Vintertätning och liggunderlag

Jag är faktisk ganska intresserad av att höra vad de som avråder från att andas inne i sovsäcken har för erfarenheter av detta. Uppenbarligen har ni nämligen en annan erfarenhet än jag, vilket ju är intressant att ta del av för att kunna undvika eventuellt framtida elände vid tältning etc.

Alltså, beskriv gärna dessa erfarenheter inklusive vilken typ av sovsäck som har använts (syntet, dun, fuktspärr etc), typ av liggunderlag, tält-/bivacktyp, utetemperatur, antal nätter i sträck denna kombination har fungerat etc. Ange också gärna hur allvarliga era besvär av kondens / fukt i säcken har varit.

/ G
 
Märkligt.

Den enda tolkningen jag kan göra (av att ingen svarar på min enkla och högst vidkommande fråga) är att ingen av de som tvärsäkert avråder från att andas inne i säcken har prövat det själv. Låter därför allt mer som en myt i mina öron.

Eller?

/ G
 
Tvärsäker

på att mina säckar varit alldeles sura i huvan (nåja inte sura men fuktiga) och att fukt som binds i sovsäcken varken är skönt eller bra för isoleringen vet jag bestämt.

/Staffan
 
just det

har testat dun, syntet, ridgrest, thermarest, Ortlieb mm och har väl samma resultat, men att hålla en vintersäck helt torr har jkag gett upp för länge sedan.

/Staffan
 
tigertamjaren; sa:
Alltså, beskriv gärna dessa erfarenheter inklusive vilken typ av sovsäck som har använts (syntet, dun, fuktspärr etc), typ av liggunderlag, tält-/bivacktyp, utetemperatur, antal nätter i sträck denna kombination har fungerat etc. Ange också gärna hur allvarliga era besvär av kondens / fukt i säcken har varit.
Har sovit ett antal nätter med vintertemperatur i:
* Tyin Arctic (syntet)
* Haglöfs Genius 23 (ensam och med en annan person)
* Nedåt -30/-40 utanför tältet, inne några grader varmare.

Efter 2 nätter känns sovsäcken småfuktig på insidan. Jag har alltid vaknat med en blöt fläck på sovsäckens utsida vid halsen (jag har flåsat ut genom sovsäckshålet).
Största missen jag gjort var att efter en kraftig ansträngning smälla upp tältet, rulla ut alla mina saker inne i tältet och sedan lägga mig med fuktiga kläder (och fortfarande lite svettig) i säcken. Den natten kändes inte trevlig trots att det var endast -15 C utanför.
Jag eldar aldrig med mitt Optimus Nova i tältet (p g a flamrisk med bensin samt att absiden har golv).
 
Eko?

tigertamjaren; sa:
Märkligt.

Den enda tolkningen jag kan göra (av att ingen svarar på min enkla och högst vidkommande fråga) är att ingen av de som tvärsäkert avråder från att andas inne i säcken har prövat det själv. Låter därför allt mer som en myt i mina öron.

Eller?

/ G

Märkligt! Jag fick samma känsla när vi diskuterade gympadojor i fjällen för några månader sedan :)

När det gäller vintertältning är dock mina erfarenheter alltför inaktuella. Jag har dock alltid undvikit att fukta ned min sovsäck och har använt syntetsäckar av detta skäl, efter besvikelser med dunsäckar för länge sedan. Så jag skulle andas utanför. Men den här diskussionen kanske får mig att ändra mig på den punkten. Intressant.

Hälsningar
Jörgen
 
Got folk, man tackar hjärtinneligen för de hittils inkomna svaren. Några svar återstår dock från de största belackarna, men kanhända trillar de in när julstressen börjar lägga sig (sådär framåt 15:e januari...)?

Att det blir fukt i / på sovsäcken vid vintertältning vet antagligen de flesta som prövat på det. Sannolikt är detta en av anledningarna till syntetsäckarnas (läs: här ofta nämnda Ajungilaks dito) stora användning vintertid. För mig var det i alla fall huvudanledningen. Den som har försökt sova en kall natt i en genomblöt dunsovsäck har nämligen ingen större lust att göra om det.

MEN frågan är då, när vi nu har detta extra fuktbeständiga material (håller formen och värmer även när det är lite fuktigt) i form av syntetfyllning (istället för dun), hur vi använder dess potential. Personligen skulle jag aldrig torka mina blöta kläder i en sovsäck, och inte heller ta med mig kängorna / pjäxorna ner i den. Men uppenbarligen förordas detta av en hel del "förståsigpåare". Varför skulle det då vara så förkastligt att andas inne i säcken? Vari ligger skillnaden?

Som jag har påpekat tycker jag inte att det är en optimal lösning att andas inne i syntetsovsäcken när det är isande kallt ute, helst skulle jag vilja ha en avtagbar "huv" till huvan som isolerar, men ändå lätt skulle kunna torkas. Dock upplever jag inte att (fukt-) problemen av att andas inne i säcken ÄR STÖRRE än (värme-) vinsten av att göra det. Åtminstone inte på en normal svensk vintertur på runt en vecka i fjällen, och åtminstone inte om man har dunjackan på sig i sovsäcken. En enkel avvägning mellan kostnader och vinster alltså.

Ser fram mot uttömmande svar (knutna till sina egna erfarenheter från att ha andats i sovsäcken vintertid) från de som avfärdar detta.

Finfint.

/ G
 
Huva?

Under många år med en för kort Ajungilak Tyin som vintervärmare använde jag en fiberpälshuva plus dunjackans löstagbara huva. Jag drog alltså åt sovsäcken kring halsen, tätade med halsduk etc och sov gott.

Kan man tänka sig att man syr en huva av syntetmaterial som är heltäckande, runt hela nyllet? Denna andas man då i och får lite förvärmd luft och mindre vätskeförluster.

Man får visserligen ingen uppvärmning av utandningsluften nere i själva sovsäcken, men inte heller någon fuktbelastning.

Huvan är lätt att torka och kan användas oberoende av sovsäckstyp.

Skall vi patentera?

Hälsningar
Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.