Byxor med skalmaterial till knäna endast?

Nu har jag svettats för sista gången på ripjakten - kanske?

Jag trodde att Lundhags Makke var regntäta upp till strax över knäna men verkar inte vara fallet. Jag står alltid och väljer mellan Klättermusen Megin (skalbrallor med dålig ventilation på sidan av låret) eller ”inte alls skalbrallor” plus regnbyxor i packningen. Megin vinner alltid och slutar ofta med att jag känner mig svettig och varm kring knäna. Som nu när det var mellan 8-18 grader uppe i Hotagen-fjällen.

Tänkte nu att halva skalbrallor plus byxholkar borde minimera packningen.

Någon som har koll på en sådan byxa? Finns det eller kanske t.o.m. Makke är en sådan? Vill gärna kunna dra åt stenhårt runt kångan så man klarar korta snabba vad/skutt som går upp till vaden. Brallan ska helst också se jaktmässig ut så gärna grönt/grått/svart.
 
Du har inte funderat på lätta/luftiga 3/4-byxor + knähöga vattentäta gaiters?
Kompletterat med korta byxholkar eller rentav regnkjol?
 
Senast ändrad:
Du har inte funderat på lätta/luftiga 3/4-byxor + knähöga vattentäta gaiters?
Kompletterat med korta byxholkar eller rentav regnkjol?
Yes, har funderat mycket genom åren men just ripjakt i myrmark och rakt genom snår av dvärgbjörk och annat gör att det behövs slitstark och gärna regntät byxa till knähöjd. Mina KM Megin är egentligen perfekta men blir för varma kring knä och lår.

Gaiters har jag men då blir det byxa + gaiters + holkar eller regnbyxor. Vill helst klara mig med byxor plus lätta holkar (tänkbart att sy själv).
 
Borde vara hyfsat enkelt att sy på såna ben alternativt yttre förstärkning från fotleden upp över knäna på ett par favoritbyxor.

T ex https://www.extremtextil.de/2-lagen-laminat-ptfe-membran-taftwebung-190g-qm.html eller det elastiska https://www.extremtextil.de/2-lagen-laminat-elastisch-130g-qm-2wahl.html

Jag har sytt egna regnbyxor till liggcykelanvändning av material från extremtextil. De har också tejp för sömtätning som man stryker på med strykjärn.

Thure
Jag har en be Pfaff men lite för avancerat för mig att sy justa byxor, gärna som man kan dra åt stenhårt om kängan nertill för snabba låga vad. Och gärna med byxkrok också.
 
Yes, har funderat mycket genom åren men just ripjakt i myrmark och rakt genom snår av dvärgbjörk och annat gör att det behövs slitstark och gärna regntät byxa till knähöjd. Mina KM Megin är egentligen perfekta men blir för varma kring knä och lår.

Gaiters har jag men då blir det byxa + gaiters + holkar eller regnbyxor. Vill helst klara mig med byxor plus lätta holkar (tänkbart att sy själv).
Hänger inte riktigt med, men det är säkert jag som missar något. 3/4-byxor+gaiters innebär väl ingen dubblering jämfört med hellånga byxor med vattentät nedre del? Enda skillnaden är att nederdelen är avtagbar, vilket bara ökar flexibiliteten som bonus.

Vill minnas att Fjällräven hade någon sådan kombivariant med blixtlås mellan delarna, men osäker på hur vattentät/tålig "gaiters"-delen var i deras version.
 
För ripjakten använder jag fritidsbyxor kompletterade med försvarets regnbyxor som slutar vid grenen och en lätt Marmot regnjacka. Vanliga knälånga shorts bör också funka tillsammans med byxholkar, en farbror fjällvandrade med knickers och långa sockar en liknande lösning som vissa alpjägare. Vi hade 25 grader varmt under premiären och inte en droppe regn vi fick söka skugga även uppe på höjd, svettades mängder även i T shirt.
 
Du kan inte ta dina lite för varma favvo-byxor och addera någon form av ventilation istället för att söka helt nya?
Annars var också min tanke att du borde använda damasker (tycker gaiters är utrikiska) eller kort(-ade) byxholkar, ev med någon form av strumpeband upp till livremmen för att hållas på plats
Var går egentligen gränsen mellan långa/höga damasker och korta byxholkar?

/Patrik
 
Jag har en be Pfaff men lite för avancerat för mig att sy justa byxor, gärna som man kan dra åt stenhårt om kängan nertill för snabba låga vad. Och gärna med byxkrok också.
Jag är urdålig på att sy, men skulle nog våga klippa upp uttjänta favvobyxor av den luftiga resp. den vattentäta sorten i knähöjd, för att sen bara sy ihop den luftiga överdelen med den vattentäta nederdelen. En rak skarv runt är ungefär vad jag klarar av :p
Är du skickligare än jag, så kan du ju lyxa dig med blixtlås mellan delarna, och då har du både shorts, långbyxor och gaiters.
 
Hänger inte riktigt med, men det är säkert jag som missar något. 3/4-byxor+gaiters innebär väl ingen dubblering jämfört med hellånga byxor med vattentät nedre del? Enda skillnaden är att nederdelen är avtagbar, vilket bara ökar flexibiliteten som bonus.

Vill minnas att Fjällräven hade någon sådan kombivariant med blixtlås mellan delarna, men osäker på hur vattentät/tålig "gaiters"-delen var i deras version.
Aha, jag missförstod nog också. Jag vill ha ett par hela byxor med vattentät nederdel och slipper väldigt gärna gaiters som blir rätt instängt och det samlas också ganska mycket lera och bös i såna (har Gtex-variant med vajer under kängan). Mycket enklare att blaska/tvätta byxben som sitter hårt runt kängan när dagen är slut. Ogillar också de zip-off-brallor jag testat så ser helst en byxa med grovt tyg som tål slitage upp till knäna och sedan genomsläppligt tyg OCH ventilationsdragkedja vid låren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Brauer Förstärkningslager byxor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.