Att klattra ut pa frihangande tappar....

I dag var det en bra dag. Jag slapp bevittna en dodsolycka. Det har med frihangande tappar e ju cool men i dag sag jag en otack handelse. En klattrare klattra upp pa en fin pelare och satte en skruv pa en bulle strax under ett tak. Sedan begav han sig ut pa ett drapperi av frihangande tappar. Drapperiet var ca 8m hogt och 6m brett och sag ut att vara en solid formation. Nastan exakt nar klattraren nadde kanten sa notera jag att han inte satt nagon skruv i drapperiet. Ungefar 10 sekunder senare rasade hela drapperiet ner och en lavin utlostes av rasmassorna. Hade klattraren satt en skruv i drapperiet hade han slitits ner och sannolikt varit dod nu. Han hade tur att repet inte fastna i isen som rasade. Hur man gor nar man sakrar pa dessa typer av tappar kan vara vart att fundera pa. Inte minst med tanke pa att man inte allt for sallan nar dem via bultade M leder.
 
Om du tror att isen kan ramla ner - skruva inte!

Visst, det finns inget generellt svar men...

Om man skruvar i en tvivelaktig tapp utsätter man sig själv och andremannen för fara tills andremannen tagit ut skruven. Skruvar du inte är faran begränsad tills förstemannen natt nästa säkringspunkt.

Detta är förstas mycket lättare sagt än gjort. De flesta har nog nagon gang skruvat i instabil is under ett desperat ögonblick.
 
leva som man lär...

Som man kan se i traden "is-/mixsäsongen 2008/2009" lever man inte alltid som man lär. Det har säkrats friskt i pelaren...

Pelaren var tjock och kändes mycket stabil men vi valde ända att säkra fran en stand som vi själva inte var inknutna i.


Pa väg ner igen...
IMG_2744.JPG
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.