Vilken väska!? (Kajka/Abisko)

Hej!

Jag har funderat på att köpa en ryggsäck. Det står mellan fjällräven abisko och fjällräven kajka. Båda på 75 L. Just nu lutar det mot kajkan. Men jag är lite osäker till vikten plus att den kostar ungefär 1000 kr mer än abisko-säcken.

Har ni någon erfarenhet av dessa säckarna?
Hur känns kajkans vikt? Jag kommer att bära runt 16 kg.
Vilken skulle ni själva välja?

Tack på förhand ;)
 
Hej Alex!

Jag har haft båda säckarna. Började med Kajka 75 och gick sedan över till Abisko 65. Skälet till bytet var vikten. Jag har successivt uppdaterat utrustningen i lättviktsriktning, och med lättare och mindre skrymmande baspackning var jag ute efter att kapa ytterligare ett kilo, samtidigt som jag ville ha en tillräckligt robust och stor säck för att kunna bära lite tyngre (15+ kg) för att fungera för lite längre turer.

Abisko-säcken är jag hittills mycket nöjd med. Bärsystemet och rygglängden passar mig bra, avbärarbältet sitter som smäck och höften tar merparten av lasten. Jag har burit på 18 kg med den, och det var inga problem alls. Jag har skrivit en recension här på Utsidan: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4030

Kajka är givetvis en väldigt bra ryggsäck, jag har nästan bara gott att säga om den. Minuset är att den väger mycket (utöver det högre priset). Bärsystemet är dock riktigt robust. Med Kajka har jag burit omkring 25 kg utan problem. Trots mycket vikt känns det lätt att bära med Kajka. 16 kg skulle inte vara något problem överhuvudtaget. Kajkan har också fler inställningsmöjligheter i bärsystemet än Abisko, och en massa funktion.

Det du kanske ska fråga dig är om du behöver en säck av Kajkas klass? Om du, som du skriver, ska bära omkring 16 kg så skulle jag, om jag vore du, välja Abisko, förutsatt att den sitter skönt på dig. Standardtipset är förstås att du testar med vikt i innan du bestämmer dig, t.ex. i någon butik.
 
Ryggsäck

Ryggsäck!!! Väska e något man har träningskläderna i eller liknande, oftast med en rem och två Handtag. finns det två remmar som är gjorda för att ha lodrätt från axlarna med vikten bakåt är det en RYGGsäck. Tack för avreaktionen. Annars ta den som känns bäst.
 
Tack Gunnar! :) Jag kanske borde satsa på en abisko-säck? Men jag gillar alla smarta funktioner på kajkan. Som du skriver kanske kajkan är i en klass för sig. Den väger ju nästan 3,5 kg... Förutom dessa två ryggsäckar har jag även tittat på Lundhags V8 eller deras V12. Den verkar ha många roliga funktioner till både ett bra pris och en lägre vikt än kajkan. Någon som kan rekommendera den? Hur fungerar den med en vikt runt 16 kg? Jag kommer även att testa den i någon butik.
 
Tack Gunnar! :) Jag kanske borde satsa på en abisko-säck? Men jag gillar alla smarta funktioner på kajkan. Som du skriver kanske kajkan är i en klass för sig. Den väger ju nästan 3,5 kg... Förutom dessa två ryggsäckar har jag även tittat på Lundhags V8 eller deras V12. Den verkar ha många roliga funktioner till både ett bra pris och en lägre vikt än kajkan. Någon som kan rekommendera den? Hur fungerar den med en vikt runt 16 kg? Jag kommer även att testa den i någon butik.

Min första riktiga vandringsryggsäck var en Kajka 75. Jag fastnade just för alla smarta funktioner. Efter att ha använt den till en vandring, och snart därefter upptäckt det här med lättare packning, så insåg jag att dessa "smarta" funktioner egentligen var helt onödiga. Tänk efter en extra gång om du verkligen behöver dem. Nästan 3,5 kg på bara ryggsäcken är verkligen i överkant såvida det inte är den enda som sitter bekvämt på just din kropp.
 
Våga vänd på kuttingen.

Hur stor volym måste ryggsäcken verkligen rymma?

Vad väger det.

Hur många lätta säckar finns det som klarar kraven?

Hitta den lättaste som är bekväm mot din rygg. Det är du som skall bära.
go tur
 
Lundhags V12 75 liter

Tack Gunnar! :) Jag kanske borde satsa på en abisko-säck? Men jag gillar alla smarta funktioner på kajkan. Som du skriver kanske kajkan är i en klass för sig. Den väger ju nästan 3,5 kg... Förutom dessa två ryggsäckar har jag även tittat på Lundhags V8 eller deras V12. Den verkar ha många roliga funktioner till både ett bra pris och en lägre vikt än kajkan. Någon som kan rekommendera den? Hur fungerar den med en vikt runt 16 kg? Jag kommer även att testa den i någon butik.


I fjol var jag precis i samma sits som du, var inne på att köpa en Fjällräven Abisko då den kändes avskalad på onödiga detaljer och helt rätt.
Min vandringskompis köpte på en Abisko 65l men väl hemma upptäckte jag att den inte svalde mer än min Bergans helium 55l, märkligt..?
Så den lämnades tillbaka.

Iaf, jag lånade hem Abisko 75 l samt Lundhags V12 75 l började packa och pröva. Packade dom med ca 12 kilo och gick ett varv på spåret, hukade mig, hoppade lite och så för att känna hur väl dom satt, hur dom kändes och så med vikt.

Kände ganska direkt att Lundhags V12 var en bättre ryggsäck för min kropp iaf, den satt bättre med tyngd i än vad Abiskon gjorde och fastän dom har samma literantal så rymmer V12 mera.
Höftbältet, axelremmarna är lite större och bättre på den också.

Det jag gillade mest med Abiskon var att den var så avskalad i sin design, inga onödiga loopar och fästpunkter och annat "tjafs" :)!
Men prio är ju hur den känns att ha på kroppen med relevant vikt.

V12:an väger visserligen 500g mer än Abiskon, men det är en bisak.
Jag hade en startvikt på 19kg, och det var inga konstigheter alls, den satt stabilt och inga remmar gick upp och behövde spännas om eller sträckas hela tiden.

Så det slutade med att jag köpte en 75 liter Lundhags och hon köpte en 65 liters :)!

Hoppas mina rader hjälpte till lite i funderingarna :)!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.