Vilken GPS skulle ni rekommendera?

Hej,
Jag skulle vilja inhandla en GPS inför höstens vandring av Nordkalottvägen (Kilpis till Abisko).
Har aldrig haft eller använt en GPS (är inte så tekniskt av mig), så den ska vara lätt att hantera.
Vad ska jag tänka på när jag köper mig en? Är vissa märken bättre än andra, priset spelar mindre roll?
Tacksamt för svar, Veni
 
Jag skulle rekommendera en kart-GPS från Garmin eller Magellan. Värt att beakta är att detaljerade GPS-kartor kostar extra, men är mycket värdefulla.

PS! ställ frågan i navigeringsavdelningen, så ökar dina chanser att få svar.
/Niklas
 
Jag börjar svaret med en fråga, kan du läsa karta och använda en vanlig kompass?
Om svaret är ja, kan du ta ut en position med hjälp av koordinaterna givna i kartans kant och rutnätet?
Om svaret igen är ja så tycker jag du skall spara dina pengar och bara köpa en enkel GPS typ enklaste eTrex eller en Foretrex301 / 401.
Då kan du hemma vid datorn lägga in viktiga punkter som t ex övernattningar, rastplatser, nödtelefoner osv.
Sedan under vandringen behöver du bara dra igång din GPS ibland för at verifiera mot kartan att du är där du tror att du är.

Om svaret på mina frågor är nej så tycker jag du ska be någon som kan att visa dig och öva med dig lite. Det är inte alls svårt och är väldigt kul att kunna.
Jag är nämligen tveksam till värdet av en GPS om man saknar grundkunskaperna i karthantering och orientering, oavsett hur fina kartor man har i den.
Lycka till.
 
Jag kan som många andra bara konstatera att alla kart-GPS-mottagare med detaljkartor lirar i en egen elitdivision, medan de enkla gps-mottagarna lirar i gärdsgårdsserien.
/Niklas
 
Hej,
Nej jag kan inte hantera manuellt en kompass. Har för några år köpt en men aldring använt. Det är ingen i min närhet som kan det. Har försökt att läsa på och pröva men jag vågar inte lite på, är alldeles för osäker. Man måste nog träna med någon som kan det här.
Nu var det några gånger jag (eller vi) var i den situation där vi skulle ha behövt en GPS och vi har pratat om om att investera i en bra GPS. Men det kanske är nog så om man inte kan hantera en kompass manuellt så kan man inte heller en GPS... har aldrig hållit i en sådan.
 
Hej,
Nej jag kan inte hantera manuellt en kompass. Har för några år köpt en men aldring använt. Det är ingen i min närhet som kan det. Har försökt att läsa på och pröva men jag vågar inte lite på, är alldeles för osäker. Man måste nog träna med någon som kan det här.
Nu var det några gånger jag (eller vi) var i den situation där vi skulle ha behövt en GPS och vi har pratat om om att investera i en bra GPS. Men det kanske är nog så om man inte kan hantera en kompass manuellt så kan man inte heller en GPS... har aldrig hållit i en sådan.

Tänk på att ta med karta och kompass även om du har en GPS. Det finns ett avsnitt av Survivorman där han medvetet glömmer GPSen på över natten och vips är batterierna slut. Inte kul. Själv har jag en Garmin GPSMAP 60CSx. Riktigt bra!
 
hejsan
bytte upp mej från en garmin 76 till en garmin 60csx med karta... vilken skillnad..
förutom kartan, grym skillnad, så är mottagningen i tex skog i en helt annan division.

har ingen större koll på de senaste modellerna

kom ihåg att en gps-app till telefonen behöver täckning av telenätet..

batteriförbrukningen är oxå viktigt.

vänligen nils
 
Hej,
Nej jag kan inte hantera manuellt en kompass. Har för några år köpt en men aldring använt. Det är ingen i min närhet som kan det. Har försökt att läsa på och pröva men jag vågar inte lite på, är alldeles för osäker. Man måste nog träna med någon som kan det här.
Nu var det några gånger jag (eller vi) var i den situation där vi skulle ha behövt en GPS och vi har pratat om om att investera i en bra GPS. Men det kanske är nog så om man inte kan hantera en kompass manuellt så kan man inte heller en GPS... har aldrig hållit i en sådan.

Skaffa dig en topgrafisk karta över hemmatrakterna. På biblioteket finns lärohäften och böcker i orientering. Ställ dig i öppen terräng och orientera dig och kartan. Pejla in lättidentifierade objekt som berg, kyrkor och idustriskortenar, silos mm.
Ta ut kursen till ett av de närliggande objekten, gådit. Görom snart nog kan du orientera.

D v s utan att mästra kartan och kompassen blir du lätt farlig för dig själv i terrängen. Gbg är lätt att öva i med många höjder och åsar med fri sikt från, dock undvik åsarna häcklefjäll innan du fått grunderna i dig.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en ny GPS i vintras, en Garmin 62s med friluftskartan Pro V2. Det kostar en slant men den är jättebra till mycket tycker jag. Jag har den med när jag är ute i skogen och knallar och den är med när jag paddlar och .................ja, jag har den med nästan jämt. Man vet aldrig vad man får för infall. Det är väldigt mycket kul saker utmärkta på kartan, gruvhål och annat intressant.
Men du, karta och kompass är faktiskt skitlätt att lära sig, fråga någon orienteringsnisse, så lär du dig det på 5 minuter, svårare är det inte

Stefan B
 
Gps

är kul och bra men det tar rätt lång tid att lära sig de populära kartmodellerna Etrex och 60 från Garmin. De senaste modellerna har jag ingen erfarenhet av.

Tyvärr så är kartorna dyra. Nordkalottleden går både i Norge och Sverige och de senaste topografiska kartorna har inget överlapp vid gränsen om jag är rätt underrättad. Den äldre svenska friluftskartan från Garmin hade ca 10 km överlapp in på norska sidan.

Så mitt råd är liknande som de som framförts ovan. Tryckt fjällkarta och kompass obligatoriskt. GPS för att det är kul och kan vara värdefullt i dålig sikt det är hursomhelst bra att skaffa och använda en GPS frekvent så att man behärskar den vid ett skarpt läge..

Thure
 
Om priset inte spelar någon roll

Hej Veni

Om priset verkligen inte spelar någon roll skulle jag rekomndera de nya kart GPS'erna från ex Garmin. Både Magellan och Garmin säljer GPSer med kartdisplay samt kartmaterial över Sverige, rent tekniskt har de nya Garmin Oregon GPSerna ett litet försprång dessutom har det varit lite struligt kring Magellans svenska representation. Så när jag valde GPS i våras blev det en Oregon 450, med tillhörande Friluftskartan Pro v2 (Det finns 4 olika som täcker in hela Sverige)

Som med all utrustning (och som skrivits tidigare här) måste du i lugn och ro lära dig använda den innan du ger dig iväg. Det är inte så svårt, även om man inte är så teknisk, mina två döttrar 9 & 11, använder den för att hitta runt de "skatt" gömmor jag lägger ut. Det har även blivit ett kul sätt för dem att lära sig läsa kartan, så du kan ju se detta som ett hjälpmedel till att lära dig enklare orientering, karta och kompass.

Besök en bra friluftsaffär och be att få titta på lite olika kart GPSer, i slutändan är det ju den GPS som känns bra för dig som du kommer köpa.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.