Vinterjacka till min flickvän?

Egentligen borde det väl räcka med vad de andra skrivit

Det är ju inte bara kylan som bestämmer hur mycket kläder hon behöver, ty hon står ju för all värmen själv. Dvs hennes fysiska aktivitet avgör. Därför har jag svårt att begripa hur det skall gå att lösa utan lager-på-lager-principen (såvida hon inte anpassar aktiviteten efter hur mycket hon fryser vill säga :)).

Vindtätt material är guld värt när man är litet lättare klädd vid hög aktivitet.

Skyddet för huvudet är som redan sagts det viktigaste plagget, så leta upp en bra Mysse som hon kan vika upp om det blir varmt.

Det varmaste plagget jag hittat är en bra dunjacka. Själv använder jag Fjällräven Expedition och blir till en röd Michelingubbe. Skall hon röra lite på sig måste hon dock fälla ner huvan för att inte bli stekt. Jag har tyvärr aldrig hittat en billig jacka som också är bra. Det hänger helt enkelt på för liten dunmängd, mindre bra dunkvalitet och genomgående sömmar (nästan inget dun där sömmen är).

Sedan var det väl bara en sak till, med kalla fötter känns det otrevligt i alla fall. Rejäla skodon alltså. Skall hon stå/sitta still emellanåt, så kan hon stoppa en bit av Sveriges varmaste cellplast under fötterna. Skicka mig adressen så kan jag skicka ett par skivor med måttet 30x30x5 cm.
 
Inte fan blev det lättare nu???

Hälla wirre i min flickvän?? En omöjlighet då hon hatar det.. Men jag däremot (Mackmyra Whisky)!!
Hur sjutton ska man göra nu då??
En så massa tips, det blir till att handla allt från topp till tå, skor, underkläder(inte det ni tror nu!!)
mössa, flerlager, skal, dun å allt som ni tipsat om.
Ok kosing går, men Husfriden, eller vinterkylan måste stävjas, så det blir bara å handla, handla å handla...
Tack för alla tips...
Mössa som sagt, det verkar inte vara någon större hitt för kvinnor, rädda om frissan månne :))
Thanks friends. Henka.
 
KLAGER; sa:
Jag hävdar envist att det är bättre med en jacka som bara är ett tunnt skal, så kan man sedan anpassa tjockleken på fodret (tröjan) efter hur kallt det är. Är det torrt så har man bomullsskal som andas bäst och är det fuktigt så har man vattentätt skal. Så köp istället en riktigt bra skaljacka + varm tröja (ylle eller fleece/fiberpäls). Man kan ju fråga sig hur stor nytta man eg har av tex en dunjacka i svenskt vinterklimat?

Stämmer säkert bra på fjället, även om inget värmer som dun, men vad har du på dig när du skall till jobbet och det är svinkallt? Inte har du väl ditt svettiga gamla underställ under kostymen?
 
MickeD; sa:
KLAGER; sa:
Jag hävdar envist att det är bättre med en jacka som bara är ett tunnt skal, så kan man sedan anpassa tjockleken på fodret (tröjan) efter hur kallt det är. Är det torrt så har man bomullsskal som andas bäst och är det fuktigt så har man vattentätt skal. Så köp istället en riktigt bra skaljacka + varm tröja (ylle eller fleece/fiberpäls). Man kan ju fråga sig hur stor nytta man eg har av tex en dunjacka i svenskt vinterklimat?

Stämmer säkert bra på fjället, även om inget värmer som dun, men vad har du på dig när du skall till jobbet och det är svinkallt? Inte har du väl ditt svettiga gamla underställ under kostymen?

Undrar om inte ett underställ tvättas enklare och oftare än vad folk i genomsnitt tvättar sina dunjackor, för att inte tala om sina kostymer, så vad som är smutsigt kan ju diskuteras. Det finns ju vissa fördelar med syntetmaterial som torkar fort.
 
OM priset inte betyder något!

vuogga; sa:
Hejsan..

Hur ska min tjej slippa frysa på vintern??
Jag är ute efter att hitta en varm vinterjacka i julklapp till min tjej.. Hon fryser så j-la lätt och nu struntar jag i de billiga jackorna..
Jag vill ha en jacka till henne som hon kan använda
oavsett det är -20 eller -5, hon gillar att vara ute på vintern och leka med barnen och nu vill jag att hon ska slippa frysa i vinter.. Alla förslag är bra.
Mvh..Henka.

Jag tycker att du ska köpa henne en, TNF fleecjacka med inbyggdelvärme. Den kan hon själv reglera hur varm den ska vara.

//Micke
 
TNF Fleece??

Du skojjar va??
Finns det en jacka med inbyggd elvärme??
Det lät ju intressant??
Var finner jag en sådan??
Trevlig helg..Själv ska jag på Whiskytest av MackMyras egna whisky som blir en hit, jag lovar...
Ha de, Henka.
 
Personligen skulle jag aldrig köpa ett eluppvärmt plagg. Vad f-n händer när elen inte fungerar??? Det kanske inte gör så mycket när huset är fem meter längre bort, men ....
 
Men tjena...!!!

Inte tusan går man och köper en fullständig skalutrustning anpassad för att bestiga 8000m berg med när man skall ut och leka med barnen??? Inte heller lägger man ut 5000 för en +8000 m dunjacka för att leka med barnen. Och för det andra har barnet detta i så fall??

Om jag förstår dn poäng vill hon helt enkelt ha en varm vardgsjacka som tål att bylta runt med i sandlådan. Mao en helt vanlig sk. THERMOjacka. Dessa brukar finnas där man säljer utrustning för slalom. En fodrad 2 lagersjacka är det som gäller så att man kan ha sina vanliga bomullskläder(om man nu inte vill klä sig extremt med lager på lager i ylle) under. Detta kompleteras lämpligen med mössa och tjocka vantar och inte minst stadiga kängor och tjocka sockor. Så skall du nog se till att hon kommer in varm och god.
 
Jag tycker förresten att det är så fascinerande att någon frågar efter en JACKA som gör att man inte fryser. Som om kroppen bara skulle bestå av bålen? Nej, köp en skoteroverall till henne.
 
Det finns ju också jackor i ull att fundera på. De kan vara riktigt varma de också.
Är det bra kvalitet står de emot en del väta och regn också. Inte att förglömma i vissa delar av landet.
/Henrik
 
Röka, kröka och göka

KLAGER; sa:
Borde man då inte hälla wirre i flickvännen så att inte hon fryser?

Alkohol vidgar blodkärlen så att det kostsiktigt känns varmt inombords, men eg så ökar man avkyningen. Då är det bättre att röka eftersom blodkärlen drar ihop sig av nikotin.

Vore det inte báttre att göka istället för att röka? Dà hàller man sig ju lixom igâng?

Är man ute med ungarna kan ju det vara lite besvárligt, sà jag kan bara hàlla med dem som pàpekat det viktiga i att först och frámst se till att extremiteterna ár bra pâpälsade: Huvud, Händer och Fötter. Har man sen ett schysst underställ sà är resten en barnlek.

MVH /Mats
 
Dunjacka bör införskaffas snarast!

Vadå overkill med en dunjacka vid -5?
Jag är själv rätt frusen av mig och jag har dunjack vid några plusgrader, utan att svettas det minsta.
En tjock, hederlig, varm dunjacka rekommenderar jag absolut! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nature_lover Vinterjacka till Norrland, tips? Kläder 11
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.