Srömsländan?

Tänkte skaffa ett nytt flugspö i 4/5 klassen för fiske efter regnbåge och öring. Är lite intresserad av strömsländan Soft såg även att de hade ett fjällsländan LX. Någon som erfarenhet av dessa spön? Är där någon större skillnad mellan dem? Tänkte mig ett 4 delat spö. Tips på andra spön i samma prisklass mottages gärna.

mvh
/mattias
 
Jag är själv nyfiken på dessa spön och undrar hur dom står sig i konkuransen. Vad jag hittintills hört så är det trevliga spön till vettigt pris.
 
Strömsländan Soft kan väl sägas tillhöra kategorin "något långslagigare, eftertänksammare spön", tillsammans med spön som Loop Yellow Line, Sage VPS Light, etc, etc.

Medan Strömsländan LX tillhör kategorin "mediumspön" tillsammans med Loop Blue Line, Sage SLT, etc, etc.

Har själv ett Strömsländan Soft 4/5, 4-delat, underbart spö att hantera, tycker jag.

Men det är klart att om det blåser riktigt ordentligt, så får jag ju smalare linbågar med mitt Strömsländan Lyx 5/6, som skall ha ungefär samma aktion som LX:en.

Klart mycket spö för slantarna vilket man nu väljer, dessutom inga problem att sälja om du skulle ångra dig.

Linan som följer med är helt ok, komplettera med Loops Distance 75, så kan du göra mirakel med dessa spön, i alla situationer.
 
Strömsländan...

Som ovan kunnige man Graip sade så bör du inte behöva ångra dig om du inhandlar något ur serien från Strömsländan... Har själv nu 5 olika flugspön inklusive 6-fots samt 11-fots haspelspön och jag kan bara säga att de är kanon... flugspöna har sådan kraft i sig trots att de är så lätta och smidiga...
Har själv ingen erfarenhet av andra spön än dessa, har bara provat ett Rackelhane förut och det är även ett spö som jag vill äga någon gång... Hoppas du väljer rätt..

Ha det gott....
 
trådstöld

Såg att rackelhanespön nämndes i debatten av ren nyfikenhet, hur dom är att kasta med ?
inget köp på gång men dom verkar ju väldigt fina... (pryldåren i mig har vaknat efter en tids slummrande)
 
Rackelhanespöt, är det inte det där tvådelade med en underdel i trä och överdelen i kolfiber?

Vitsen med detta kan kanske diskuteras?
 
Med...

risk att få på tafsen ;)tror jag att Rackelhanespö är lite väl långslagiga iom att en tredjedel av spöt är gjort av Splitcane, som i sin tur verkar vara ett lite väl uråldrigt material (de övre 2 delarna i kolfiber + understa delen i splitcane), men jag har dock inte provat dem...så att jag kan ha hur fel som helst.

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-10-12 kl 12:10]
 
vet inte om det skulle vara för att få ner aktionen bättre längre ner i spöt, men å andra sidan varför inte ha ett spö helt byggt i bambu isof...
jag skulle i alla fall vilja testa ett spö som är byggt på detta underliga sätt...
"man skall ha provat allt en gång i livet"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jensa Srömsländan (soft)4-delat Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.