Hänga 60 cs runt halsen?

Någon som har en ide' om hur man fraktar med sig gps:n som t.e.x. när jag själv är ute i skidspåret och vill ha den med mig på ett lättåtkomligt sätt blir väl inte så bra att ha den dinglandes runt halsen utan då behöver man väl någon form av praktisk väska för ändamålet, någon?
 
Jag brukar faktiskt paddla med den hängande om halsen.

Håller dock med om att det inte är så lyckat. Vid skidåkning så rör man sig på ett annat sätt så det går nog ännu sämre. Antar att det är bäst att ha den i en väska på ryggen av mottagningsskäl. Risken att det blir dålig mottagning är väl stor.

När jag paddlar och har den på bröstet, men mer eller mindre innanför flytvästen tappar jag signalerna en eller ett par gånger per mil. På sjön är det väl ändå rätt mycket bättre förhållanden än längs ett skidspår i skogen...
 
Extern antenn = tryggt i väskan, midjeväska(?)

Kardborre på kepsen = extremt bra motttagning, byfånevarning(?)

I fickan med uppstickande antenn = ok mottagning, risk att tappa den.

Vid en avvägning däremellan hade jag själv gått på:

Ettan om jag hade haft råd med en antenn och behov för exakt mottagning

Tvåan om jag färdades i ensamhet och med liten kassa

Trean om jag var för lat för att förändra mig :)
 
Jag har vid längdskidåkning satt den i byxlinningen på ryggen i fästet som hängde med gps:en. Den har loggat klockrent och är inte i vägen. Nackdelen är att man måste ta bort den om man vill titta på den när man kör.
 
Kan man inte tänka sig att ordna någon enkel ställning så man kan ha den någon decimeter framför så man ser den hela tiden. Finns det inte några liknande anordningar för att placera kartor på som man kan modifiera. Samtidigt måste det väl vara av inte för hårt material så man gör illa sig vid fall.
 
Kanske ett sånt där vrålhäftigt pistolhölster som fanns till mobiltelefonerna när det fortfarande var vrålhäftigt :)

Borde sitta med stadga och vara lättåtkomligt.

mvh

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.