Förbjud skotertrafik!!!

STFs helikopter och skoter trafik

STF skulle kunna reducera trafiken med skoter och helikopter till sina fjällstationer om dom inte drev dom som någon slags lyxhotell i vildmarken. Mellan Keb. fjællstation och Nikkaloukta går det jävligt størande helikoptertransporter flera gånger om dagen. En än gång kan vi låta oss inspireras av Norge där NTF inte kør samma stil som STF. Dom som vill ha lyx, typ färska grønsaker, 25 sorters olika godis, butik med senaste utrustningen kan väl stanna vid ett fjällhotell där vägen slutar o låta vildmarken vara vildmark. Kebnekaise är inte som någon skrev, en nationalpark men det finns ett generelt skoterførbud där...

Før några år sedan træffade jag ett par på skoter vid "Kaffedalen" några hundra meter från Kebnekaise sydtopp...

Till den andra frågan om skoter i fjællen. Så tror jag inte livskvaliteten bland folk från Nordland/Troms ær sæmre æn norrlænningars før att dom inte får køra skoter var som helst. Løsningen på glesbyggdsproblematik i norrland ær kanske snarare politisk æn oreglerad skoterkørning. Att førsvara fri skoteråkning ær ganska mycket en protest mot stockholmare och andra "sørlænningar" jæmfør vargdebatten (det finns ju før øvrigt knapt några vargar i norra norrland, de finns ju bland "sørlænningarna" i Svealand)

P.s. Uppvuxen i "skotesverige" dvs. norra svealand, Det borde vara irelevant men med den logik vissa norrlænningar har så borde de inte få vara med på nästa kärnkraftsomrøstning (de ligger i sydsverige)
 
Förbjud människor i fjällen, de är så j*vla störande... dvs, andra människor än jag själv och eventuellt sällskap...

Trams. Bara att inse att världen inte kretsar runt en själv och att det finns rätt många människor som vill njuta av fjället, sjön, skogen, staden, stranden etc. Alla på sitt egna lilla vis. Står man inte ut med andra människor föreslår jag att man gräver sig en jordhåla, kryper ner och gräver igen den inifrån.

För övrigt är det ju faktiskt rätt bra att det passerar en skoter då och då. Skulle olyckan vara framme är det finfint att kunna få skjuts tillbaka till civilisationen.
 
markustaljedal; sa:
Förbjud människor i fjällen, de är så j*vla störande... dvs, andra människor än jag själv och eventuellt sällskap...

Trams. Bara att inse att världen inte kretsar runt en själv och att det finns rätt många människor som vill njuta av fjället, sjön, skogen, staden, stranden etc. Alla på sitt egna lilla vis. Står man inte ut med andra människor föreslår jag att man gräver sig en jordhåla, kryper ner och gräver igen den inifrån.

För övrigt är det ju faktiskt rätt bra att det passerar en skoter då och då. Skulle olyckan vara framme är det finfint att kunna få skjuts tillbaka till civilisationen.

Instämmer!
 
Förbjud båttrafik

Förbjud motorbåttrafik i Stockholm skärgård. Jag vill inte att det inte ska vara en massa båtar som åker omkring om jag skulle få för mig att åka dit någon gång.

/Ulf
 
..

Niclas; sa:
Jag tycker att skotertrafik skall förbjudas helt i alla nationalparker. Dessutom borde det vara hårda restriktioner för flyg och annan miljöförstörande verksamhet.
Jag tycker Niclas har en poäng här. Det är ju trots allt inte hela fjällvärlden han syftar på utan nationalparker. Nationalparker utgör ju bara en liten del av fjällvärlden varför kan då inte den lilla delen ha skoterförbud. Ett undantag dock för fjällräddningen. Då kan det trots allt vara liv som står på spel.
 
Re: Tål väl att upprepas

gwaihir; sa:
Det är skoterförbud i nationalparker..

Ursprungsinlägget: "Jag tycker att skotertrafik skall förbjudas helt i alla nationalparker. Dessutom borde det vara hårda restriktioner för flyg och annan miljöförstörande verksamhet."

Fler än jag som ser ironin i detta :)))

Vore dessutom intressant att se vad för slags restriktioner Niclas vill se för vandrare och skidåkare, så vitt jag vet är det de som mest (och flest) bedriver miljöförstörande verksamhet i nationalparkerna.

/mats"fjällvandrande miljömarodör"
 
Re: Åk till Norge!

graylingman; sa:
Hej,
Jag är inte någon större skotervän, även om jag givetvis inser att det finns ett visst behov av skotrar, både i "nyttiga" sammanhang och kanske även i rekreationssammanhang. Det jag kan bli förbannad över är att det är så svårt att hitta tystnad i stora delar av de svenska fjällen. Som tur är har jag inte så långt till de norska fjällen! Varför har svenskarna ett så mycket större behov av motoriserad rekreation än norrmännen?
Sune

Norrmänner har nog MER behov av motoriserad rekreation än oss... Talar av egen erfarenhet då det varje vår väller in norrmän som kör som Idioter (ursäkta uttrycket) i gränsbyarna i Sverige.
 
Re: scootrar....

plast; sa:
...
Att ta fram en eldriven scooter är antagligen svårt med dagens teknik, batterier måste ställas på något ställe, scootrarna måste laddas etc. Dessutom så försämras dagens blybatterier (som man använder i elbilar) när de utsätts för kyla.
...
/Martin

Tycker inte att det ser speciellt svårt ut..

http://www.electricsnowmobile.mcgill.ca/English/

Räckvidden (mängden batterier) är en annan sak, men om man inte använder sig av blybatterier utan av dagens teknik (Litium-jon, Litium-polymer) så fixar det sig.
 
Finns det överhuvudtaget inga utsläppsrestriktioner för skotrar (och båtmotorer för den delen)? Det är i så fall för mig fullständigt obegripligt.

Jag förmodar att ett allmänt skoterförbud inte är rimligt, men nog kan man införa krav på katalysatorrenad fyrtaktare, och helt enkelt förbjuda försäljning av tvåtaktare.

Att skylla på att det "inte låter rätt" är ju så fruktansvärt löjligt att man kan börja gråta.
 
Mattias Lundblad; sa:
Finns det överhuvudtaget inga utsläppsrestriktioner för skotrar (och båtmotorer för den delen)? Det är i så fall för mig fullständigt obegripligt.
Det finns i USA, vilket innebär att nya skotrar i Sverige också följer dem. De är utformade av amerikanska naturskyddsföreningen EPA och börjar gälla i två steg, år 2006 och 2012. Det första, som alla rättar sig efter än så länge, är relativt milt, men det andra klarar bara fyrtaktsmotorer i dagsläget.
Mattias Lundblad; sa:
Jag förmodar att ett allmänt skoterförbud inte är rimligt, men nog kan man införa krav på katalysatorrenad fyrtaktare, och helt enkelt förbjuda försäljning av tvåtaktare.
Det kan man kanske, men det skulle kunna vara detsamma som att skjuta sig i foten. Tvåtaktaren är just nu i en utvecklingsfas som, i teorin, kan leda till ännu renare motorer än dagens fyrtaktare med 3-vägskatalysator. Konceptet bygger på direktinsprutning, vilket än så länge bara finns i Evinrudes båtmotorer, om jag inte missminner mig. I skotermotorer har man ännu bara "semidirekt" insprutning (kom år 2004), vilket utgör de renaste tvåtaktsskotrarna idag (jämförbara med fyrtaktsmotorer i sporthojar).

Poängen är att ett "tvåtaktsförbud" inte skulle gynna någon i dagsläget. (Våra makthavare fattar inte det, men de grundar sällan sina beslut på tekniska fakta ändå.)

Noterar med viss skepsis att vi fått en svensk snöskotertillverkare (fyrtaktsteknik): http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=240719&avdelning_1=101&avdelning_2=136

/P
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.