Vinterfjälljacka

En ypperlig jacka för vinteraktiviteter är Fjällräven Tur Jacket i stadig G1000 väv. Av någon oförklarlig anledning har denna jacka sluta tillverkats. Har försökt en längre tid att hitta en begagnad.
 
Jag följer den här tråden med intresse. Är också på sök efter en vinterjacka och av diverse skäl inte alls övertygad av membrantekniken.

Har några frågor:


(1) Den där tidigare nämnda Svalbard-Arktis-Cotton-jackan från Norröna, vad har den för foder? Hittade tyvärr varken bilder eller uppgifter om jackans inre konstruktion.

(2) Det som talar för bomull är alltså kombinationen av vindtäthet och överlägsen andningsförmåga. Vilket får mig att tänka på softshell. Vad finns det då för åsikter om softshell-jackor? Sådana som är rejälare och större och har kapuschong. Någon som har testat sånt under vinterfjällsförhållanden?

(3) Jag tycker att många aktuella bomulls-vinter(parkas)jackor för civilt bruk är antingen omotiverat dyra eller omotiverat fula. Ibland både och.
Tycker att dito militärmodellerna, typ M65-BDU-vinterfältjackan eller NATO-parkasen klarar sig rätt bra vad gäller utseendet och priset. Men finns det praktiska vinterfjällerfarenheter med dessa (parkas)jackor?
 

Jag har svalbard arktis cotton-jackan och den är skön (och snygg) och bra passform och genomtänkt som NÖ:s jackor är men jag stör mig på att det är extremt mycket (och stora/starka) kardborrar överallt (även till fickorna). Använder man merinoull innanför är det lätt att man fastnar och river sönder det på kardborrarna. Hade även problem med att blixtlåset öppnade sig nerifrån men fick jackan utbytt av NÖ (har haft samma problem på en Lofoten-jacka och min hustru på en Narvik dun-jacka, alla byttes ut av NÖ).
 
Har förvisso aldrig provat, men blir det inte en del problem när bomullen väl blir blöt? Svårtorkat?

Ja!
En bomulls jacka kan bli ett veritabelt ispaket i fällt om man svettas mycket.
I sådana fall är motsvarande jacka i syntet (microfiber) att föredra eftersom den torkar mycket snabbare men andas minst lika väl som bomull. Microfiber är dock inte retro på samma sätt så där förlorar den massa stilpoäng.
 
En oanvänd och tättvävd snöanorak fr försvaret i 100% bomull kostar 129 kronor. Rymlig i storlekarna, rejäla fickor, stor kapuschong och går ned långt under stussen.

Och svensktillverkad av "ÖSB Militärutrustningar" i Örebro...!

Mats
 

Bilagor

  • DSC00106.jpg
    DSC00106.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,142
En oanvänd och tättvävd snöanorak fr försvaret i 100% bomull kostar 129 kronor. Rymlig i storlekarna, rejäla fickor, stor kapuschong och går ned långt under stussen.

Och svensktillverkad av "ÖSB Militärutrustningar" i Örebro...!

Mats
Var kan man få tag på en sådan jacka?
 
.....kanske dags att ta av sig innan.....

Ja!
En bomulls jacka kan bli ett veritabelt ispaket i fällt om man svettas mycket.
I sådana fall är motsvarande jacka i syntet (microfiber) att föredra eftersom den torkar mycket snabbare men andas minst lika väl som bomull. Microfiber är dock inte retro på samma sätt så där förlorar den massa stilpoäng.

Eftersom jag tillhör släktet "svettmuppar" OCH har använt bomullsanorak på vinterturer de senaste 20 åren vill jag hävda motsatsen, dvs det är ytterst sällan något bekymmer med att bomullsanoraken blir blöt och jag har väl i princip aldrig lyckats svettas ner den.

Lösningen är enkel, man tar av sig anoraken/vindjackan innan man lyckats svettas ner den. Nu kanske detta framstår som raljerande och då ber jag om ursäkt. Men ett enkelt faktum är att jag tappat räkningen på antalet människor som jag mött på vinterfjället som "svettas" fram i en heltät jacka, för det mesta av Gore-Tex. Jag har aldrig förstått anledningen till detta, varför välja något som är "helt" tätt och bli blöt av svett när det finns betydligt behagligare lösningar på marknaden???

Personligen skidar jag 80-90% av tiden med min gamla trogna Klättermusen Mithril jacka som ytterplagg. En mycket trevlig softshell jacka som är "lagom" tät. Det blåser inte rakt igenom utan bara typ ventilerar skönt. Mycket lätt att hålla sig lagom varm. Sen har ett sådant plagg den extra fördelen att den fungerar som värmande "tröja" (eller andra lager som det väl heter nu för tiden....) innanför anoraken när det behövs. Ett typiskt exempel var när vi vaknade mitt i Muddus på förra vinterns lilla "Muddus till Abisko" - tur en morgon i -35 grader. Startade då i en lite tjockare underställströja från smartwool + Mithriljacka + Anoraken. När jag sedan efter typ 20 minuters släpande av pulkan fått upp ångan så åkte Anoraken av.

Däremot har det givetvis hänt att bomullsanoraken blivit blöt. Oftast då det varit runt 0:an, blåst och snöat. I sådant väder är det inget snack om att ett membranplagg är att föredra. Av den anledningen brukar jag byta ut bomullsanoraken mot "sommarregnjackan" på vårvinterturer.

/ Stefan
 
Jag har använt bomull och bomullsblandningar under de senaste 20 åren, både här hemma och på Svalbard. Jag har ofta fått sitta och tina ryggslutet på dessa jackor, området där ryggsäcken ligger mot. Att ta av sig jackan i minus 20-40 grader och vind (typiskt Svalbard väder) är ingen bra idé, men i klart och vindstilla låglands väder funkar det utmärkt. Jag använder enbart bomull för korta turer eller turer med tillgång till torkmöjligheter, då oftast KMs Njal.

Till saken hör att jag blir väldigt varm och svettig så fort jag rör mig, jag behöver inte mer än två underställströjor och en vindjacka i temperaturer ner till minus 30-40 så länge jag rör på mig. Jag måste alltid ta av och på kläder om vart annat, problemet om vilket plagg som blir blött flyttas bara runt men försvinner aldrig helt.

Den microfiber jag skriver om är inte ett membranplagg utan en tunt och tätvävd softshell. Bästa exemplet som finns att köpa nuförtiden är nog denna: Bergans Antarctic Expedition jacket, den jacka jag använder från Norröna är ganska lik och var tidigare ett mycket populärt expeditions plagg. Som sagt så andas den lika bra som bomull men blir inte blöt på samma sätt, man får inte samma torkproblem som med bomull även om man blir blöt pga svett, snöblandat regn osv.
 
Norröna Svalbard Arktis Cotton

Jag följer den här tråden med intresse. Är också på sök efter en vinterjacka och av diverse skäl inte alls övertygad av membrantekniken.

Har några frågor:


(1) Den där tidigare nämnda Svalbard-Arktis-Cotton-jackan från Norröna, vad har den för foder? Hittade tyvärr varken bilder eller uppgifter om jackans inre konstruktion.

Föregångaren till Svalbard Arktis Cotton, Anojakke modell 118 hade inget foder. Förmodligen har inte Svalbard Arktis det heller, därav hittar du ingen information om det. På bilden Anojakke modell 118.

/B
 

Bilagor

  • P1000016.jpg
    P1000016.jpg
    47 KB · Visningar: 1,109

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.