Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa?

Den senaste veckan har mina flöden i sociala medier kryllat av reklam för billiga och lätta uppblåsbara liggunderlag, från för mig okända företag som Treki, Westhikers, Beyondmats och säkert någon fler som jag glömt. De trycker på alla mina "för-bra-för-att-vara-sant"-varningsknappar, men samtidigt är jag ju lite sugen på att testa, för jag skulle behöva byta ut några gamla uttjänta liggunderlag. Finns det någon här som har dristat sig till att testa någon av alla dessa nya uppstickare?
 
Det enklaste sättet att sälja billigare produkter än konkurrenterna är att helt skippa en "eftersäljhantering", dvs om något går fel så har du som konsument väldigt svårt att hävda din rätt.

Ett annat sätt är att göra kvalitetsmässigt sämre produkter, dvs skit. I många fall klarar man sig säkert med skitprodukter istället för proffsgrejer men en sak som många bryr sig om nu för tiden är ju att saker även ska vara "hållbara" och det är definitivt en av de absolut första grejerna som de som producerar och säljer billig skit helt struntar i.

Sen har du produkter där tillverkare försöker göra sitt yttersta för att göra en så bra produkt som möjligt men där priset så klart blir högre.
 
Även dyra uppblåsbara liggunderlag havererar frekvent. Alltid trist när man upptäcker det efter att bara ha sovit nån timme.

Finns en del gamla trådar att ta del av.

Thure
 
Även dyra uppblåsbara liggunderlag havererar frekvent. Alltid trist när man upptäcker det efter att bara ha sovit nån timme.

Finns en del gamla trådar att ta del av.

Thure
Har man då köpt sitt dyra liggunderlag från en etablerad och seriös säljare som respekterar sina kunder så brukar det vara ganska enkelt att reklamera. Oftast kan man även vända sig direkt till den dyra tillverkaren också.
 
Har fyra (minst) uppblåsbara liggunderlag som kostat under 500 kr och inget har gått sönder, är mellan 3 och 10 år gamla. Märkena är Karrimor, Robens och nåt annat jag inte kommer ihåg.
 
Jag är egentligen mest fascinerad över detta plötsliga reklamspammande av en såpass smal produkt, och att de kommer samtidigt från så många olika företag. Är det ingen annan som "drabbats"?

Har egentligen inget emot lågprismärken. Nuvarande luftmadrasser är McKinley, kostade knappt 200 kr, och har hållit i omkring 15 år, så jag klagar inte.
 
Du har inte möjligen sökt någon information om liggunderlag på nätet eller använt ordet i någon konversation på dessa sk sociala medier? Den mesta reklamen som pushas till dig personligen genereras efter vad du gör på nätet och speciellt inloggad på dessa plattformar.
 
Söker du på något får du reklam om det sen i oändlighet, eller tills du söker på något annat säljbart. Vilket ger att mycket reklam visas för den som just köpt något och är just där och då i fel ,målgrupp.
 
Helt OT... men maken hade problem med hörselgångsinflammation efter alla teams-zoom-möten. Ni anar inte hur många äckliga öronvaxbilder som plötsligt dök upp i mitt IT-flöde! Ibland är det skräp att dela IP-adress med någon annan. (För att inte tala om udda spotifyförslag som dyker upp efter det att dottern lånat inloggningen. Eller youtubeklipp-tips man matas med efter det att sonen letat efter något.)

Om du inte letat liggunderlag kanske någon du delar IT med har gjort det. Då får du hinta denne om ”rätt underlag” och sedan se överraskad ut när du öppnar födelsedagspresenten 😂
 
Jag känner till fenomenet med att man får riktad reklam utifrån vad man sökt på tidigare, men jag kan för mitt liv inte komma på att jag skulle ha googlat efter några liggunderlag alls. Däremot köpte jag nyligen en ny sovsäck (över disk, i butik), så det kanske hänger ihop med det - att GPS:en i mobilen avslöjar var jag har varit. Lite obehagligt är det allt i så fall.
 
Tror de har ett minne, Just nu får jag en massa reklam från dancover, ett företag som jag kikade på förra sommaren då jag funderade på växthus. Sen har jag inte googlat dem eller varit inne på dem, men nu är det vår och växthussäsong, och reklamen dyker upp.
 
jag får också dessa då jag googlat/surfat friluftsgrejer hur mycket som helst. Vill gärna tro att min exped matta är värd dom pengar man betalat, förmodligen är det ren skit... hoppas jag :D

Edit: det fungerar som så att om du tittat på något som faller inom målgruppen så får du dessa reklamer, behöver inte vara just "underlagsrelaterat"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.