Tändstålets förträfflighet!

Peter, det är fusk att utnyttja frugan på detta sätt. Orkar du inte ens gå själv ut i skogen så är du en tunnis! Älgar sover förövrigt på dagen och är mest aktiva i gryning och skymning.
 
"Det roliga är att ingen verkar lägga vikt på det jag skriver, utan att motbevisa, och framhäva att jag har fel...." När någon är så mån om sin ståndpunkt att han inte tål frågor och synpunkter, ja då slamrar det lätt i dogmatism-skällan.
Jag tror du missade en viktig sak som trådskaparen skrev i sitt första inlägg som förklarar det du citerade:
freand10 sa:
(ja, jag arbetar i försvaret...)
 
Citat:
Ursprungligen postat av Strykarräven
"Det roliga är att ingen verkar lägga vikt på det jag skriver, utan att motbevisa, och framhäva att jag har fel...." När någon är så mån om sin ståndpunkt att han inte tål frågor och synpunkter, ja då slamrar det lätt i dogmatism-skällan.

Jag tror du missade en viktig sak som trådskaparen skrev i sitt första inlägg som förklarar det du citerade:

Citat:
Ursprungligen postat av freand10
(ja, jag arbetar i försvaret...)


hej igen! (citeringen blev lite konstig...)

jag har inte följt denna tråd på ett bra tag... och kollade in idag, för att se om diskussionen avtog eller inte... döm om min förvåning, fortsatte forumet på tidigare inslagen linje, "jag ska minsann motbevisa den där jävla idioten, som tror att han kan nåt, eller kan bidra med nåt här bland oss, och att han dessutom arbetar i försvaret, talar ju bara ytterligare om hur kass han är"
nej, det är ju ingen som har skrivit så rakt ut... om än något överdrivet, så är detta andemeningen jag får till livs....
Jag förstår inte hur ett så enkelt inlägg kan få sådana proportioner... men till alla er därute, som tycker att min resonemang är helt åt skogen... kör er egen resa... jag kommer inte att tycka att ni är sämre för det, eller har mer fel än mig... det enda jag ville med den ursprungliga tråden, var att ge min syn på tändstålets förträfflighet........ Men uppenbarligen var ju det som att måla fan på väggen....

Akta så ni inte bränner er... :)
 
Tändstål, bågdrill, handdrill eller tändstickor

Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Personligen tycker jag att det är bara roligt att testa sitt tålamod och bevara gammla kunskaper.
Det är det som är felet med dagens samhälle gamla traditioner och knep och knåp inte förs vidare.
Om man där emot ser till Ab'os i Aus så kanske dom lever som vi gör idag men dom för ändå kunskaperna vidare och ibland utövar kunskaperna för att det krävs övning om man skall använda sig av dom gamla kunskaperna.

Var inte så mycket materialister utan gå ut i naturen och se vad du kan använda dig av där istället. Du kommer att uppleva naturen på ett helt annat sett det lovar jag "BUSHCRAFT"
 
Jag målar också,,,,,,,,,,


Jag förstår inte hur ett så enkelt inlägg kan få sådana proportioner... men till alla er därute, som tycker att min resonemang är helt åt skogen... kör er egen resa... jag kommer inte att tycka att ni är sämre för det, eller har mer fel än mig... det enda jag ville med den ursprungliga tråden, var att ge min syn på tändstålets förträfflighet........ Men uppenbarligen var ju det som att måla fan på väggen....

Gör bara inte samma misstag som jag gjort i paddelforumet när jag skrev om att torrdräkt är egentligen det enda vettiga när man paddlar andra årstider än mitt i sommaren i en insjö, eller tavlan jag gjorde i ett dykforum där jag ifrågasatte varför reservluftventil var en kass uppfinning. När jag sen nämnde att jag kanske gjort max 10 dyk tillsammans med andra under 30 år då var härdsmältan nära.



Var och en agerar utifrån sina kunskaper och förutsättningar men att förenkla och skala av utrustningsfloran är aldrig fel, man måste kunna lita på det man har med sig och kunskap och erfarenhet kan och SKA man dela med sig av, vi vet inte hur länge huset vi bor i finns kvar, eller ens civilisationen som vi nu lever i.
 
jadu.. det är skillnad på skit o skit.. det finns ett självändamål med att älta åsikter på ett forum.. sedan är det helt ok att dyka ensam, jag lovar att jag med drygt 2000 loggade dyk har gjort en del grejer jag håller tyst om, men jag tycker fortfarande att man bör betänka hur man uttrycker det på ett forum där mindre erfarna dykare eller blivande dykare läser. en annan sak att beakta, har man en åsikt som inte tål att nagelfaras, kritisk bedömas och/eller ifrågasättas så tycker jag att man bör tänk en gång extra innan man uttrycker den, att bajja ur sig en åsikt och sedan köra martyrgrejen för att åsikten inte höll för granskning är bara löjligt.
 
Jag har mina åsikter och du dina och det får vi leva med. Däremot skulle jag aldrig basunera ut "Rätt" eller "Fel", bara att det finns olika sätt att nå det mål jag vill eller måste.

Hur många dyk jag gjort tappade jag räkningen på för massor med år sen, som fd. yrkesdykare med ibland väldigt udda arbetsuppgifter har jag nog dykt på ställen ingen skulle komma på att ens försöka dyka på, men nog om detta nu, det var tändstål det handlade om.
 
Jag vinner lätt...

Jag är nog mest erfaren här beträffande antal dyk, runt 18.000 st har jag gjort, Artontusen, det ni smådubbe !







































































I säng alltså;)
 
I min ungdoms dagar extraknäckte jag som isbrytare i Sibirien genom att ha en potatishacka fastsatt på snorkeln och en annan i händerna. Sen vevade jag växelvis med snorkeln och hackan i händerna, simmade gjorde jag med benen. Dräkten utgjordes av dunjacka och jeans. Funkade bra för mig som ni ser.
 
Har alltid med mig tändstickor och tändare. Men ett tändstål väger knappt någonting och kan rädda livet om man har otur. Tycker det är bra av fredrick att förklara att även om man har all utrustning så kan något hända.

Förstår egentligen inte varför folk inte resonerar så? Packningen behöver inte bli allt för tung bara för man bär med sig en eller två viktiga överlevandsprylar.
Jag planerar alltid utifrån värsta scenariot. Använder alltid tändstickor, men den dagen stickorna är blöta eller tändaren sprucken tror jag man blir lite irriterad av att inte få igång sitt superextreme stormkök som minsann kan förbränna allt material, synd bara att skiten inte går att tända...
Man är 10 mil in i skogen. Visst, det går väl att hälla vatten i sina matpåsar och äta den kall. Men det känns som att hela resan gick åt helvete för ett par blöta stickor eller en trasig tändare.

Näe för mig är tiden ute i naturen viktigare än att få den förstörd av små tråkigheter (den där 0.1% händer folk..) Visst man kan bryta benet eller dö av hjärtattack där ute. Inte orkar man ha med sig en defibrilator direkt. Men ett tändstål.
 
Jag har alltid med mig tändstickor i en filmrulle-burk. I motsats till tankarna i Fredriks urinlägg så blir dom inte våta, och går inte sönder. En sån burk är vattentät och duktigt stöt-tålig.

Men eld är för viktigt för att chansa med, och regeln om att ha med sig minst tre metoder för att göra eld är inte så dålig. I fall en dig sviker, står dig två åter, så att säga.

Så jag började släpa med mig eldstål (Firesteel) som en andra-metod. Nummer tre är en tändare med remsor av cykelslang. Funderar på att skaffa en Zippo-tändare också.

Men tillbaka till eldstålet; jag fick ett skitbra tips, och fattar inte att det inte är mer spritt. Du har säkert en rulle sån där billig brun jute-tråd hemma i ett skåp i köket. Den sorten man knyter runt fula bruna postpaket. Nåväl, tag en bit lång som min morbros lillfinger, vira loss de två del-trådarna, och fluffa upp materialet till en liten boll. En enda gnistskur med eldstålet och du har eld. Nästan omöjligt att misslyckas. Har du med dig en meter tråd kan du göra eld en hel vecka utan problemas. Dette borde vara det mest klassiska scoutknepet av dem alla, tycker jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.