Radiokommunikation

  • Trådstartare thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
  • Start datum

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Radiokommunikation i och mellan friluftsgrupper?
När man är ute ett gäng på inlines, långfärdsskridskor, i kajak etc så blir det ofta stor spridning i
gruppen med risk för att man tappar bort varandra eller inte kan kommunicera smidigt mellan tät och
svans.


I somras såg jag ett par långfärdscyklister som kommunicerade med varsitt headset kopplat till någon
sorts walkie-talkie eller liknande. Jag har sett i Teknikmagasinets katalog www.teknikmagasinet.se
att det finns sådana anläggningar med enkla headset (handsfree med öronpropp och vidhängade
mikrofon) där sändningen startas av att man börjar snacka eller att man slår till en kontakt på
sladden.


Jag tror att det här skulle kunna vara mycket användbart i vissa lägen. Jag har många frågor i
sammanhanget.



#Kan man åstadkomma samma smidiga röststyrda eller enknappsmanövrerade kommunikation med någon typ av mobiltelefon gärna utan att blanda in kostnade via att ringa på vanligt sätt?
#Kan man åstadkomma samma sak med privatradioanläggning eller VHF med selektivanrop?
#Vilket system ger bäst räckvidd och smidigaste handhavande?
#Behövs användarlicens?
#Skulle det vara acceptabelt socialt med en dylik nördsladd i örat?
#Skulle gruppen acceptera att dylik teknisk utrustning använs och kanske stör vanlig verbal och kroppsspråkskommunikation?
#Skulle man ha användning för ett sådant system.
#Någon som testat, erfarenheter?


För ett tiotal år sedan testade vi samband mellan skridskogrupper med VHF och med en öronsnäcka för att höra anrop. Fungerade men det var jobbigt att hala fram apparaten och börja snacka då man ville ha den vattensäkert förvarad i ryggsäcken.


Thure Björck
 

per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)

Gäst
ICOM radio

Swedish Radio Supply AB, www.srsab.se importerar ICOM och har återförsäljare runt om i landet.
Dom har dels handburna marina VHF (vissa modeller är vattentäta) som dock kräver radiocertifikat och tillstånd från Post & Telestyrelsen (årlig tillståndsavgift 130 kronor), men också en licensfri fritidsradio ICOM IC-4008. Det finns nog ingen handburen marin VHF som har selektivt anrop. Det selektiva anropet på marin VHF kan dessutom bara aktiveras av Stockholm Radio.

Till min VHF som inte är vattentät har jag köpt ett vattentät fodral Aquapac från AQUA-LIFE HB (det finns ingen adress till hemsida i deras broschyr). Tel. 08-54130928.
Aquapac vattentäta fodral till mobiltelefoner finns att köpa bl.a. på Naturkompaniet och hos Clas Ohlsson, men vill man ha ett fodral till en kommunikationsradio som ofta har lång antenn, och till äldre/större mobiltelefoner så måste man nog vända sig direkt till AQUA-LIFE. Aquapac håller till skillnad från fodral vissa andra fodral för användning ner till -25 grader (långfärdsskridsko).

Swedish Radio Supply AB och AQUA-LIFE kommer nog att finnas på båtmässan i Älvsjö i november.

Per Brune
 

per.ryden@rydens.se (Per Rydén)

Gäst
MC-radio och jaktradio.

Har i MC-press sett att det finns lågeffektsradio ,med headset för att kommmunicera mellan MC som kör tillsammans. Vet ej om det är tillåtet i Sverige. (Telestyrelsen,Du,vet). Kolla med någon MC-handlare.


Alt 2 är jaktradio på antingen 31 eller 155 MHz. Dom apparaterna finns med div tillbehör typ headset och hyfsad batterilivslängd och räckvidd. I någorlunda öppen skärgård 10 km eller mer.


Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.