, men det ser ju onekligen rätt fånigt ut när man vaggar omkring med dom på land! :)

/D
 
Finns det ingen oerhört bärkraftig gas som flytringen kan fyllas med under vandringen till fiskevattnet;-)? Vore fin bärhjälp åt ryggan.
 
Hejja ringen!

Helium, vätgas det finns säkert flera!! ;)
Nä, men jag tycker att flytring har flera plus sidor!
En skön grej är ju hur "nära" man kommer både fisk och natur. Man smyger runt bland vass och näckrosor samt att det är lite spännande att bli bogserad av en 4kgs Gädda som man lurat med flugspö....

åhh nu längtar jag ut till vattnet!
 
Fördelar VS nackdelar....

Fördelarna med flytring är: Att man kan komma riktigt nära hotspots som man annars inte når från land.
Att man kan driva sakta med någon guldskalle som nästan touchar botten under en lång sträcka.
Att man kan komma riktigt nära vakande fisk..
Att det sällan är trängsel där man är :)
Flera fördelar??

Nackdelarna är: Att det är mycket saker att bära på. Att flytring med tillbehör är dyrt:(allt är relativt) mitt paket med vadare, skor, fenor, flytring och pump gick på 6500 kronor/en väl värd investering...
Att man inte får använda den överallt..
Att den kan vara lite jobbig i motvind. (alla mil i spåret och på Inlines,gav inte mig problem i vinden :)
Att?? Jag kommer inte på några fler, kanske någon annan som ser fler nackdelar??

Ps1. En harr på 1.5 får också ringen att snurra :)
Ps2. Personligen har jag aldrig vaggat omkring med ringen, jag pumpar upp den vid stranden, trär på fenorna och sätter mig på den i vattnet...
Ps3. Det är fint att koppla ihop sig med en polare mitt ute i det fria, surra lite, ta något at dricka, ja, alltså bara att NJUTA....

Lycka till...
 
Det moraliska ställningstagande man gör när man guppar ut med en flytring på en sjö där det är förbud mot fiske från båt har diskuterats i en annan tråd tidigare. Själv tycker jag det ser både fånigt och konstigt ut, men nyfikenheten har tagit över... Har köpt en "badring" för denna sässong, men inte testat än. Ska onekligen bli spännande!
 
Fiskandet...

i en flytring i en sjö/tjärn är trevligt, men nästa steg på erfarenhetstrappan för flytringar är...ehhh...rätt så "spännande".

Nästa steg är att flytringsfiska i strömmande vatten, men detta är bara att rekommendera med flytväst, starka nerver och relativt lugnt strömmande vatten. I vissa fall kan man använda en ankarlina med "pås-ankare" för att kunna stanna till. Det bör väl dock påpekas att man bör ha någorluda bra koll på hur flytringen beter sig, samt ha flytväst på sig...

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_malmqvist Rösta om flytringsfiske! Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.