Långkallingar för gravida?

Varning långt inlägg

Jag ställde inte frågan för att förarga eller idiotförklara någon, utan för att jag på allvar undrade om inlägget var ett skämt.

Att olika tyger har olika funktion behöver du inte diskutera, det har människan känt till i årtusenden – och så vitt jag kan se har ingen ifrågasatt den saken.

Frågan om vad man behöver för kläder när man är gravid, särkskilt vid utomhusaktiviteter när det är kallt, kan man naturligtvis ha olika åsikter om. Jag har burit och fött tre barn, två på vårvintern och ett på hösten och har både fjällvandrat och åkt utförsåkning såväl i början som slutet av graviditeterna (samt så snart sig göra låter efter förlossningen), så viss erfarenhet tycker jag mig ha.

Under en graviditet är man ”stor” under ca 2-4 månader och ofta för orörlig för avancerade fysiska aktiviteter under minst 1-2 månader. Hur många långkalsongdagar som infaller under denna tid är naturligtvis beroende av årstiden.
De flesta är, som andra påpekat, som en kamin under minst ett halvt år. Eftersom kroppen hela tiden förändras sitter inga kläder, oavsett om de är speciella mammakläder eller ej, perfekt mer än under högst ett par veckor. Så gott som alla kläder känns mer eller mindre obekväma – och det är inte klädernas fel, utan tillståndets.

En mycket stor del av de kläder för gravida som tillverkas och säljs fyller med andra ord ingen funktion – och anledningen till att de finns är enligt min uppfattning att det finns en efterfrågan på dem eftersom vi i vår tid är så lätt vilseledda av den så kallade marknaden och har tappat förmågan att lyssna på de som varit med förr.

De flesta (alla?) material som långkalsonger tillverkas i är elastiska och går utan problem att dra över en gravid mage under i stort sett hela den tid de behövs. En storlek större mot slutet av graviditeten sitter inte nämnvärt dåligt runt benen och försämrar inte funktionen mer än vad graviditeten i sig gör. Dessutom är det ju oftast inte bara magen utan även till exempel höfterna som blir större (detta beror dock inte på att man lägger på fett utan på allt som händer i kroppen under en graviditet).

De klädproblem man kan stöta på om man till exempel åker i backen och är höggravid är snarare byxorna och jackan. DÄR kan det vara svårt att hitta modeller av större storlek som inte känns byltiga och försämrar rörelseförmågan ytterligare.

Vilka mammakläder man väljer att köpa är naturligtvis individuellt. Men nog tycks det mig vettigare att lägga pengarna på bekväma vardagsbyxor än på dyra långkallingar och friluftskläder som man vet (läs: borde inse) att man bara kommer att använda några få gånger.
 
Min kollega inte är en levande kamin - då hade hon ju naturligtvis inte frågat. :)
Det är ju inte dumma-killen-som-inte-hajar-nåt-om-kvinnor som frågar, utan gravida-tjejen-i-skogen.

Hela långkalsingdiskussionen baseras på att hon faktiskt anser sig behöva bra långkalsonger även när hon är gravid, och det tänker jag inte ifrågasätta en sekund.
Det här är också en människa som förmodligen under sin graviditets sista månader kommer att använda långkalsonger ungefär varje dag. Hon bor i "en liten stuga i skogen", med allt vad det innebär av vedbärande, snöskottande och slagsmål med vilda isbjörnar. Det är ingen stadstjej vi pratar om. Då hade det ju räckt med en Canada Geek-jacka. :)

Alltså kommer hennes mammalångkallingar förmodligen användas fler gånger under sin livstid än till exempel mina, som används kanske fem gånger på ett år.

Hur som helst - ullstrumpbyxor verkar kunna vara ett alternativ!
 
Bak och fram

Hopppsan vilken hetta en långkalsongdiskussion kan ge! Här kommer ett tips från en föredetta gravid (x2), som bor i ett hus i skogen...
Ta vanliga underställskalsingar nån storlek större och vänd dem bak och fram, magen där rumpan skall vara. Crafts herrunderställ är generösa i midjehöjd, dessutom är underställströjor ofta så långa så de räcker att täcka hela magen.
Det värsta som finns är glepor över magen eller resår mitt på!

Hälsa kompisen Lycka till med bäbisen

A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Långkallingar med vindskydd Kläder 11
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.