Vilken hund för äventyret?

Är det en jobbande

hund du är ute efter eller mest sällskap?

Spetsar och liknande har oftast väl mycket jaktbeteende för att vara lämpliga att ha lösa. Men de som väger upp mot och över 20 kg tål kyla och andra strapatser bra.

50 Kg hund är rätt mycket. Allt över 35 kg är knepigt att hantera och bära IMHO.

Thure
 
Att välja hund är ett lotteri, men man kan fuska sig till bättre chans att dra högsta vinsten.

Besök några hundutställningar och titta efter vilken typ av hund som tilltalar dig.
Om du fastnar för en bruksras så åk till någon utställning i en SBK-klubbs regi och prata med några ägare av rasen. Obs, alla tycker att deras hund är den bästa på alla sätt.

Kolla om rasklubben har en hemsida. Där brukar seriösa rasklubbar presentera rasstandard och rasutvecklingsprogram. Där ur kan man få en aning om sjukdomar som är vanliga hos den rasen.

Bruksraser mentalbeskrivs som krav för registrering av valpar hos SKK och testas utöver detta. Kolla på din tilltänkta ras hos http://www.genetica.se/mh_data.htm . Är rädslor och aggressivitet vanliga så tänk om.

Tyngre raser har oftare led och ryggproblem än lättare raser.
Mindre raser blir ofta äldre än sina större släktingar.

Tro inte på de som säger att rastypiska sjukdomar inte drabbar deras uppfödning, kolla istället hunddata hos SKK http://kennet.skk.se/hunddata/ där kan du dessutom se om hundarna har de meriter som uppfödaren hävdar. Det finns mycket läsvärt på skk.se och sbk.nu

Ta god tid på dig, du väljer en partner för de närmaste 10-15 åren, då gör det inget om det tar ett tag att hitta den rätta valpen.

Beträffande alla dina krav på hundens mentalitet, det mesta beror på hur hur du tränar med din hund. Ingen valp föds lydig och förig, men vissa raser är enklare att forma som man vill.
Generellt tycker jag att vallhundarna och apporterande raser är de som ligger närmast dina krav. Vallhundar med mindre intensivt vallningsbetende än BC är ju t ex Kelpie, A Cattle Dog, A Shepherd m fl.
Trevliga apportörer är ju alla retrivers t ex. N S Duck Tolling R är ju en liten och smidig jycke.
 
Schäfer är en trevlig hund om du väljer en från brukslinjer. Har erfarenhet av en individ som var fantastisk friluftshund. Hon klättrade tillochmed på stegar med lite hjälp. Annars anser jag att lugna och stabila hundar med god fysik, kring 30kg är att föredra. Klövjar du en hund kommer den bara kunna bära sina egna saker på en längre tur och efter träning ca 1/3 av hundens egna vikt. Se till att mentalträna och miljöträna hunden så att den tål att åka tåg, buss, vara i stan, osv. Vi lät en hund växa upp på Jämtlandsfjällen och det var inte någon jättebra idé.
/J
 
Ta god tid på dig, du väljer en partner för de närmaste 10-15 åren, då gör det inget om det tar ett tag att hitta den rätta valpen.

Beträffande alla dina krav på hundens mentalitet, det mesta beror på hur hur du tränar med din hund. Ingen valp föds lydig och förig, men vissa raser är enklare att forma som man vill.
Generellt tycker jag att vallhundarna och apporterande raser är de som ligger närmast dina krav. Vallhundar med mindre intensivt vallningsbetende än BC är ju t ex Kelpie, A Cattle Dog, A Shepherd m fl.
Trevliga apportörer är ju alla retrivers t ex. N S Duck Tolling R är ju en liten och smidig jycke.

Vi har haft en hel massa olika hundar och alla hundar älskar friluftsliv, vissa passar bättre än andra. större och tyngre hundar får man vara lite mer försiktig med så att dom inte går sönder och de allra minsta har sina begränsningar. jag håller nog också med Gunnar om att det låter som en vallare eller en retriver skulle passa dig, det finns massor med hundar i den klassen som passar fint.. välj en hund som passar dig så kommer den att älska att följa med på friluftsliv.
 
Jag har en American Akita hane, det är en rejäl hundras (min 45kg/68cm i mank) som trivs ute i alla väder och gillar att röra på sig. Han skäller aldrig och är orädd för allt dessutom är han väldigt social och lojal.

http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI344.pdf
 

Bilagor

  • Lex (2).jpg
    Lex (2).jpg
    61.1 KB · Visningar: 666
  • Lex (6).jpg
    Lex (6).jpg
    95.8 KB · Visningar: 641
Hej!
Skulle vilja säga boxer men pga av sin korta päls är dom känsliga för både mygg och kyla :). Annars har dom ett mod som är fantastiskt, ryggar inte för något, dom gillar att vara med på allt och håller sig i närheten av sin ägare. Dom är starka och smidiga. Plus att dom är väldigt underhållande!
/Marei
 
Hej!
Skulle vilja säga boxer men pga av sin korta päls är dom känsliga för både mygg och kyla :). Annars har dom ett mod som är fantastiskt, ryggar inte för något, dom gillar att vara med på allt och håller sig i närheten av sin ägare. Dom är starka och smidiga. Plus att dom är väldigt underhållande!
/Marei

Tyvärr också en ras med stora hälsoproblem.
 
Skulle gärna vilja höra mer om vilken vardag hunden kommer att leva i. Vilken aktivering kommer den att få? Ska den vakta eller ej?

Bland annat schäfer kommer med en hel del egenskaper som hittills inte efterfrågats i tråden.
 
Jag har en American Akita hane, det är en rejäl hundras (min 45kg/68cm i mank) som trivs ute i alla väder och gillar att röra på sig. Han skäller aldrig och är orädd för allt dessutom är han väldigt social och lojal.

http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI344.pdf

Helt enig med deg! Så kul å se en amakita! Den her var helt nydelig! Har selv hatt to, men var uheldig med lynnet på den siste desverre. Så jeg byttet rase til riesenschnauzer. Det er viktig å bruke god tid på å velge valp. Herlige robuste og sterke hunder. Anbefaler ikke å la de gå ukoblet da de har sterkt jaktinstinkt. De har pels som tåler mange kuldegrader, snø og vind. Min 12 år gamle tik gikk på en 2000 meter uten problem. Poter som tåler mye!! Bærer kløvsekk og drar pulk. Hengivne og kjærlige. Krever god og konsekvent dressur.

Min riesenschnauzer er med på alle mine turer. Jeg har dog ikke hatt henne med på overnatting over flere døgn på vinteren. Jeg kler på henne litt om det er sterk vind og kaldt, også i teltet. Da behøver hun ikke sovsekk. De har ikke den beste underpelsen. Jeg bruker også potesokker. De har pels som snøen fester seg i, men kan avhjelpes med å bruke dekken/klær. Sterk, robust, hengiven og kul. Bærer kløvsekk med sin egen mat pluss pluss, og drar pulk,- så sannt det ikke er for dyp snø. En herlig turkamerat som jeg tror kan trenes til å gå ukoblet om man bruker tid. Ikke stort jaktinstinkt, men kan løpe etter vilt om de ikke er godt trent på innkalling.

Helt ideellt sett så til mitt bruk hadde jeg nok valgt en husky i dag om jeg hadde fått velge.
 
Helt omöjlig fråga.

Ge mig en lista på dina 10 favoritraser så ska jag ge dig 5 st för och 5 st emot för varje ras.
I mitt eget friluftsliv har det än så länge passerat en Groenendael och en Amerikansk Akita och nu finns det en Australian Cattledog.
Samtliga har funkat ypperligt som friluftshundar men var och en på sitt vis.

Försvarets grundkriterier för tjänstehund kan vara en bra utgångspunkt; Minst 45 cm i manke (skit i vikten, det handlar om att hunden ska vara terränggående) och ett hårlag som lämpar sig för långvarig vistelse i fält (vilket innebär att hundar utan underull går bort, t ex Dobermann och för den delen Boxer).

I övrigt är det, som andra redan skrivit, upp till dig och din träning/samvaro med hunden som avgör slutresultatet.

Lycka till. Det finns ingen bättre friluftskamrat än en hund.
 
Mitt tips är inte egentligen en ras utan mer ett inköpssätt.

Om du vet någorlunda storlek och psyke (på din beskrivning låter det som att du vill ha en arbetande hund med stabilt psyke, exvis labrador) så tycker jag att du ska titta runt bland omplaceringshunder på kennelsidor och blocket. Många tror att omplaceringshundar är detsamma som problemhundar men dom kunde inte ha mer fel. Oftast är det ändrade familjeförhållanden, som gör att någon måste göra sig av med sin hund, och inte hunden själv.

Det jag vill komma till är att en omplaceringshund, som är antingen unghund eller vuxen, kan man ta hem och "prova på". Man märker ganska snart vad hunden har för psyke och personlighet. Med en valp är det mycket svårare då personligheten inte har visat sig ännu och min erfarenhet är att det är mycket svårt att bedömma en valp utifrån dess föräldar.

Jag behöver nog inte nämna att jag har en omplaceringshund själv och är supernöjd med honom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Tundraman Hund bortsprungen Keinovuopio Allmänt om friluftsliv 10
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.