Andra klätterställen i frankrike ?

Om man börjar bli lite nojjig över alla bilinbrott när man ska till les calanques och börjar psyka ur. ( har en helt ny Audi som skulle köras in under resan ner ) Vi vill till södra frankrike, gärna klättring i närheten av bad, korta o långa / hårda o lätta repor.

Vi åker ner genom Grenoble för att stanna och handla lite + kanske klättra där någon dag, men sen vill vi ner till havet.

Vi kommer att åka ett varv till Volx också men vet inte om det blir på vägen ner eller på vägen hem.

Så om det är någon som vet nått bra ställe så kan ni ju hojta till :)
 
Vingrau

Vingrau i närheten av Perpignan tycker jag var ett mycket fint ställe. Där finns klättring på otroligt vackra leder för ett antal dagar, med svårighetsgrader från lätt till svårt.
Även om det inte är klättring alldeles vid vattnet är det inte så långt till havet, en 2-3mil kanske.
Då är det dessutom nära till Pyrenéerna där, vad jag hört, det finns stora mängder klättring.

/Johan
 
Buoux og Ceüse

Du har kanskje allerede lokalisert klatring omkring Grenoble. Her er i alle fall en side med opplysninger: http://www.promo-grimpe.com/html/grenoble.

Dersom du er interessert i felter nord for Marseille eller på veien mellom Marseille og Grenoble, kan for eksempel Buoux og Ceuse være to steder å oppsøke.

I Buoux finner du mye bra klatring på alle nivå. Været er mer ustabilt enn i Marseille.

I Ceuse har jeg aldri vært og klippen er trolig ikke spesielt godt egnet til å roe psyken og anmarsjen strevsom, men på en "hviledag" eller for å se og prøve noe utenom det vanlige skal "the cliff of the year 2000" være velegnet. Visstnok mye bra klatring dersom du og følget ditt er i støtet når dere er der.

Det finnes fører for både Buoux og Ceuse.
 
30 min från Nice

Saint Jeanette ligger 30 minuters bilfärd nordväst om Nice. En stor vägg med flera 10 replängders leder som är ruskigt fina (dock sparsamt bultat), samt en himla massa korta bultade leder vid sidan av den stora väggen.

Man bor i en Gite´d etape (ett vandrarhem för 11 euro/natt) i byn med en 20 min promenad till väggen. Byn är en av de mysigaste jag någonsin sett, där man sitter och diskuterar dagens krux med den lokala pizzabagaren på kvällarna i någon av de trånga gränderna.

Förare finns på http://membres.lycos.fr/grimppg/

//Robin
 
I Casis finns en camping där man vågar lämna bilen.
Därifrån är det gångavstånd till hamnenför att sedan ta båten ut till En Vau. Mycket bra klättring
 
Det blev chateauvert ca 1 timme ifrån cassis. åker om 18 timmar :)
Vi kommer att vara lite i cassis o bada och klättra ( dws ) kommer att bli skit kul.
 
Hoppas resan var bra. Chateauvert är en bra plats av det jag hört. Av de platser jag besökt är följande värda att besöka om man söker leder i främst 5 och 6 registret, självklart finns både svårare och lättare men tyngdpunkt är här.
Dentelles de Montmirail, Buis les baronnies och Orpierre. På alla kan man vara en längre tid och de ligger nära varandra inte långt från Avigon. I dentelles och buis klättrar man på hajfeneaktiga klippor i vinodlingar med möjlighet till multipitch. Orpierre är bultat på ett sätt så att man kan öva upp att komma upp lite i graderna vilket är även bra för nybörjare. Andra ställen som är värda att besöka är Gorge dela Jonte, Seynes, och Cormot. Cormot är inte så stort men ligger vid Dijon och är ett sätt att komma ur bilen under resan. Min nästa resa går mot Gorge de l´Ardesch som verkar vara toppen det med. Alla är sportklättring minst ett 60 m helst ett 80 m rep är att föredra. Förare finnes för alla på den lokala turistinformationen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.