Lätt rygga 65+

Skulle gärna vilja ha tips på riktigt lätta ryggor i storleken 65 liter och uppåt. En fördel om dom kan köpas i Sverige. Tänkte ha den till vandring/klättring.
/Gustav
 
Berghaus Vulcan utan sidofickor är ganska lätt.

Haglöfs Climber 80 och Climber 65 om du hittar en fin begagnad, den görs inte längre. Göran Kropp och Renata använde såna trots att dom inte var sponsrade, det är en toppenrygga som du kan bära 35 kg i om det behövs.
 
Jag kan reka dig att inte ta det lättaste, tex Aether 60 är komfortabel för lätta tyngder typ 12 kg. Ta någon med ett riktigt bärsystem.
 
crazy; sa:
Jag kan reka dig att inte ta det lättaste, tex Aether 60 är komfortabel för lätta tyngder typ 12 kg. Ta någon med ett riktigt bärsystem.

varför skulle man bära mer än 12kg och dessutom skaffa en rygga som väger 4kg bara för att den har ett riktigt bärsystem?
 
crazy; sa:
Jag kan reka dig att inte ta det lättaste, tex Aether 60 är komfortabel för lätta tyngder typ 12 kg. Ta någon med ett riktigt bärsystem.

"Det lättaste" är väl betydligt enklare och lättare säckar än Aether, som väl är ett mellanting mellan ultralätta och vanliga säckar.

Ett annat mellanting (det är dåligt med riktiga UL-säckar på svenska marknaden) är Bask Shivling.
1,7 kg för 60-litersvarianten. Den lär dessutom klara tunga laster.

5596-Shivling-60.jpg
 
-PaTRiC-; sa:
crazy; sa:
Jag kan reka dig att inte ta det lättaste, tex Aether 60 är komfortabel för lätta tyngder typ 12 kg. Ta någon med ett riktigt bärsystem.

varför skulle man bära mer än 12kg och dessutom skaffa en rygga som väger 4kg bara för att den har ett riktigt bärsystem?

Ehh, vilken korkad fråga. Kanske om man är uppe i fjällen och vill ha med ett tält, kamerautrustning och kanske till och med lite mat att äta. Det finns dessutom ryggor med riktiga bärsystem som är i samma viktklass som Aether.

Jag är väl troligtvis en av de få här som har testat Aethers bärsystem och kan uttala mig. Midjebältet är riktigt kasst.
[Ändrat av crazy 2006-04-26 kl 12:41]
 
Kanske något från ULA? Den här på 1,2 kg t ex.
T ex http://www.ula-equipment.com/catalyst.htm

Jag har inte själv prövat dessa men de brukar på gott betyg i olika sammanhang. Chris Townsend anser att ULA är den bästa av de mer ultralätta säckarna, eftersom den har ett ramsystem, vilket gör att den enligt honom hanterar lite tyngre laster bättre.

Själv skulle jag välja en Golite eller liknande runt halvkilot, men du kanske har tunga klättergrejor att släpa på utöver nödtorften.

Jörgen
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
Jag är väl troligtvis en av de få här som har testat Aethers bärsystem och kan uttala mig. Midjebältet är riktigt kasst.
[Ändrat av crazy 2006-04-26 kl 12:41]

Har du då testat med det nya bältet som kommit i år och som liknar det på Crescent?
 
Jag har läst en del/samt kännt på nya Osprey Aether och motsv dammodell Osprey Ariel
I USA har den fått en hel del beröm och frugan min tänker köpa dammodellen.
I USA verkar den bl.a vara populär bland folk som är "vanliga" vandrare, som blivit nyfikna på den nya ultralätta stilen, men som vill gå lite mer försiktigt fram och börja med "lättviktsvandring"
För min frus del betyder det 1.9 kg istället för 2.9 kg för ett av de Svenska alt. Hon tänker inte bära mer än 15 kg tot. inkl mat och då ska Osprey Ariel inte ha några problem. I Stockholm finns de bl.a att köpa på Playground och Sportkompaniet. Osprey Aether "ska" klara med god komfort över 22 kg och Ariel något mindre om jag minns rätt från tester samt tillv. uppgifter.
 
crazy; sa:
Ehh, vilken korkad fråga. Kanske om man är uppe i fjällen och vill ha med ett tält, kamerautrustning och kanske till och med lite mat att äta. Det finns dessutom ryggor med riktiga bärsystem som är i samma viktklass som Aether.

Jag är väl troligtvis en av de få här som har testat Aethers bärsystem och kan uttala mig. Midjebältet är riktigt kasst.

hrm, lika korkat som att förutsätta att man inte kan ha en packning inklusive mat och tält på under 12kg.. skit samma, jag håller väl i stort med om att det finns andra ryggor vart man får mer liter per kilo ryggsäck, det berömda "strippa" din vulcan projektet har ju klart visat hur man kan få en 80l rygga på under 2kg.. Annars är jag ingen stor förespråkare av dessa 4kg bärsystem..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.