Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag

Jag har ett Sea to Summit Ether Light XT Insulated liggunderlag med angivet R-värde 3.2 (-5°C).
Vad jag förstår så är det effektivt att lägga ett cellplastunderlag med slutna celler ovanpå på det uppblåsbara.
I vilken utsträckning påverkas det kombinerade R-värdet?
Om man även placerar cellplast undertill borde det väl duga till vinterbruk i nivå med Stockholms breddgrad?
 
Jag har sovit gott på ett gammalt Thermarest med okänt (fast troligen ganska lågt) R-värde + ett ungefär centimetertjockt cellplastliggunderlag under i temperaturer kallare än -30. Så jag tror att din kombination klarar en Stockholmsvinter.
 
Jag har ett Sea to Summit Ether Light XT Insulated liggunderlag med angivet R-värde 3.2 (-5°C).
Vad jag förstår så är det effektivt att lägga ett cellplastunderlag med slutna celler ovanpå på det uppblåsbara.
I vilken utsträckning påverkas det kombinerade R-värdet?
Om man även placerar cellplast undertill borde det väl duga till vinterbruk i nivå med Stockholms breddgrad?

R-värdet adderas. Dvs två liggunderlag med r-värde två ger r-värde fyra. Vid mätning av r-värde utgår man från att en sovsäck med viss fastställd isoleringsnivå används och det uppmätta värdet beräknas mot en antagen referensperson i denna sovsäck.

En frusen person behöver lite högre r-värde än en varm person osv.

Skulle tro att ditt underlag tillsammans med ett underlag på ca 1,5 cm funkar bra för stockholmsvinter. Du kan ju också förstärka än mer genom att lägga t ex en tjocktröja under bålen och ett sittunderlag eller annat klädesplagg under baken.

//J
 
Jag instämmer med joru's teori, att R-värderna adderas om man lägger två liggunderlag på varandra. Detta fungerar dock bara för markkylan underifrån, och tar ingen hänsyn till kyla som tränger in i det uppblåsbara liggunderlaget från sidorna och ovanifrån genom de ytor som inte täcks av kropp+sovsäck. I ett uppblåsbart liggunderlag skall cirkulationen av den avkylda luften till viss del dämpas av ev fyllnadsmaterial (fibervadd eller dun är vanligast), men viss cirkulation och avkylning kan nog inte förhindras. Sett till dessa teorier känns det som om bästa placeringen av cellplastunderlaget är överst.
 
Jag instämmer med joru's teori, att R-värderna adderas om man lägger två liggunderlag på varandra. Detta fungerar dock bara för markkylan underifrån, och tar ingen hänsyn till kyla som tränger in i det uppblåsbara liggunderlaget från sidorna och ovanifrån genom de ytor som inte täcks av kropp+sovsäck. I ett uppblåsbart liggunderlag skall cirkulationen av den avkylda luften till viss del dämpas av ev fyllnadsmaterial (fibervadd eller dun är vanligast), men viss cirkulation och avkylning kan nog inte förhindras. Sett till dessa teorier känns det som om bästa placeringen av cellplastunderlaget är överst.

Sen finns ju den rent fysiska komfort-aspekten på det hela. Får jag välja, ligger jag hellre på ett uppblåsbart än på cellplast även om det är ett uppblåsbart under cellplasten jag ligger på. Så rent komfortmässigt skulle jag lägga cellplast underst, givet att isoleringen då också skulle bli tillräckligt bra att jag inte fryser - för är det kallt spelar det ingen roll hur fysiskt komfortabelt det är, då sover jag ju inte bra ändå.

Jag har aldrig kombinera uppblåsbart med cellplast men har sovit med dubbla cellplast.
För många år sedan kom en julklapp märkt "till Patrik från tomten" som innhöll ett expeed downmat 9 XP LW. Med tanke på priset var tomten givmild det året men min rygg är skydligt tomten stort tack. Har inte frusit eller sovit obekvämt ute sedan dess, utan extra liggunderlag. Har dock inte hårdtestat i extem kyla.

/Patrik
 
Intressanta svar! (y)
Jag har sovit med cellplast under mitt förra uppblåsbara och det tillför ju bara positiva egenskaper, förutom vikten såklart. Men jag är likt vissa av er lite skeptisk till komforten med cellplast ovanpå.

Kan tillägga att jag inte börjat använda liggunderlaget ännu och funderar på om det kanske hade varit bättre att byta till ett som är gjort för vinterbruk från början, exempelvis Exped Dura 6R. Det har även kraftigare material och längre garanti (2 år respektive 5 år)
 
Är inte insatt i hur r-värde beräknas, men är det verkligen ett linjärt samband?
Jag skulle snarare gissa på att 2+2=6, eller något i den stilen.
 
Exped är ju ett bra märke och STS på liggunderlag men ett Bergans extream R 3.7 i skum för bråkdel av kostad för uppblåsbart klarar ensamt - 5 + 3-S säck och en filt tex med ylle underställ.
Jag hade ett gult Karimat i över 10 vandringar med ca 10 mm och ibland + - 0 gr och en Caravan Artic mörkblå bl i Sarek och JO-JO leden i Keb inga problem med grus under tältet OK om man ej känner efter så noga, hade T-shirt och korta kals.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.