Vilket liggunderlag?

Vad för liggunderlag skall vi köpa? (tänkte passa på och klara av julklappsbekymret...)

Vi har billiga självuppblåsande som inte är riktigt tillräckligt sköna för sommarens tvåveckors camping, lite knöliga att rulla ihop osv.

Vi vill ha något som är bekvämt, gärna ganska lätt och litet (när barnen är med måste vi bära det mesta, samt att vi funderar på kajaktur nästa sommar) Vi går inte på fjällvandringar, utan turer på en eller ett par nätter i södra Sverige under sommarhalvåret. Dessutom campar vi gärna på campingplatser (fast då är det ju mest komforten som är intressant)
 
Varför inte ett Exped SynMat 7 Pump ;)
/Janne

Jo, det är ju det eller Downmat jag har funderat på, men det är rätt dyrt, och känns lite "overkill" eftersom vi knappast kommer att använda det i -24 grader... Jag hittar dock inget bra alternativ, och hoppades på hjälp här. Eller är det "det enda rätta"? :)

Vad är skillnaden på Synmat och Downmat, förutom materialet? Priset verkar vara samma.
 
Downmat7 är ett bra val!
Har själv köpt en Downmat 7 Deluxe och mina krav var att den både skulle klara låga temperaturer, vara bekväm(tjock) och ha någon typ av veck på ytan så att man inte glider så mycket.

Det skedde ett byte från extern till intern pump i våras och om du har tur kan du kanske komma över den gamla modellen med extern till rabatterat pris.
 
Sommartid räcker luftmadrass väl och de hamnar i en helt annan prisklass.......
Lätta syntetiska 7 eller än flerkanaliga luftmadrasser i syntet väger kring 1/2 kilot och finns i flera olika utföranden.
 
Sommartid räcker luftmadrass väl och de hamnar i en helt annan prisklass.......
Lätta syntetiska 7 eller än flerkanaliga luftmadrasser i syntet väger kring 1/2 kilot och finns i flera olika utföranden.

Dessutom om dom skulle vara hala så finns det "halkfilm" och "halktejp" som man kan klistra på så behöver man inte kassa omkring ovanpå dom.
Det finns också en slags färg som känns lite som gummi som man kan droppa på i små droppar, blir grymt bra.

Jag tycker själv att det blir lite kallt att sova bara på en luftmadrass annat än är det är som allra varmast på sommaren och brukar ha ett "vanligt" liggunderlag eller ett halvt iallafall med och lägga på luftmadrassen för att inte frysa... Vandrar jag så är det dock exped som hänger med och dom är bra. Men jag tycker inte dom är 1300kr bra faktiskt. Dunet flyttar sig och samlas i högar och på vintern måste man ändå ha med ett extra liggunderlag... Iallafall vi fega som inte vill ha en punktering mitt i natten...
 
Golvundelags skummatta 3mm tjock räcker fint på sommaren ur värmesynpunkt men inte ur komfortsynpunkt, väl kombinerat med luftmadrass blir det prima. Blåser man upp yttersta kanalerna lite mer än övriga, blir det enklare att ligga kvar. Anti halkspray/färg behövs på de flesta syntettyger.
 
Åh, vad många bra svar jag har fått! Tackar!

Jag har kikat lite på luftmadrasser, men eftersom det inte bara är på högsommaren vi är ute så tror jag det blir lite kallt, och om man ändå måste komplettera med cellplast kan vi ju lika gärna nöja oss med det vi har. Vi vill ju ha något som fyller alla funktioner, annars klarar vi ju oss med de vanliga självuppblåsbara vi har, samt cellplastunderlag. Även om vi bara går en kilometer till ett vindskydd i april blir det för mycket packning med fyra sovsäckar, fyra självuppblåsbara och fyra cellplastunderlag... (ser ut som sherpas! *s*)

Synmat låter helt klart intressant, och verkar vara det bästa alternativet. Får kolla julklappsbudgeten, och se var man kan köpa dem billigast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.