Energislöseri

Så länge min ekonomi tillåter det kommer jag inte att spara på elström (nuvarande årskostnad: 26 tkr). För jag vill bidra till att försvåra avveckling av kärnkraften. Dom kärnkraftverk som hittills avställts har förresten varit i perfekt skick. För branschen vill inte ge korkade och oansvariga politiker möjlighet att hänvisa till bristfälligt underhåll. Hur mycket ökade den svenska statsskulden som följd av den förtida avvecklingen av ett aggregat i Barsebäck?
 
mellpat; sa:
Så länge min ekonomi tillåter det kommer jag inte att spara på elström (nuvarande årskostnad: 26 tkr). För jag vill bidra till att försvåra avveckling av kärnkraften. Dom kärnkraftverk som hittills avställts har förresten varit i perfekt skick. För branschen vill inte ge korkade och oansvariga politiker möjlighet att hänvisa till bristfälligt underhåll. Hur mycket ökade den svenska statsskulden som följd av den förtida avvecklingen av ett aggregat i Barsebäck?

Jag vet inte om du tänkt så långt. Men jag som är lite yngre har i alla fall tänkt mig ett liv fram till 2060/2070. Jag hoppas att du tänker dig att ta ett ansvar för din tid på jorden och inte bara tänka på kärnkraftens överlevnad, som för övrigt är en ändlig resurs.

Jag kommer dö för din vällevnads skull. Skulle man krasst kunna säga :) Visst skulle kärnkraften kunna utnyttjas bättre tills vidare. Stänga forsmark och starta barsebäck. Tillsvidare
[Ändrat av Per Crona 2007-02-15 kl 09:51]
 
Jag kollade grannskapet inatt. Massor av belysning överallt, såväl inom- som utomhus. Det är få som har direktverkande el. Jag antar att grannarna vill göra som mellpat, dvs slösa så mycket som möjligt.
 
Per Crona; sa:
...
Jag vet inte om du tänkt så långt. Men jag som är lite yngre har i alla fall tänkt mig ett liv fram till 2060/2070. Jag hoppas att du tänker dig att ta ett ansvar för din tid på jorden och inte bara tänka på kärnkraftens överlevnad ...

Med nuvarande utveckling har man sharialagar i Sverige 2060/2070. Vad säger koranen om kärnkraft? Enligt ledargarnityret i Iran verkar det vara okej med kärnkraft.
 
mellpat; sa:
Per Crona; sa:
...
Jag vet inte om du tänkt så långt. Men jag som är lite yngre har i alla fall tänkt mig ett liv fram till 2060/2070. Jag hoppas att du tänker dig att ta ett ansvar för din tid på jorden och inte bara tänka på kärnkraftens överlevnad ...

Med nuvarande utveckling har man sharialagar i Sverige 2060/2070. Vad säger koranen om kärnkraft? Enligt ledargarnityret i Iran verkar det vara okej med kärnkraft.

Det vet både du och jag att det inte är kärnkraft de sysslar med, utan kärnvapen :)

Men ärligt talat förstår jag inte varför vi skulle ha sharialagar i Sverige för? Hur skulle utvecklingen till det gå till? Btw, fly mer från ämnet...
 
Bäckström; sa:
mellpat; sa:
Är det greenpeace eller naturskyddsföreningen som är källa till det påståendet? Eller någon annan?

Föreläsningar i kursen Energi- och Miljöteknik på Chalmers tekniska högskola.

Det var som tusan. På den skolan har jag också gått; gjorde examensarbete för professor Jan Rydberg på inst. för kärnkemi. Är lärarna på Chalmers numera tillsatta på politiska meriter? Att det är osannolikt lätt att bli professor i dagens Sverige vet jag sedan tidigare.
 
Anders M; sa:
Jag kollade grannskapet inatt. Massor av belysning överallt, såväl inom- som utomhus. Det är få som har direktverkande el. Jag antar att grannarna vill göra som mellpat, dvs slösa så mycket som möjligt.

Skillnaden mellan mig och dina grannar är nog att jag bryr mig, väldigt mycket faktiskt.

Något vägande miljöskäl för mig att ändra eller komplettera mitt villavärmesysten har ju inte framkommit. Men privatekonomiskt skulle det vara idé att installera en luftvärmepump. Då skulle jag kanske spara ca 5 tkr om året. Hur gör jag om jag vill ge bort dom pengarna för att som initierad miljövän ge ett meningsfullt stöd för utbyggnad av eller åtminstone kvarhållande av befintlig svensk kärnkraft?
 
Det finns ingen anledning att hjälpa politiker att fatta tokiga energipolitiska beslut genom att överdrivet försöka dra ner på elanvändningen. Istället för att rädda ansiktet på dessa är det bättre att visa vad nedläggning av kraftverk får för konsekvenser.

Bygg nya kärnkraftverk så att vi får billig el till vår industri istället!
 
Förr sa man att man inte skulle elda för kråkorna. Du menar att idag ska man elda för kråkorna? Varför kullkasta gamla principer så lätt?

Det låter lite som under IT-yran när man snackade om "den nya ekonomin". I slutändan visade det sig att den gamla ekonomin - som funkat sedan stenåldern - var modernare än "den nya ekonomin".

Så du menar att det är lika bra att köra så det ryker? Du tror inte på att verka politiskt hjälper? Eller att starta trådar som jag gjorde med denna? Är det ditt sätt att förbättra världen?

PS
Jag ser gärna en utbyggnad av kärnkraften.

PS 2
Jag kanske ska sluta mata trollet?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.