Tillbaka från vildmarken

Tillbaka från den jämtländska vildmarken utan medhavd mat i sällskap med hunden Daxa. Tillsammans har de varit ute i 50 dygn.

Natten mellan 26 och 27 september kommer Sören Kjellqvist och hunden Daxa tillbaka till civilisationen efter 50 dygn i de jämtländska fjällvärlden. Ett äventyr där Sören levt av det naturen haft att erbjuda och där han också vill belysa den viktiga svenska allemansrätten.

-Allemansrätten är så viktig att beskydda i sin nuvarande form, det är endast möjligt om människor följer och respekterar allemansrätten.

En annan aspekt han ville utforska var hur det känns att tillbringa så lång tid i ensamhet utan att träffa andra människor. Att helt enkelt göra en inre resa.

Enskildhet är en bristvara i dagens samhälle. Vi behöver alla enskildhet för kontemplation och för att ladda våra batterier, berättar Sören.

Äventyret blev betydligt svårare än han tänkt sig, det var svårt att få i sig tillräckligt med mat så han har både fått utstå svält och rasat i vikt.

Hunden Daxa har varit en ljusglimt i tillvaron, hon har återhämtat sig från en cancertumör och Sören ville ge henne ett drömäventyr innan det blev för sent. Daxa har haft egen mat med sig under äventyret.

Läs mer om allemansrätten

Läs och se bilder på Sörens blogg

2015-09-26 21:37   brigas
Fin blogg,tänkvärt om att vistas så länge i enbart sitt eget och hundens sällskap. Många upplysningar om allemansrätten.
Tycker väldigt illa om hur mycket det bryts emot både terrängkörningslagen och strandskyddet i mina trakter.

2015-09-27 18:33   scandiaca
Säkert lärorikt och en nyttig erfarenhet att ha gjort en sån grej. Kan tänka mig att återkomsten till civilisation och vardag kan bli en smula chockartad.

2015-09-29 10:56   plingella
Det här var verkligen läsvärt!! En annorlunda resa! Bra jobbat!

2015-09-30 11:48   0020
Härliga foton och tänkvärda texter. Mycket bra information om allemansrätten
Tackar!

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar