Energislöseri

.. och innan någon kommer och skriver mig det på näsan: Visst är det så att all energi som vi producerar i slutändan hamnar ute i naturen (hos kråkorna). Men vi borde väl ändå arbeta på att få bort bl.a. kolkraften som vi importerar?
 
Anders M; sa:
Förr sa man att man inte skulle elda för kråkorna. Du menar att idag ska man elda för kråkorna? Varför kullkasta gamla principer så lätt?

Det låter lite som under IT-yran när man snackade om "den nya ekonomin". I slutändan visade det sig att den gamla ekonomin - som funkat sedan stenåldern - var modernare än "den nya ekonomin".

Så du menar att det är lika bra att köra så det ryker? Du tror inte på att verka politiskt hjälper? Eller att starta trådar som jag gjorde med denna? Är det ditt sätt att förbättra världen?

PS
Jag ser gärna en utbyggnad av kärnkraften.

PS 2
Jag kanske ska sluta mata trollet?

Nej, jag tycker inte heller att man ska slösa energi i onödan. Men att förvänta sig att folk i allmänhet ska dra ner termostaten till 14 grader är inte realistiskt. Det leder bara till en negativ spiral.

Trolla inte med mig du!
 
xyz32; sa:
Nej, jag tycker inte heller att man ska slösa energi i onödan. Men att förvänta sig att folk i allmänhet ska dra ner termostaten till 14 grader är inte realistiskt. Det leder bara till en negativ spiral.
Äntligen överens :)
Vi kanske har menat samma sak hela tiden?
 
mellpat; sa:
Med nuvarande utveckling har man sharialagar i Sverige 2060/2070. Vad säger koranen om kärnkraft? Enligt ledargarnityret i Iran verkar det vara okej med kärnkraft.
1) Detta är helt irrelevant för frågeställningen om kärnkraft i framtiden eller ej.

2) Detta har inslag av islamofobi. Du har inte givit någon referens till att utvecklingen skulle gå åt det hållet - du presenterar det som fakta. "Nuvarande utveckling" - vilken då, tolkad av vem?

3) I sammanhanget blir detta mycket obskyrt islamofobiskt - i sammanhang med dina övriga fascistiska inlägg blir det oerhört obehagligt.
 
xyz32; sa:
Anders M; sa:
Förr sa man att man inte skulle elda för kråkorna. Du menar att idag ska man elda för kråkorna? Varför kullkasta gamla principer så lätt?

Det låter lite som under IT-yran när man snackade om "den nya ekonomin". I slutändan visade det sig att den gamla ekonomin - som funkat sedan stenåldern - var modernare än "den nya ekonomin".

Så du menar att det är lika bra att köra så det ryker? Du tror inte på att verka politiskt hjälper? Eller att starta trådar som jag gjorde med denna? Är det ditt sätt att förbättra världen?

PS
Jag ser gärna en utbyggnad av kärnkraften.

PS 2
Jag kanske ska sluta mata trollet?

Nej, jag tycker inte heller att man ska slösa energi i onödan. Men att förvänta sig att folk i allmänhet ska dra ner termostaten till 14 grader är inte realistiskt. Det leder bara till en negativ spiral.

Trolla inte med mig du!
Frågan är vad du skall med värmen till när du sover? Det finns duntäcke. På morgonen räcker det med värme i badrummet och möjligen köket. Förutsatt att du bara ska äta frukost och iväg till jobbet. För vrm håller du varmt medan du är på jobbet?

Ett gammalt ordspråk: Frys in hösten och svettas ut vintern. Inte helt fel. Klä dig varmt tidigt på hösten så fryser du hela vintern.
 
Som någon sade är väl ändå huvudsaken att man lever på en rimlig nivå. Varför ha termostaten på 14 grader? Det finns mycket annat att göra. Stänga av apparater, cykla, samåka, läsa istället för att titta på tv. Det ska ju inte gå till överdrift men man bör göra det lilla man kan.

Och nej, jag är naturligtvis inte perfekt jag heller. Men jag strävar efter att försöka bidra till en balans, till skillnad från vissa andra verkar det som.
 
Zeeke; sa:
Ett gammalt ordspråk: Frys in hösten och svettas ut vintern. Inte helt fel. Klä dig varmt tidigt på hösten så fryser du hela vintern.
Så man ska frysa för att inte frysa? Annars kan du testa att klä dig varmt såväl höst som vinter. Gammalt trick.
 
Frågan är vad du skall med värmen till när du sover? Det finns duntäcke. På morgonen räcker det med värme i badrummet och möjligen köket. Förutsatt att du bara ska äta frukost och iväg till jobbet. För vrm håller du varmt medan du är på jobbet?

Ett gammalt ordspråk: Frys in hösten och svettas ut vintern. Inte helt fel. Klä dig varmt tidigt på hösten så fryser du hela vintern. [/QUOTE]

Vad jag ska med värmen till när jag sover?
Svar: ?? Jag tycker att normal rumstemperatur är bekvämast, därför.

För vem håller jag varmt medan jag är på jobbet?
Svar: För mig och min familj så att vi slipper dra på full effekt kl 17:00 när vi kommer hem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.