Folk är klena nuförtiden ?

Ja dom tyngsta prylarna man hanterar dagligen nuförtiden är väl en surfplatta och en datormus. Lätt hänt att man blir lite klen .... Ibland måste man bära en kasse mat 100m till bilen oxå.
 
Det finns ju många fördelar att vara stark i kroppen, men att slita ut sig i onödan med tunga lass i arbetet när det finns moderna lösningar är nog mer arbetsromantiserande och nostalgi än nyttigt. Om man vill vara frisk i senare (30+) ålder vill säga.

Jag tror också att folk generellt är bräckligare idag, och kanske även mer mentalt än fysiskt. Färre har fysiskt krävande arbeten som bygger kroppen, men de som har sådana idag lär vara starkare och friskare pga bättre mat, stödjande utrusning, längre vila etc. Så man ska nog vara försiktig vad man jämför med. En rökande småfattig säljare på söder under 30-talet var nog inte särskilt stark ändå, så att säga.
 
Konstig flyttfirma! När vi flyttade piano senast 2004, nedför en smal trappa och sen in i nya huset, var det en till synes rätt så normalbyggd man och en liten, ung kille, som tog det utan större problem. De sa själva att de ofta anlitades för just pianon, folk flyttar allt annat själva, men pianot tar de hjälp med. Ert var kanske ovanligt tungt, men vårt är också en gammal stor tungviktare.

Jag tänkte på "sopgubbarna" när jag var liten på 70-talet, som bar stora sopsäckar från källaren och tömde dem i sopbilen. Måste också ha varit tungt. Men de tyngsta jobben nu lär väl finnas inom vården. Lyfthjälpmedel finns ju, men människor lyfts fortfarande med muskelkraft ibland.

Men om du tänker efter på renhållningsarbetarna på 70 talet - jag tror få av dem jobbade där hela livet - det var nog mer än en rygg som for illa av att kånka sopsäckar. Det var ingen bra arbetsmiljö. Idag har soptunnor hjul och lyftet görs av maskinkraft. Allt var som sagt inte bättre för.
Även inom vården försöker man ju använda lyfthjälpmedel nuförtiden då människor som inte flyttar sig sjäva ska flyttas.

/Patrik
 
D e inte att folk e klenare som e problemet. D e att föräldrar e mesigaare o inte vågar sätta gränser o låter sina barn sitta o titta i mobilerna timme efter timme. Barn kommer in i vuxenlivet utan muskler o med svagt skelett.
Jag kanske låter som en gamling men jag e 42 o har flera barn. Jag ville inte att mina barn skulle ha mobiler, men när de är hos mig varannan vecka så sitter de knappt med mobilerna. Förra sommaren vandrade vi staloluokta-abisko o de sista två dagarna valde de hellre att vandra 7 mil vi hade kvar t abisko istället för att vända till Nikka. Med 8 kg på ryggen.
Så nej, folk e inte klenare. Du e vad du äter
 
Men om du tänker efter på renhållningsarbetarna på 70 talet - jag tror få av dem jobbade där hela livet - det var nog mer än en rygg som for illa av att kånka sopsäckar. Det var ingen bra arbetsmiljö. Idag har soptunnor hjul och lyftet görs av maskinkraft. Allt var som sagt inte bättre för.
Även inom vården försöker man ju använda lyfthjälpmedel nuförtiden då människor som inte flyttar sig sjäva ska flyttas.

/Patrik
Absolut! Precis som att det inte var någon bra arbetsmiljö att bära 35-100 kg på ryggen 5 mil på en dag över fjället. Fascinerande historia, men inget att sträva efter.
 
D e inte att folk e klenare som e problemet. D e att föräldrar e mesigaare o inte vågar sätta gränser o låter sina barn sitta o titta i mobilerna timme efter timme. Barn kommer in i vuxenlivet utan muskler o med svagt skelett.
Jag kanske låter som en gamling men jag e 42 o har flera barn. Jag ville inte att mina barn skulle ha mobiler, men när de är hos mig varannan vecka så sitter de knappt med mobilerna. Förra sommaren vandrade vi staloluokta-abisko o de sista två dagarna valde de hellre att vandra 7 mil vi hade kvar t abisko istället för att vända till Nikka. Med 8 kg på ryggen.
Så nej, folk e inte klenare. Du e vad du äter

Jo, tyvärr är nog folk i allmänhet klenare nuförtiden men dina barn är på god väg att bli undantagen som bekräftar det. Roligt att höra att dina barn gillar vandring och jag har sett i andra trådar (isvaksbaden) att de inte räds kyla heller. Resultat av gott föräldraskap!

/Patrik
 
På samma vandring sprang vi från Nikka till båten på 45 min med packningar för att hinna med båten, och dagen efter besteg Sydtoppen med packningar, men packningarna var bara på till Kaffedalen.

Just nu är dom ute o slår gräset (på en gammal åkerplätt) för hand, med lie, så de har kort gräs framför fotbollsmålet vi byggde tillsammans.
Jag lyckas inte alltid med bra föräldraskap, har dagar med dåligt humör eller dålig koll på läget. Så är det bara att vara förälder. Men klenhet har jag koll på.
 
Nu ska jag skryta om hur hård jag är/var:

Första projektet som anställd lärling armering/betongarbetare så bar vi ut 8100 fingerskarvs armeringsmattor i tre veckor, tror det var 4000m², en sådan matta väger ca 100kg/2gubbar. Så fortsatte det i 10 år för mig med hårt slit. Men 5 år till hade inte fungerat (skadefri idag).
Trots att det finns hjälpmedel så har inte små firmor råd med det, man konkurrerar mot de stora genom att inte ha allt det har jag förstått i efterhand.

Allt sitter i huvudet och är man van att slita så är det lätt, vi är lika hårda idag men mer sällan vi behöver. Att någon sliter hårt en vecka eller två i fjällen eller lyfta tungt på gymmet 1 timma*3 dagar/V bygger inte på pannbenet.
Var dag ska ständigt kännas hopplös och man kommer inte igenom det utan att köra max.
Idag är jag dock lat och kör UL, hatar väder och är princip en innekatt (exl 30 utenätter år i tält/tarp), mitt PTS-syndrom från mina 10 första år i arbetslivet.
 
Nej, folk var inte starkare förr
Nej, folk åt inte mer mat för att de jobbade hårdare, snarare tvärtom.
Jo, folk jobbade ihjäl sig förr i tiden. För att orka med det hårda arbetet dracks med sprit. Enorma mängder sprit. Sprit som även gavs som lön.
Tips: Vandra på Skåneleden längs med Söderåsen. Längs leden finns skyltar som berättar om det hårda livet på Söderåsen.
Lia spöket, hette torparen som slet hårdast på de magraste tegarna på Söderåsen....
Läs mer om torparlivet på Söderåsen:
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.