Morakniv som eldgörare

Mezzner; sa:
Verkar ju lättare att ta med tändstickor än fnöske...

Om man talar om att göra eld i "överlevnadssituationer" där man uppenbarligen räknat bort tändstickor eller gaständare osv. så måste man väl räkna bort eldstål och troligen moraknivar också?

Hur gör man eld utan detta?

Man gör en eldborr, bågdrill eller vad man nu vill kalla det. Har man turen och hitta lämplig pyrit kan man slå gnistor med det.

/mattias
 
Strykarräven; sa:
Och jag vidhåller att den som har kunskap, tid och ork att hitta och stycka en ticka, bereda asklut och koka tickstrimlorna i asklut några timmar, för att sedan lyckas hålla detta fnöske (som ju är notoriskt fuktsugande!) torrt, kanske även skulle kunna klara "Del Två" på överlevnadskursen, dvs "Hur du håller en ask tändstickor torra".

prexis, det är väl där folk blandar ihop överlevnadssituationer, överlevnadsträning, friluftssäkerhet o.s.v. jag tycker ju det engelska uttrycket bushcraft passar bättre i nästan alla fall, tyvärr har vi trots tidigare trådar inte hittat ett bra svenskt ersättningsord
 
Strykarräven; sa:
Mezzner; sa:
Verkar ju lättare att ta med tändstickor än fnöske...

Om man talar om att göra eld i "överlevnadssituationer" där man uppenbarligen räknat bort tändstickor eller gaständare osv. så måste man väl räkna bort eldstål och troligen moraknivar också?

Hur gör man eld utan detta?

Och jag vidhåller att den som har kunskap, tid och ork att hitta och stycka en ticka, bereda asklut och koka tickstrimlorna i asklut några timmar, för att sedan lyckas hålla detta fnöske (som ju är notoriskt fuktsugande!) torrt, kanske även skulle kunna klara "Del Två" på överlevnadskursen, dvs "Hur du håller en ask tändstickor torra".

Haha, jo det har du helt rätt i. Skulle vilja påstå att det är "Del Ett".

/mattias
 
Huvudet på spiken!

Vad sägs om "naturnära friluftsliv" - luktar kanske lite för mycket gummistövel och Fjälräven Kånken för att gå hem?

"Bushcraft" känns ju liiite coolare :)

Uffe


-PaTRiC-; sa:
[

prexis, det är väl där folk blandar ihop överlevnadssituationer, överlevnadsträning, friluftssäkerhet o.s.v. jag tycker ju det engelska uttrycket bushcraft passar bättre i nästan alla fall, tyvärr har vi trots tidigare trådar inte hittat ett bra svenskt ersättningsord
 
Schneeberger; sa:
Huvudet på spiken!

Vad sägs om "naturnära friluftsliv" - luktar kanske lite för mycket gummistövel och Fjälräven Kånken för att gå hem?

"Bushcraft" känns ju liiite coolare :)

Uffe

egentligen så är jag emot låneord men "bushcraft" e attans bra.. jag vet inte hur stort "buschcraft" slått igenom i folkhemmet med Raymond Mears olika TV serier?
 
Jaja, för mig är det inget problem ifall folk vill följa vissa dogmer och kanske specifikt göra eld utan vissa saker eller snarare med just vissa andra saker.

Det är bara lite förvillande när det kallas överlevnad. Man kan ju tro att det har att göra med hur man ska överleva i skogen i tillspetsade situationer.

(Jag var dock ute och fiskade med en, som jag insåg, utpräglad "stadsbo" för många år sedan. Vi hade relativt gott om fiskgrejor, gott om mat och inte mycket campinggrejor. Vi gick väl några mil och det hela var dessutom i väglös terräng, och under första kvällen/natten så var det vädigt regnigt.
Han upplevde nog det hela som en överlevnadsövning (typ nära-döden-upplevelse) medan vem som helst som varit i skogen förr bara hade önskat sig lite bättre väder på den i övrigt lyckade fisketuren. Innan vi t ex gjorde eld (med tändstickor) första gången observerade jag ett comatiskt tillstånd hos min kamrat medan jag gjorde brasa. När han fått kaffe och en korvmacka var han dock precis som vanligt igen.

Ursäkta urspårningen, det var inte meningen...
 
marjamaa; sa:
Vad skall man använda som gnist fångare ?

Jag använder björknäver. Rulla ett rör och fyll med den tunnaste nästan genomskinliga nävern. Slå gnistorna in i röret. Funkar.

Metoden bygger naturligtvis på att man har ett eldstål med sig, t ex i ett snöre runt halsen. Har man också en liten metallbit fäst i snöret så behöver man inte ens någon kniv för att fixa eld.

Mvh

//Johan
 
joru; sa:
marjamaa; sa:
Vad skall man använda som gnist fångare ?

Jag använder björknäver. Rulla ett rör och fyll med den tunnaste nästan genomskinliga nävern. Slå gnistorna in i röret. Funkar.

Metoden bygger naturligtvis på att man har ett eldstål med sig, t ex i ett snöre runt halsen. Har man också en liten metallbit fäst i snöret så behöver man inte ens någon kniv för att fixa eld.

Mvh

//Johan

tändstål e ju fusk ;) då kan man få eld på blöt sand..
 
-PaTRiC-; sa:
Strykarräven; sa:
Och jag vidhåller att den som har kunskap, tid och ork att hitta och stycka en ticka, bereda asklut och koka tickstrimlorna i asklut några timmar, för att sedan lyckas hålla detta fnöske (som ju är notoriskt fuktsugande!) torrt, kanske även skulle kunna klara "Del Två" på överlevnadskursen, dvs "Hur du håller en ask tändstickor torra".

prexis, det är väl där folk blandar ihop överlevnadssituationer, överlevnadsträning, friluftssäkerhet o.s.v. jag tycker ju det engelska uttrycket bushcraft passar bättre i nästan alla fall, tyvärr har vi trots tidigare trådar inte hittat ett bra svenskt ersättningsord

För dem osm nte vet vad Bushcraft är finns en rätt bra förklaring här http://en.wikipedia.org/wiki/Bushcraft
 
Mezzner; sa:
...(Jag var dock ute och fiskade med en, som jag insåg, utpräglad "stadsbo" för många år sedan...
Haha, som den historien känns igen, åtminstone i andemeningen!

Fast, man ska inte underskatta hur farligt det är för en inbiten koffeinist att inte få sin fix på regelbundna tider. Kaffebrist har nog lett till ett antal spruckna äktenskap, misshandel, allmän ovänskap och kanske t o m väpnade konflikter. Å andra sidan skulle ingen akutmottagning fungera utan kaffet...


Åh ursäkta, hade ni ett ämne?
 
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.
 
marjamaa; sa:
Man kan nog glöma morakniven som elduppgörare, man får betydligt snabbare eld med en eldborr om det inte finns någonting i naturen som fångar gnisterna från kniven utan tillredning.

hälsningar jonas som inte går till skogs utan sin sin lilla röda Morakniv.

El eldborr kräven tid att göra och det är mycket som ska vara rätt för att den ska fungera och man behöver fortfarande något som kan lätt kan ta eld. Tycker det går mycket snabbare att få eld med kolståls kniven eller yxan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.