Fjällrödingflugor??

Hej!

Finns det nån som vet om några bra fjällrödingflugor här?

Jag har upptäckt att rödingen verkligen är svårflörtad, den är värst av alla!! Ibland är den helt vild och det är nästan så att det kokar i sjön och vakar rätt framför fötterna men den vill inte bita vad än man kastar ut?

Jag är ingen expert på flugfiske och definitivt ingen bra flugbindare. Som regel ger jag upp och slänger på en liten spinnare istället!

Men det är så mycket roligare när den biter på en fluga! Jag har tänkt att det kan väl inte finnas så jättemånga insekter som kläcks i fjällen som rödingen älskar? Därför måste det ju vara några speciella flugor där någon av dem "alltid" fungerar? Vet ni om några sådana?
 
öringen; sa:
Kolla in vilka insekter det finns i sjön, ta fram städet och bind några :)
Ja det är ju lätt!! :)

Skulle jag binda så kommer de knappast att vara i närheten av att likna! Dessutom så tillbringar mina flugor mer tid i buskarna än i sjön och de håller mycket längre om jag inte bundit dom själv!
 
Rödingen är ju extremt selektiv. Och eftersom den oftast hittas i lugna vatten (undantag finns ju) så gäller det att man har precis rätt fluga och presenterar den rätt. I strömmande vatten är ju vattnet grumligare och fisken hugger hårdare och lite mindre noggrann på att det ska va "rätt" fluga. Jag har inte supermycket erfarenhet av rödingfiske, men jag fiskade i somras i ett rödingvatten i västerbottensfjällen och vi fick röding enbart på Klinkhammer. Inget annat dög. Men det var nog svårt ändå. Det myllrade med vak och när man väl fick påslag så högg den oerhört försiktigt. Det var i mitten på juli. Min kompis hade varit och fiskat i precis samma vatten en månad tidigare och vid det tillfället fick dom röding enbart på haröra med guldskalle. Den funkade dock inte alls gången som jag hakade på till det vattnet. Man får testa sig fram... Nån universalfluga som funkar alla tider på året vette fasen om det finns.
 
Nu är jag visserligen inte direkt erfaren rödingfiskare, men jag tycker att jag har uppnått ganska bra resultat med flugor som går i eller strax under ytfilmen typ klinkhammer i olika varianter, flytande puppa el dyl,
jag har även tagit röding på elk hair caddis och streaking caddis i små storlekar...
känns nästan löjligt att jag rekomenderar i stort sett samma flugor vilket fiske som än diskuteras...
 
Tackar för hjälpen!
Då vet jag bättre vilka flugor man bör testa till sommaren! suveränt!

Klinkhammer blir nog den första flugan som flyger ut! :)
 
Hur kunde jag glömma våtflugorna?!
tur att andra är mer vakna än jag, mitt bidrag blir

Alexandra
tippet & silver
teal, blue and silver
red tag
Bonn kucku`n

underbar samling som fortfarande skördar många offer...
 
ojojoj!! Tackar tackar! perfekt!
Då blir det full testing till sommarn! Ska bli intressant å se om jag kan lura nån (helst en stor)!!
Det blir isåfall min första röding på fluga! (för utter räknas väl inte, ehe). Nackdelen om de inte biter den här gången är väl att jag inte kan skylla på flugorna! :)
 
Fjällrödingflugor -inte lätt

Detta är inget lätt ämne. Det finns ingen "rätt" fluga för alla tillfällen. När det är spegelblankt kan en liten (16) brunsvart fluga fungera. Den ska vara bunden med endast hackel; kropp, stjärt, vingar och annat "krafs" är helt onödigt. Även Klinkhamer i samma storlek kan fungera. Men använd heldragen, smal och lååång tafs helst utan knutar. Det är frustrerande när rödingen hugger på knuten, vilket inte är ovanligt!
Å andra sidan har jag vid samma förhållanden någon gång lyckats få rödingen att hugga på ALLT som serveras.
Fiskekompisen Hasse brukar lyckas med sin Hedda Special, en ruskigt ful fluga men jag måste motvilligt medge att den är effektiv. Kan väl beskrivas som en tjock Harörenymf som fiskas flytande.
Vid blåst och annat ruskväder gäller fiske under ytan. En liten röd eller orange streamer har lyckats bra om den fiskas hem snabbt.
Misströsta inte om rödingarna finns där men inte tar något alls; det händer då och då. Några timmar senare eller nästa dag kan det vara helt annorlunda.
Lycka till med fjällrödingen.
 
Nu har du blivit tipsad om en jävla massa flugor både vått och torrt.. Mitt sista tips blir att du väljer ut några du tror på och binder dom i olika storlekar istället för att ha en salig massa olika flugor i en storlek..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.