Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

När det gäller dig utan att känna dig så har ja svårt att tro att du skulle låta andra lida för att du ska ha kul.
.

Har faktiskt bara åkt på isen 2ggr i hela mitt långa liv(57år) Då åkte jag på en landsvägsreggad Honda XR 500 R med dubbade däck! Vi var helt ensamma på den isen vi åkte på då!
Tycker oxå såklart att man ska visa hänsyn för andra! Speciellt i detta fall, förstår att alla inte älskar mc (ljudet) även om jag gör det såklart ;)

/Janne
 
Ja jag har läst hela tråden.

Ja, jag har kört motordrivna fordon på isen, långt innan jag hade körkort, väl medveten om att det är fullt tillåtet. Där jag bodde plogades det upp banor där man kunde köra runt med sin skrotbil.

Ja, jag har kört cross på isen (har du?) Chansen att inte hinna väja för ett barn när man kör bil i ett bostadsområde är betydligt större än med dubbadcross på isen. Sikten är väldigt mycket bättre på isen. Man ska vara bra dum (eller sjön liten) om man ska köra så nära att ett barn hinner kasta sig ut framför.

Jag stör mig också på ljudet av motorer när jag är ute och fiskar eller åker skridskor, men crossåkarna har ju samma rätt att vara där som jag sålänge det inte finns särskilda bestämmelser. Eller hur?





kan bara hålla med vi plogar även bana där vi bor och åker motorcykel, men det är alltid någon som som inte tycker om de och ska hålla på o bråka om buller farligt för andra mm mm. men dom som inte åker mc ska ju inte hålla sig på banan eller åka skriskor över den heller, medans körning pågår. vi har en bana på ca 3km och sjön är på 478 kvadrat kilometer. skridskoåkarna vill tydligen ha dom sista 3km mä. fattar inte vad ni tänker mä. och hur vi tar oss dit så är de med bussar eller lastat släp till sjön så då bryter vi inte några regler... är de någon som VET om de finns ett FÖRBUD mot att köra på isen (hjälmaren) så vara gärna
/ henka
 
Kan inte säga att det finns generellt förbud på just Hjälmaren. Kan hålla med om att det är fånigt att bråka om att det skulle vara farligt om ni plogat en bana för just mc. Då är det ju ni som gjort den i ordning. Hade det varit ett skridsko gäng som plogat bana och mc so kört sönder den då hade gnällt varit mer befogat.

Men som du skriver så är det nog du som har rätt. Men i den här tråden har det kommit upp att det skulle vara lagligt med alla sorters motorfordon så vida inte kommunen bestämt annat.
Men någon har också skrivit att om mc:n inte är reggad så blir det fel ändå.
Men det borde gå att kolla upp.

Hänsyn gäller ju åt båda hållen.
 
Lagar och bestämmelser

Har fått ett svar från myndighet angående motorfordon.
Enligt svaret (som vi redan vet eftersom vi är så duktiga) så reglerar inte terrängkörning lag körning på is. Det finns inte heller annan lag so reglerar detta. För utom lokala regler som kommuner stiftat.

Men uppstår konflikter så är det 2 kapitlet i miljöbalken som man måste ta hänsyn till.
Sen är det bara en tolknings fråga. Jag tror att det är med den här som förbuden har tillkommit (jag spekulerar)

2 kap. Allmänna hänsynsregler m.m.

Tillämpning och bevisbörda

1 § När frågor prövas om tillåtlighet, tillstånd, godkännande och dispens och när sådana villkor prövas som inte avser ersättning samt vid tillsyn enligt denna balk är alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skyldiga att visa att de förpliktelser som följer av detta kapitel iakttas. Detta gäller även den som har bedrivit verksamhet som kan antas ha orsakat skada eller olägenhet för miljön.
I detta kapitel avses med åtgärd en sådan åtgärd som inte är av försumbar betydelse i det enskilda fallet.

Hänsynsregler

2 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet.


3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.


4 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall undvika att använda eller sälja sådana kemiska produkter eller biotekniska organismer som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön, om de kan ersättas med sådana produkter eller organismer som kan antas vara mindre farliga. Motsvarande krav gäller i fråga om varor som innehåller eller har behandlats med en kemisk produkt eller bioteknisk organism. Lag (2006:1014).


5 § Alla som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd skall hushålla med råvaror och energi samt utnyttja möjligheterna till återanvändning och återvinning. I första hand skall förnybara energikällor användas.

Val av plats

6 § För en verksamhet eller åtgärd som tar i anspråk ett mark- eller vattenområde skall det väljas en plats som är lämplig med hänsyn till att ändamålet skall kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön.
Vid prövning av frågor enligt 7 kap., tillståndsprövning enligt 9 och 11 kap., regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. och prövning av verksamheter enligt 9 kap. 6 §, 11 kap. 9 a § och 12 kap. 6 § skall bestämmelserna i 3 och 4 kap. tillämpas endast i de fall som gäller ändrad användning av mark- eller vattenområden.
Ett tillstånd eller en dispens får inte ges i strid med en detaljplan eller områdesbestämmelser enligt plan- och bygglagen (1987:10). Små avvikelser får dock göras, om syftet med planen eller bestämmelserna inte motverkas. Lag (2006:1014).
 
verksamhet...

Inte för att jag förespråkar motorfordon på isen men just ordet verksamhet som nämns i lagtexten flera gånger ska väl tolkas som företagande eller liknande. Ordet verksamhet i betydelsen någon privatperson gör något omfattas nog tyvärr inte av denna lag.
Vad privatpersoner roar sig med enstaka gånger på fritiden - är det att betrakta som verksamhet i denna lagtext?
Det blir dock en annan sak om någon börjar hyra ut MC med dubbdäck intils den inslagda sjön

Har vi någon jurist som kan döma av?

/Patrik, ingenjör som har läst juridisk översiktskurs 10 gamla poäng
 
Inte för att jag förespråkar motorfordon på isen men just ordet verksamhet som nämns i lagtexten flera gånger ska väl tolkas som företagande eller liknande. Ordet verksamhet i betydelsen någon privatperson gör något omfattas nog tyvärr inte av denna lag.
Vad privatpersoner roar sig med enstaka gånger på fritiden - är det att betrakta som verksamhet i denna lagtext?
Det blir dock en annan sak om någon börjar hyra ut MC med dubbdäck intils den inslagda sjön

Har vi någon jurist som kan döma av?

/Patrik, ingenjör som har läst juridisk översiktskurs 10 gamla poäng

Jag har ingen som helst juridisk erfarenhet. Men det står också "eller vidta en åtgärd".
Som låter minst lika underligt.
Men jag vet inte jag förmedlade fakta från naturvårdsverket.
 
vidta åtgärd...

Jag har ingen som helst juridisk erfarenhet. Men det står också "eller vidta en åtgärd".
Som låter minst lika underligt.
Men jag vet inte jag förmedlade fakta från naturvårdsverket.

jag inbillar mig att "vidta åtgärd" innebär något i stil med bygga uthus, renovera husgrunden eller liknande i denna kontext men som sagt hoppas jag att någon juridiskt skolad kan döma av.
Står det i något första kapitel om var och när lagen gäller samt vilka som omfattas.

Här har vi hela mijöbalken:
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${HT...SE}=SFST&${TRIPSHOW}=format=THW&BET=1998:808$

/Patrik
 
Olagligt, men f*n så roligt.

Har själv åkt på ett flertal isar med MC (landsvägsreggad) med endurodubbade däck och det är bland det roligaste man kan göra, med kladerna på.
Skulle dock förvåna mig mycket om det är lagligt, verkar ju som att lagstiftarnas högsta önskan är att förbjuda sånt som har med motorer att göra.

Så länge man kör där det inte stör kringboende eller kör när det är andra ute på samma sjö, om den inte är väldigt stor, så tycker jag det är ok. Jag skulle aldrig åka om det var någon annan i närheten då jag vet att folk kan bli sura.
 
Var på en föreläsning

om allemansrätten i förra veckan.

Körning på is med motorfordon betraktas som terrängkörning men inte på barmark och är generellt tillåten om det inte finns lokala förbud via ordningsstadga som t ex exemplet ovan från del av Hjälmaren och hemfjärden öster om Örebro.

Buller kan vara störande och kan kanske löna sig att rapportera till t ex hälsovårdsnämnden i kommunen? Om någon kör trafikfarligt t ex inte använder ljus när det är mörkt etc så kan man göra polisanmälan.

Thure
 
Det följer ju en den andra omständigheter av det faktum att man inte kör på väg.
Utöver att det är liten risk att man kör på fel sida, eller andra vägbanerelaterade omständigheter kan man ju undra om det är fri hastighet?

Det ligger ju nära till hands att tro det - men jag misstänker att det är max 70 km/h som gäller.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.