Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-07, 12:11
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av pysen78 Visa inlägg
(...) Det smakar inte alls sådär härsket som ghee kan göra. (...)
Det beror på att tillverkningsmetoden skiljer sig; sammanfattning här.
Syftet i bägge fallen är ju bl a att få en vattenfri produkt (smör innehåller ca 20% vatten, samt lite sockerarter och proteinrester). Det ger ökad hållbarhet, höjer smältpunkten, och naturligtvis minskar vikten i förhållande till kaloriinnehållet. Man slipper också stänk och vidbränning vid stekning (det är vattnet som "fräser" och sockret + proteinet som bränns vid).
Till längre turer har jag därför tyckt att det varit lönt att skira smöret. Det är ju enkelt att göra själv, men nu kommer jag absolut att spara på jobbet och köpa färdigt

OT för historieintresserade
Saltat smör är ingen självklarhet. Efter 40 år i Sverige använde mina föräldrar fortfarande endast osaltat smör på mackan. I Mellaneuropa har man associerat saltat smör med fattigdom, krig och distributionsproblem i öststaternas planekonomier. Jag minns, hur den polska regimen vid något av dessa tillfällen panikimporterade stora mängder smör från Danmark; antagligen till ett fantasipris, med tanke på att den fick betalas i västvaluta. Men det visade sig, att smöret var skandinaviskt normalsaltat... Det blev närmast upplopp bland folket, djupt förorättat av att regimen försökte pracka på dem denna sekunda vara
Svara med citat