Vilken cykel för långfärdscykling?

Jo följande klagar folk på när det gäller Surlyn:

Bad seat, seatpost, seat clamp (vad är det?), handle bars, wheels, brakes (Tektro Oryx)...

Det blir ju en del när man räknar ihop det (plus det där med kedjan). Ny kedja kan man ju köpa, sadel likaså, men styre, hjul och bromsar vill åtminstone jag gärna kunna känna mig säker på när jag cyklar iväg...

Vissa saker ska jag köpa till också. Pakethållare bak och fram. Low riders säger vi här i Sverige, om pakethållarna fram, har jag hört, men amerikanskan på San Francisco Cyclery, Heather, skriver "racks" - är det samma sak? Och några Tubus har hon inte, utan endast följande: Soma, Topeak, Jandd, Blackburn, Axiom and Surly. Ortlieb-väskor förde hon heller inte, utan endast Jandd och Axiom.

SPD-pedaler verkar Heather dock utgå från att jag ska ha, och det lutar väl åt att jag ska köpa mig sådana och tillhörande skor, så om någon har några (pedaler/skor) att rekommendera eller avråda mig från att köpa så läser jag glatt...

Heather hade för övrigt ytterligare ett förslag:

http://www.giant-bicycles.com/en-US/bikes/model/seek.2/3924/36625/
 
Jo följande klagar folk på när det gäller Surlyn:

Bad seat, seatpost, seat clamp (vad är det?), handle bars, wheels, brakes (Tektro Oryx)...

Det blir ju en del när man räknar ihop det (plus det där med kedjan). Ny kedja kan man ju köpa, sadel likaså, men styre, hjul och bromsar vill åtminstone jag gärna kunna känna mig säker på när jag cyklar iväg...

Vissa saker ska jag köpa till också. Pakethållare bak och fram. Low riders säger vi här i Sverige, om pakethållarna fram, har jag hört, men amerikanskan på San Francisco Cyclery, Heather, skriver "racks" - är det samma sak? Och några Tubus har hon inte, utan endast följande: Soma, Topeak, Jandd, Blackburn, Axiom and Surly. Ortlieb-väskor förde hon heller inte, utan endast Jandd och Axiom.

SPD-pedaler verkar Heather dock utgå från att jag ska ha, och det lutar väl åt att jag ska köpa mig sådana och tillhörande skor, så om någon har några (pedaler/skor) att rekommendera eller avråda mig från att köpa så läser jag glatt...

Heather hade för övrigt ytterligare ett förslag:

http://www.giant-bicycles.com/en-US/bikes/model/seek.2/3924/36625/

Tror du kan fa tag i tubus lite overallt i san fransisco. Jag har sjalv hittat de poa manga valsorterade cykelaffarer har i vancouver. Surley racks har jag oxa kollat pa och dom verkar helt ok. Jag tycker ju att man ska kopa nagra bra i stal. jag har cyklat med aluminium med o de har fungerat bra men lika bra att kopa riktiga grejor direkt.
Ortlieb-vaskor kan du garanterat hitta dar. Mina rumskompisar har kort med Axiom och jag gillar dem inte. Ortlieb eller Vaude ska du kopa.
Trodde att du skulle cykla till Washington DC. Vi har faktiskt en biljett hem fran NYC 30 augusti med. Vi flyger med icelandair.

Lycka till med shoppingen :)
 
Tror du kan fa tag i tubus lite overallt i san fransisco. Jag har sjalv hittat de poa manga valsorterade cykelaffarer har i vancouver. Surley racks har jag oxa kollat pa och dom verkar helt ok. Jag tycker ju att man ska kopa nagra bra i stal. jag har cyklat med aluminium med o de har fungerat bra men lika bra att kopa riktiga grejor direkt.
Ortlieb-vaskor kan du garanterat hitta dar. Mina rumskompisar har kort med Axiom och jag gillar dem inte. Ortlieb eller Vaude ska du kopa.
Trodde att du skulle cykla till Washington DC. Vi har faktiskt en biljett hem fran NYC 30 augusti med. Vi flyger med icelandair.

Lycka till med shoppingen :)

Ja, jag ska cykla till Washington, men där ska jag bara ta ett kort på ett visst vitt hus och sedan ska jag vidare med Amtrak upp till New York. Jag har aldrig varit i USA, och det blir kanske bara den här gången (världen är större) så jag tänkte att jag skulle passa på och se något av New York även om jag inte hinner cykla dit.

Att vi åker hem på samma dag: what are the odds! Men vi sitter i vart fall inte på samma plan. Jag flyger KLM, till Götet via Amsterdam.

Men, åter till min fråga: Vad är "racks"? Är det samma sak som "low riders"?

Och vad blir det för cykel som ersättning för den nån snodde av er?
 
Är det förresten STÅL som gäller för cykeln enligt alla? Min gamla crescent var nog aluminium, jag var nöjd och glad med den men så behövde jag aldrig be någon armenisk bysmed svetsa ihop den heller (eller vad det var att någon sa att jag borde tänka på när jag gör detta val).
 
Jag tycker du ska köpa Surlyn på plats om du har möjlighet till det, inget snack om saken. Ett rekprisstrax under 8000 kronor för en riktig touringcykel är inte kattskit. Du betalar inte bara för delarna utan för en väl anpassad ramgeometri och styregenskaper, vilket gör cykeln trygg och förutsägbar med packning på. Jag gjorde min första cykelsemester på en lätt aluminiumhoj, ungefär som den du blev rekommenderad. Det funkade i en vecka (med nöd och näppe) men man känner verkligen skillnad efter att ha satt sig på en ändamålsenlig långfärdscykel. Betydligt mindre kraft går åt till att styra och parera och det blir en skönare tur. Har du möjlighet att prova cykeln innan du köper har du fördelen att få hjälp att justera sittställningen.

Att ramen går sönder och behöver svetsas blir nog inte aktuellt. Men det finns andra fördelar med en stålram, t ex mer rejäla fästen för pakethållare. Inbillar mig också att en stålram suger upp mer av stötar och vibrationer från vägbanan, men jag kan ha fel där. Angående bromsarna är de kanske inte bäst i klassen, men torde funka bra ändå. Du nämner att folk har klagat på sadelstolpen. Antagligen är det någon som hade förväntat sig någon slags fjädrande sadelstolpe. Utöver eventuell fjädring är det ingen större skillnad på sadelstolpar. Både sadelstolpen och sadelklämman (seat clamp) är billiga att byta ut om så krävs. Styret ser ut att vara ett vanligt bockastyre, vilket passar bra för långfärd. Hjulen vet jag inget om men de är nog ändamålsenliga de också.

Spd-pedaler eller inte är en personlig avvägning. Du får bra rundtramp med spd men det är krångligt med spd-skor om du vill kliva av cykeln och se dig om. Hur som helst verkar det vara bäst att på något sätt sitta fast i pedalerna. Det finns även clips. Jag är väldigt nöjd med en annan lösning som heter Powergrips, som tillåter vanliga skor och är lätta att ta sig ur.

Om du har råd så lägg gärna ett par tusen på rejäla pakethållare (Tubus, Surly eller liknande) och vattentäta väskor (Ortlieb, Vaude) som andra här redan har rekommenderat, så blir det rätt från början... Önskar dig en god tur även om jag blir lite avundsjuk! :)
 
Tack Erik för ditt uppmuntrande och övertygande svar. När jag läste det kände jag mig helt säker på att jag skulle köpa Surlyn.

Nöjd med det åkte jag iväg till en cykelaffär för att införskaffa en cykel att ha i Göteborg fram till resan (jag MÅSTE ha en cykel nu) och jag tänkte mig en billigare variant av Crescent, som jag trots allt är van vid, men i affären testade jag ytterligare ett par märken.

Då märkte jag att långt ifrån alla cyklar är sköna att cykla på. Jag är nu jättenervös över att Surlyn inte ska passa mig alls.

Jag försökte få personalen att berätta för mig vad det var för skillnad mellan de cyklar jag hade provat (några kändes bättre och andra kändes sämre, men jag såg just ingen skillnad på dem), men det enda svaret jag fick var att "cyklar är olika och därför passar vissa cyklar bättre än andra" ungefär.

Jag TROR att jag inte passar så bra med låga styren, jag vill gärna upp lite med överkroppen. Det kändes som att jag nästan fick kuta rygg när jag testade en racerliknande cykel - en ändring av sadelinställnignen och styret gjorde att det blev aningens bättre men långtifrån tillräckligt. På en annan cykel kändes det jobbigt för armarna, och det bara efter några rundor på ett torg. Hur ska det då vara efter tio mil?

Brist på erfarenhet gör att jag inte kan förutse vilka cyklar som troligen kommer att kännas bra för mig och vilka som kommer att kännas mindre bra. Är det någon som vet vad man ska kolla efter? Typ, om du har långa ben men kort överkropp bör cykeln vara dimensionerad si och så, elelr nåt liknande...
 
Spd-pedaler har jag köpt, och ett par skor. Jag fick tipset att testa skor och pedaler under ett spinning-pass, eftersom man på en spinning-cykel inte ramlar när man klickar ur och på skorna. Eftersom jag gärna slipper ramla tycker jag att det låter som ett utmärkt tips, så nästa vecka blir det till att spinna loss! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
colan Vilken cykel? Långcykling 6
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.