Naturupplevelser i varierande grad
Yve

Användarnamn: Yve

Intressen: Vandring, Bär & svamp, Orientering, Foto, Löpning, Resor, Skulle gärna lära mig paddla kajak, funderar på kurs sommaren-17. Är usel på att åka skidor men gillar att ta mig fram i lugnt tempo soliga vinterdagar.

Nybörjarvandring på Höga Kustenleden

Jag som alltid tvärvägrat att följa med på vandringar (avskyr mygg och utgick ifrån att det alltid dräller av mygg på vandringar), ändrade uppfattning efter en tältnatt i ett fantastiskt vackert Lofoten förra sensommaren. Suget efter fler tältnätter i vacker natur väcktes och jag började titta runt på internet efter tips och ideer, det var så jag hittade till Utsidan. Mitt friluftsliv har tidigare bestått i lite scouting, segling med kompisar samt lite dagsturer till fots eller på vingliga ben på skidor. Men nu bestämde jag mig för att vandra några dagar på raken och valet föll på Höga Kustenleden. Eftersom jag bor mitt på en delsträcka, så tänkte jag att det var smart att börja på ett ställe där jag kunde bli upplockad om jag skulle upptäcka att det verkligen är så att det dräller av mygg på vandringar =). Bestämde mig för att starta vid Sandlågan utanför Örnsköldsvik och vandra mot hemmet beläget 2,5 etapp från ledens slut (eller början) vid Hornöberget. Allt höll dock på att avsluts innan det ens började, eftersom jag körde vilse ett flertal gånger på vägen till Sandlågan och höll på att få en hjärnblödning av irritation. Med hjälp av snälla människor på en bensinmack hittade jag till slut rätt, äventyret kunde börja!