Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-07, 22:39
Gusta Gusta är inte uppkopplad

Svenska Sportdykarförbundet

Svenska Sportdykarförbundet SSDF (http://www.ssdf.se) har formell utbildning i fridykning men verksamheten inom förbudet har varit ganska låg den sista tiden. Intresset för fridykning och undervattensrugby har varierat ganska stort över åren och med ganska stora regionala skillnader. Utbudet av utbildningar och klubbarnas verksamhet har därför också varierat stort. Det tävlas också i fridykning och hålls SM. Om du vill lära dig fridykning så skulle jag rekommendera att prova på Undervattensrugby om det inte finns specifik fridykningsverksamhet.

Tag kontakt med dina lokala dykarklubbar och fråga vad de har för verksamhet inom fridykning. Tag också kontakt med Svenska Sportdykarförbundet och fråga de ansvariga där om de känner till någon klubb med fridykningsverksamhet (kontaktuppgifter finns på hemsidan).

Officiella utbildningar (se SSDFs hemsida):
Snorkeldiplom
Fridykarutbildning steg 1-6
Utomhusfridykare steg 1-3
Viking Fridykare

Jag skulle råda dig till att tona ner ditt intresse till undervattensjakt när du pratar med klubbarna eller förbundet. Även om det skulle vara tillåtet i Sverige så tror jag inte det skulle vara så lyckosamt. Sikten i vattnet är ju ganska begränsad i många vatten. De flesta ställen jag dykt på har mycket dålig sikt, till och med så lite som 50 cm i vanliga normala insjöar.
Svara med citat