Bluetooth intercom

Skulle behöva två stycken bluetooth headset för de tillfällen då det är svårt att höra mellan den som säkrar och den som klättar, utomhus förstås.
Kommunikation behövs endast headset till headset och ingen annan utrustning skall behövas.
De ska förstås vara billig och bra.
Kan någon rekommendera något som är aktuellt?
 
Till MC finns ju en uppsjö av modeller, även till öppna hjälmar, nâgot av detta borde ju gâ att anpassa.
Tyvärr sâ är det ju rätt dyra saker.

Men, ur säkerhetssynpunkt sâ skulle jag nog inte vilja vara tvungen att lita pâ att det fungerar i knepiga lägen. Min erfarenhet av liknande grejer är att räckvidden varierar, även mellan samma tvâ enheter och omstarter är vanliga.

Som billigare alternativ och som jag ser som mer tillförlitligt sâ länge man inte slâr sönder grejerna är väl ett par PMR-radio och headset, dvs öronmussla och strupmik eller klämmikrofon. Dessa finns ju röststyrda oxâ. Men det blir tyngre sâklart.
 
Till MC finns ju en uppsjö av modeller, även till öppna hjälmar, nâgot av detta borde ju gâ att anpassa.
Tyvärr sâ är det ju rätt dyra saker.

Men, ur säkerhetssynpunkt sâ skulle jag nog inte vilja vara tvungen att lita pâ att det fungerar i knepiga lägen. Min erfarenhet av liknande grejer är att räckvidden varierar, även mellan samma tvâ enheter och omstarter är vanliga.

Som billigare alternativ och som jag ser som mer tillförlitligt sâ länge man inte slâr sönder grejerna är väl ett par PMR-radio och headset, dvs öronmussla och strupmik eller klämmikrofon. Dessa finns ju röststyrda oxâ. Men det blir tyngre sâklart.

Jag började min sökning just på MC sidan men det är så många modeller som rekommenderas och de flesta säljs inte längre...
Också svårt att få information om att de som finns (runt 500:- typ Hama Nugget eller Plantronix Explorer) går med bara headset-headset kommunikation. Tänkte då att någon här säkert har använt detta och kan rekommendera.
Självklart allt kan hända och man kan tappa kommunikation på ett eller annat sätt men då få man återgå till att överrösta vinden och höjta lite högre.
 
Bt2bt?

Skulle behöva två stycken bluetooth headset för de tillfällen då det är svårt att höra mellan den som säkrar och den som klättar, utomhus förstås.
Kommunikation behövs endast headset till headset och ingen annan utrustning skall behövas.
De ska förstås vara billig och bra.
Kan någon rekommendera något som är aktuellt?

Jag tror inte jag sett några blåtandsheadset som möliggör headset-headset. Alla jag sett har vat avsedda för headsett-mobiltelefon/dator-kommunikation. Men det kanske går att köra HS2HS också.
Jag kan nog också rekommendera billiga PMR, röststyrda och med trådheadset något dyrare men Cobras modeller finner du för under 1000 kr/par.

/Patrik
 
Blåtand

har vad jag kommer ihåg en räckvidd på ca 10 meter. Det borde diskvalificera från det användningsområde du har tänkt.

Thure
 
Cardo Scala Rider är populärt pâ MC, säljs lite här o var, CDon t ex.
Finns i Tyskland oxâ hos Polo och Louis till aningen lägre pris antar jag.

Beträffande PMR sâ har jag mycket god erfarehent av Alan, Cobra verkar oxâ vara bra, men jag har inte testat nâgon själv. Träningskompisar har köpt billigaste möjliga PMr pâ typ Elgiganten, Teknikmagasinet eller Rusta och de fungerar oxâ, men känns lite smäckiga.
Beträffande räckvidden sâ har Thure rätt, men min erfarenhet är att det kan variera kraftigt beroende pâ utrustning, en del orkar 5 meter o andra mer.
 
Verkar som pmr är vägen att gå.
Röststyrda varianter finns för runt 900 per par, ska undersöka. Lite klumpigare att bära på men de går väl att hänga på något lämpligt ställe och micen kanske man kan byta ut mot strupmic....

Tack för alla svar.
 
Satsa på billiga walkie-talkies i stället, t ex har Classe för 199:- paret. Tejpa fast på höger axelrem på ryggan, har funkat klockrent i flera år för mig. Ett par km räckvidd, definitivt en sträckt replängd...

Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.