Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling?

Det är kul

att diskutera kartor för det finns så många olika preferenser och kartor är en passion för många. Jag minns när jag fick hem min första uppsaättning tyvekkartor och låg minst någon timme i badkaret och studerade kartorna.

Nu finns som Peter påpekar många olika sätt att hantera navigering. Att scanna och trycka ut precis rätt kartutsnitt för en tur kan vara smidigt speciellt om man vill förse alla deltagare med en egen karta för att öka deras utbyte av turen.

Jag sparar färdspåren i datorn och kan titta på gamla färdspår på kartbakgrund. Att publicera färdrapporter med spårplottar på www ger också mycket info till t ex andra skridskoåkare som kan trycka ut plottarna och ha med vid egna turer.

Thure
 
Nu skrev jag ju runt Stockholm, och det blir ju en definitionsfråga hur långt från Stadshuset man tycker det är. Men i grova drag är mitt paddel/skridsko/cykelområde Uppland (inklusive nedre Dalälven) Sörmland och Mälaren för enstaka dagar och helger.

OK.du har rätt. Det är en definitionsfråga.
Hade det varit fred i världen och alla var mätta i magen och jag fick önska mig något ang. dessa kartor,så hade jag önskat mig att man kunde köpa precis som med båtsportkortet "område" tex. Södra,Mellersta-Östra Mälaren och Norra Stockholms skärgård. Och om jag skulle ut och paddla på Dalälven så kunde jag välja att köpa en karta för det tillfället.
Man får ju liksom ändå betala för tex. Dalälvskartan i paketet fast man som i mitt fall hade varit mycket gladare om jag hade fått två kartor som angränsar varandra i det område som jag har valt att paddla i för samma pris.
Jag bor i närheten av Dalarö i Sthlm och jag skulle klara mig länge på tre dubbelsidiga ark enl. nuvarande indelning för SSSK.

Peter.
 
att diskutera kartor för det finns så många olika preferenser och kartor är en passion för många. Jag minns när jag fick hem min första uppsaättning tyvekkartor och låg minst någon timme i badkaret och studerade kartorna.

Nu finns som Peter påpekar många olika sätt att hantera navigering. Att scanna och trycka ut precis rätt kartutsnitt för en tur kan vara smidigt speciellt om man vill förse alla deltagare med en egen karta för att öka deras utbyte av turen.

Thure

Hej Thure!

Om jag har förstått det hela rätt så var du med och tog fram SSSK´s karta?

Kan vi inte bara göra en paddlingskarta......Snälla....med prickar...och lite överlappning,,,,och som flaggan i masten,dubbelsidigt med angränsning. Please = )
 
Kan vi inte bara göra en paddlingskarta......Snälla....med prickar...och lite överlappning,,,,och som flaggan i masten,dubbelsidigt med angränsning. Please = )

Bra idé. Om nån dessutom kan tänka ut en bladindelning som gör att man slipper röra sig i skarven mellan tre kartblad när man sticker ut från Kapellskär blir jag glad. Bladindelningsönskemålen blir andra när man paddlar, man kan ju korsa stora farleder på ett enklare sätt än när man skrinnar.

Jag är dock fortfararande inte övertygad om att angränsande blad skall vara på baksidan av varandra, men nöjd med att inte diskutera just den frågan längre....

Ser förresten att SSSKs Nämndö-Nynäshamnskarta (som täcker Dalarö) har ett stort äverlapp med Nynäshamn - Södertälje - Studsvik. Den senare har f.ö. Uppsala - Sigtuna på baksidan........
 
Bra idé. Om nån dessutom kan tänka ut en bladindelning som gör att man slipper röra sig i skarven mellan tre kartblad när man sticker ut från Kapellskär blir jag glad. Bladindelningsönskemålen blir andra när man paddlar, man kan ju korsa stora farleder på ett enklare sätt än när man skrinnar.



Ser förresten att SSSKs NämndöNämndöNämndöNämndö-Nynäshamnskarta (som täcker Dalarö) har ett stort överlapp med Nynäshamn - Södertälje - Studsvik. Den senare har f.ö. Uppsala - Sigtuna på baksidan........

Hej igen,,, Det var just det, Vad gör Uppsala-kartan på baksidan av Nynäshamn-Södertälje? Ja,ja nu har jag ju fått det förklarat för mig av Thure vad som var tanken med att lägga upp det på det sättet ok,,,,men jag är seg att bryta ner, jag tycker fortfarande att det borde vara dubbelsidigt och angränsande. =-)

Jag föreslog för Thure att vi skulle göra en karta med fokus på paddling. Några fler som vill vara med snickra ihop en paddlings-karta? ;-)

Tänk om man på kartan kunde få information om tex. affärer,bajamajor,stugor för de som inte gillar ligga i tält, ställen där man kan bunkra vatten,undervattensten"stenarna har ju en tendens" att vara där man inte ser dom. och prickar för oss som har snöat in på det. Det är ju bara små symboler så det behöver inte bli för plottrigt, om det nu var någon som tänkte på det.

Och ska självklart vara tryckta på TYVEK "fan of TYVEK" okej nu var jag lite väl nördig men ni förstår säkert min tanke.

Hej på er.
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Vilken typ av torrdräkt? Paddling allmänt 0
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.