Träsmak

Hej, jag har faktiskt inte några srörre problem med mitt paddlande,
men.... efter tre-fyra timmar i kajaken så måste jag säga att det skulle vara skönt att få ändra sittställning. Med andra ord träsmak.


Hur skall man undvika detta, Har testat div plastsitsar, stoppad anatomisk sits, formpressad träsits, platta med termarest. Den sistnämnda tycker jag hittills är bäst. Hittils


Ser fram mot en rejäl genomgång av sittandets mystik-


Per
 
Träsmak är inte bara en fråga om sits

Hur en bra sits skall se ut beror på flera saker, inte minst hur man är skapt där bak. Man borde kunna beställa sin kanot med den sits som passar bäst. Tillverkare och försäljare är allt för lite måna om att låta köparen skräddarsy sin kajak.


Sitsar skiljer sig inte bara i vilken bak de är tänkta för, utan hur man skall paddla. Som jag ser det, finns två extremer på hur det är tänkt man skall sitta i en havskajak - att sitta som i en forskajak eller som i en tävlingskajak. I "forslådan" är det kontakt med kajaken som är det viktiga - ofta med lågt fördäck och skålformad sits. Många engelska kajaker tillhör denna typ. "Tävlingslådan" gör avkall på kontakt för att tillåta större rörlighet i höft och ben, genom högre fördäck och plattare sits. Exempel på tävlingslådor är Inuk, Vivianne och VKV.


Personligen föredrar jag "tävlingslådan" - med aktivt benarbete är träsmak inget problem. Jag brukar själv inte ha någon dyna. Om man däremot paddlar bara med överkroppen, kommer sitsen snabbt kännas mycket hård och platt. Då kan en mer skålformad sits vara bra.


Många sitsar är alldeles för bakåtlutade för min smak. Försöker man sitta mer upprätt blir baken lidande.


Jonas
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
mer träsmak

Håller som vanligt med Jonas (Hej Jonas).


Kan bara tillägga att det är väldigt viktigt att framkanten på sitsen inte trycker på undersidan av låren. Utan att sitsen är lite framåt lutad. Sittandets mystik är ett
ämne som ofta kommer upp på olika amerikanska forum
det som verkar gälla nu är att modulera fram en sits i minicell som är någon slags tät frigolit sitsen blir
ungefär som en bilbarnskudde och man klämmer ofta bara fast den, för att få det lite stadigare kan man
använda kardborrband


Men som sagt viktigast är nog en bra teknik med
benfrånskjut och en följsam höft. På den här sidan
finns lite text om paddel teknik. På Kanotförbundets
sida finns även en väldigt bra beskrivning av Kalle
Sundquist hur man paddlar. Även jag har totat ihop lite text om hur man paddlar under ”motionera”


Men det är förståss omöjligt att läsa sig till en bra
teknik många slätvattens klubbar har motions kvällar
där man lär ut paddel teknik mycke nyttigt.


Hasse
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.