Vilken GPS skulle ni rekommendera?

Jag tackar för bra tips och länkar. Har en månad på mig, får se om jag hinna ut och träna. GPS kanske väntar jag nog tills nästa år, det blir för dyrt. Jag har nämligen tappat min fina kikare vid min senaste resa. Den ligger kvar någonstans i Mesa Verde nationalparken. En sådan måste jag skaffa mig igen, den har hjälpt mig vid mina tidigare vandringar.
Hälsningar
Veni
 
Hej,
Nej jag kan inte hantera manuellt en kompass. Har för några år köpt en men aldring använt. Det är ingen i min närhet som kan det. Har försökt att läsa på och pröva men jag vågar inte lite på, är alldeles för osäker. Man måste nog träna med någon som kan det här.
Nu var det några gånger jag (eller vi) var i den situation där vi skulle ha behövt en GPS och vi har pratat om om att investera i en bra GPS. Men det kanske är nog så om man inte kan hantera en kompass manuellt så kan man inte heller en GPS... har aldrig hållit i en sådan.

Hej

Jag skulle nog vilja understryka att GPS är ett komplement till den grundläggande kunskapen om karta och kompass, speciellt om du ska ut och fjällvandra eller för övrigt ge dig ut i skog och mark.
Men samtidrigt ska man inte begränsa sig, så skaffa du en GPS och gärna en vanlig karta med. Ge dig ut ex i stan eller på landsbyggden, närmsta skog du hittar. Lär dig GPS:en och jämför med kartan, eller tvärtom och glöm inte bort att gps:en har batteri, det har inte kartan, dock ska man komma ihåg att kompassen blir näst intill värdelös om området , eller snarare marken runt ikring dig innehåller mycket järn, eller är magnetiska och stör kompassen, så i det fallet är ju karta och GPS det bästa ;).

Det finns en mängd information om hur man använder karta och kompass, ska se om jag kan ruska fram något bra, i annat fall är det bara att du söker på Googe eler frågar här på forumet :).

I övrigt har jag sjäv börjat snegla lite på en gps, men jag är fortfarande lite tveksam, framförallt pga batteritiden. Själv är mina fjällvandringar ca 2v och tja finns det någon gps som klarar detta?
 
I övrigt har jag sjäv börjat snegla lite på en gps, men jag är fortfarande lite tveksam, framförallt pga batteritiden. Själv är mina fjällvandringar ca 2v och tja finns det någon gps som klarar detta?

Normalt sett inte (så vida du inte vill bära med dig ett husvagnsbatteri :)), men den gamla Silva Multinavigator lär kunna klara ca 2 veckors batteritid med en speciell taktik:

1 Ta ut GPS-positionen
2 Så fort GPS-positionen har erhållits, stänger du av själva GPS-mottagningen och navigerar enbart med hjälp av den inbyggda elektromagnetiska kompassen.
3. Efter ca 30-60 minuter uppdaterar du GPS-positionen och stänger sedan av själva GPS-mottagningen och fortsätter navigera enbart med hjälp av den elektroniska kompassen.

Med konstant GPS-mottagning, så låg väl batteritiden runt 6-7 timmar.

Taktiken funkar givetvis med fler GPS-mottagare än Silva Multinavigator, så länge de har en inbyggd elektronisk kompass.
/Niklas
 
hejsan
på kalfjället så kan man naturligtvis stänga av gps och använda den sparsamt genom att gå efter kartan och terrängen.
kompassen funkar lite dåligt där det är mycket malm i marken.

i en annan tråd så pratas det lite om batterier..
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66765

men jag går aldrig ut på fjället/skogen utan karta och gps(med inbyggd karta), även om den är avstängd för det mesta. (dels för att spara batterin dels för att jag tenderar att fastna i gpsskärmen istället för att uppleva naturen liksom)

vänligen nils
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.